Gjest Gjest_Trille_* Skrevet 21. mars 2008 #21 Skrevet 21. mars 2008 Hvis du vet navnet på foreldrene hennes så er det vel lett å finne navnet på søsteren din? Hun ble adoptert bort som nyfødt. Jeg har navnene til hennes biologiske foreldre, men det gir meg jo ingen ide om hva hun heter i dag.
Bernina Skrevet 21. mars 2008 #22 Skrevet 21. mars 2008 ---------------------------------- Når det gjelder min "sak" gir jeg meg ikke. Den dagen jeg får høre fra jenta at hun ikke ønsker kontakt med sin biologiske famile skal jeg respektere dette. Jeg synes det er litt feil av deg å omtale dette som "din sak" og at du ikke gir deg før du vet om "jenta " (hun er vel ikke jente men en voksen kvinne på 44 år?) ikke ønsker kontakt med sin biologiske familie. Hvis du finner henne og hun sier hun ikke vil ha kontakt - tenkt da på at du har kanskje har satt henne i en veldig vanskelig og vond situasjon. Hun har aldri bedt om å komme i denne situasjonen. Det synes jeg du skal respektere. Når man adopterer bort et barn så sier man i fra seg rettighetene til dette barnet. Barnet vokser opp med en ny familie og må selv få bestemme om det skal ta kontakt med sin ukjente biologiske familie. Du er kun en kusine og må respektere at din kusine er bortadoptert med alle de konsekvensene det har for din familie. Jeg tror du skal begynne å tenke litt anderledes. Dvs. ikke tenke Den dagen jeg får høre fra jenta at hun ikke ønsker kontakt med sin biologiske famile skal jeg respektere dette men tenke mer på det at når du og resten av familien din IKKE har hørt fra henne så betyr betyr det at hun ikke ønsker kontakt. Det er meget stor sannsynlighet for at hun har visst om dere fra hun var 18 år (eller tidligere, kan hende hun har visst det hele livet) og at det i 26 år har vært et bevisst valg for henne å ikke ville ha kontakt. Det er trolig større sannsynlighet for det enn at hun ikke vet at hun er adoptert og derfor ikke vet om dere. Og om hun ikke vet om noe av dette? Er det virkelig din oppgave å forstyrre livet hennes? Det er absolutt ikke sikkert at det kommer noe godt av at du "avslører" hennes biologiske opphav. Hvorfor må du finne hennes? Hva er dine motiver? Jeg er adoptert. en over her sa at foreldrene mine skal fortelle meg hvem de biologiske foreldrene mine er når jeg er 18. Du kan selv velge om du vil vite hvem de er eller ikke er. Jeg vil ikke vite hvem de er. Det er som å få kontakt med en person jeg ikke kjenner som egentlig står meg veldig nær, Hvis du skjønner (: ? Dette sier loven: "§ 12. Adoptivforeldre skal så snart som tilrådelig fortelle adoptivbarnet at det er adoptert. Fra barnet er 18 år har det krav på å få opplyst fra departementet hvem de opprinnelige foreldre" Kan hende at kusinen til TS er i samme situasjon som deg SelmaRebecka. Loven er til for å verne den bortadopterte ikke for å hjelpe fjerne slektninger i å finne en bortadoptert.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2008 #23 Skrevet 21. mars 2008 Stå på Bebeth. Jeg var 30 år når jeg ble gjort oppmerksom på en annonse i et ukeblad. Der noen søkte etter et barn som var født på min fødseldato og navn på sykehus. Jeg svarte og det viste seg at det var min halvsøster som søkte meg. Mine adoptivforeldre var tause og kalde mennesker og fortalte aldri at jeg var adoptert. Grunnen til at jeg hadde en anelse var at eldre barn der jeg bodde brukte ordet uekte når de mobbet meg.Det er nå 20 år siden jeg møtte mine 3 halvsøsken og jeg er sjelglad for at min søster etterlyste meg den gangen. Du kan prøve å sette inn annonser i ukeblad og i lokalavisen der adopsjonen skjedde.Jeg ønsker deg lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2008 #24 Skrevet 22. mars 2008 Stå på sier jeg og! Sjansen er stor for at hun ikke vet om dere, og jeg mener hun har rett til å få vite om sitt biologiske opphav.
Bernina Skrevet 22. mars 2008 #25 Skrevet 22. mars 2008 Hva ønsker de biologiske foreldrene til denne kvinnen da? Altså tanten og onkelen din Bebeth? Det er vel strengt tatt ikke en kusine som skal avgjøre dette, men den aller nærmeste familien? Ja, den bortadopterte har rett til å få vite om sitt opphav. Men ved å adoptere henne bort har den biologiske familien sagt i fra seg alle muligheter og rettigheter til å ha kontakt med henne. Det er hennes adoptivfamilie som har myndighet til å informere og som skal informere. Om de ikke gjør det så er det synd. Men... da moren til denne kvinnen (og faren?) adopterte henne bort så sa de ifra seg retten til henne og til kontakt med henne. Dette gjorde de på vegne av hele familien. Det må du respektere Bebeth. Det er konsekvensen av en adopsjon det! Det er ikke du som er bortadoptert. Det er ikke du som adopterte henne bort. Det er ikke din søster. Og det er som sagt en stor sjanse for at hun ikke vil ha kontakt med dere. Du vet ingenting om livet til denne kvinnen. Hva om du finner ut av hvem hun er og oppsøker henne? Hva om hun avviser deg? Hva om dette blir vondt og opprørende for henne? Hva om hun hele tiden har visst om sin biologiske familie men aldri har ønsket kontakt? Hva om hun føler at du invaderer hennes privatliv? Ja det kan hende hun blir kjempeglad og setter pris på at du "setter brikkene på plass" i livet hennes. Men det er stor sjanse for at hun ikke vil like det også. Skal du virkelig ta sjansen på alt dette - bare for å tilfredstille din egen nysgjerrighet? Jeg synes det virker som om du gjør dette for din egen skyld og ikke for din ukjente kusine.
Gjest Gjest_Miriam_* Skrevet 22. mars 2008 #26 Skrevet 22. mars 2008 Jeg ville vært veldig forsiktig her bebeth. Har selv en god venninne som er adoptert. Hun fikk vite ganske tidlig fra sine adoptivforeldre at de ikke var hennes biologiske foreldre. Hun har hatt mulighet til å oppsøke sin biologiske familie når hun vil. Men hun har valgt å ikke gjøre det. For henne er det adoptivforeldrene som for henne er hennes ekte foreldre. Etter å ha lest denne tråden har jeg snakket litt med henne om dette. Hun mener selv at det alltid må være den som er bortadoptert som må få bestemme selv om de vil ta kontakt eller ei. Det kan være så mange grunner til at de ikke vil ha kontakt. For min venninne er det mest det at hun har en mor og far i adoptivforeldrene sine. Nysgjerrigheten over hvor hun kommer fra har hun fått tilfredstilt via det at hun vet hvem den biologiske familien er men hun vil ikke ha kontakt med dem og de vet heller ikke at hun vet. Hun mener at de heller ikke har noen rett på å få vite at hun vet eller få kontakt med henne fordi de har jo adoptert henne bort og da har man ikke lenger noe man skulle sagt overfor det barnet man ga fra seg. Hun har en stor og god familie der hvor hun er i dag og har ikke behov for de som ga henne bort. At en person skulle mene at hun har rett til å få finne en bortadoptert kusine er helt absurd for min venninne. Hensynet skal man ta til den som er bortadoptert og det er den bortadopterte som har rettigheter. Det betyr også rett til å få være anonym overfor den biologiske familien om man selv vil det. Og da har ikke den biologiske familien noe de skulle ha sagt. At du bebeth forsvarer din jakt på denne kvinnen med at hun har rett på å få vite hvem som er sin biologiske familie blir helt feil. Du forsvarer bare ditt eget behov for å finne henne og tar ikke hensyn til konsekvensene det kan få for henne eller du tenker heller ikke på at hun kanskje ikke vil ha noe med dere å gjøre. Den eneste gyldige grunnen jeg kan se til at man skulle få finne et bortadoptert familiemedlem måtte være om det var sykdom i familien og man f.eks. trengte transplantasjon eller benmargdonasjon. Da kunne jeg ha støttet deg bebeth. Men når du bare vil finne henne for å finne henne liksom. Nei, det er henne du må ta hensyn til og respektere, ikke deg selv. Og ikke si at du gjør det for hennes skyld, du kjenner henne ikke og vet ingenting om hva hun vil!
bebeth Skrevet 23. mars 2008 #27 Skrevet 23. mars 2008 Hva ønsker de biologiske foreldrene til denne kvinnen da? Altså tanten og onkelen din Bebeth? Det er vel strengt tatt ikke en kusine som skal avgjøre dette, men den aller nærmeste familien? Ja, den bortadopterte har rett til å få vite om sitt opphav. Men ved å adoptere henne bort har den biologiske familien sagt i fra seg alle muligheter og rettigheter til å ha kontakt med henne. Det er hennes adoptivfamilie som har myndighet til å informere og som skal informere. Om de ikke gjør det så er det synd. Men... da moren til denne kvinnen (og faren?) adopterte henne bort så sa de ifra seg retten til henne og til kontakt med henne. Dette gjorde de på vegne av hele familien. Det må du respektere Bebeth. Det er konsekvensen av en adopsjon det! Det er ikke du som er bortadoptert. Det er ikke du som adopterte henne bort. Det er ikke din søster. Og det er som sagt en stor sjanse for at hun ikke vil ha kontakt med dere. Du vet ingenting om livet til denne kvinnen. Hva om du finner ut av hvem hun er og oppsøker henne? Hva om hun avviser deg? Hva om dette blir vondt og opprørende for henne? Hva om hun hele tiden har visst om sin biologiske familie men aldri har ønsket kontakt? Hva om hun føler at du invaderer hennes privatliv? Ja det kan hende hun blir kjempeglad og setter pris på at du "setter brikkene på plass" i livet hennes. Men det er stor sjanse for at hun ikke vil like det også. Skal du virkelig ta sjansen på alt dette - bare for å tilfredstille din egen nysgjerrighet? Jeg synes det virker som om du gjør dette for din egen skyld og ikke for din ukjente kusine. -------------------------------------------------------- Det er min tante sitt ønske at jeg skulle prøve å finne barnet. Min tante er syk,så skal dette prøves må det gjøres nå. Faren til barnet forsvant brennkvikt når han fikk høre at min tante var gravid og tante hadde på den tiden ikke en mulighet til å ta seg av et barn. Hvis vi finner henne og hun ikke ønsker kontakt respekter vi dette. Men som det er skrevet før her, hvis hun ikke vet at hun er adoptert,eller at hun ikke hart turt å ta kontakt vil vi gjerne finne henne og fortelle at hun er velkommen i vår famile...hvis hun vil.
Lizzee Skrevet 25. mars 2008 #28 Skrevet 25. mars 2008 (endret) -------------------------------------------------------- Det er min tante sitt ønske at jeg skulle prøve å finne barnet. Min tante er syk,så skal dette prøves må det gjøres nå. Faren til barnet forsvant brennkvikt når han fikk høre at min tante var gravid og tante hadde på den tiden ikke en mulighet til å ta seg av et barn. Hvis vi finner henne og hun ikke ønsker kontakt respekter vi dette. Men som det er skrevet før her, hvis hun ikke vet at hun er adoptert,eller at hun ikke hart turt å ta kontakt vil vi gjerne finne henne og fortelle at hun er velkommen i vår famile...hvis hun vil. Hvis du nå får hjelp og det fører frem til at du finner noen som er født på denne datoen som kan være kusinen. Kan hende det er flere som er født samme dag? Hvordan har du tenkt å gå frem videre? Sende brev og forklare? Gå via advokat? (slik at partene kan være anonyme frem til kvinnen det er snakk om har besluttet om hun vil ha kontakt eller ei) Bare ringe og spørre om det er henne? Jeg vil råde deg til å være hensynsfull og skånsom her. Det kan komme som et sjokk på kvinnen. Og du kan også skremme en person som kanskje ikke er rette vedkommende. Endret 6. april 2008 av Lizzee
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå