Gjest bebeth Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 Jeg søker etter jente født 7 februar 1964 på Sanitetsklinikken i Stavanger. Har prøvd Frelsesarmeen og Fylkesmannen uten resultat. Noen som vet om hvor jeg evt. kan søke på dato eller har andre tips som kan hjelpe.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 Har du navn og bosted kan skattelistene være et tips. Men om ikke frelsearmeen har funnet henne kan det kanskje være at hun ikke vil bli funnet? Sårt, men for noen få er det realiteten.
Gjest Gjest Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 Dersom du er forelder til barnet så mener jeg at du kan få hjelp av frelsesarmenne. Kanskje ikke til å få barnets navn, men at de sender et brev fra deg og så får barnet velge. Har selv en halvsøster og jeg kan ikke få hjelp til å lete. Hun får. Jeg må bare vente og håpe.
Gjest bebeth Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 Dersom du er forelder til barnet så mener jeg at du kan få hjelp av frelsesarmenne. Kanskje ikke til å få barnets navn, men at de sender et brev fra deg og så får barnet velge. Har selv en halvsøster og jeg kan ikke få hjelp til å lete. Hun får. Jeg må bare vente og håpe. Både hos Frelsesarmeen og Fylkesmannen kan barnet få opplysninger om foreldrene men ikke omvendt.
Gjest Maskot Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 (endret) d Endret 5. april 2008 av Maskot
bebeth Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 jeg har registrert meg. Hvordan sender jeg PM ?
Gjest Maskot Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 (endret) x Endret 5. april 2008 av Maskot
bebeth Skrevet 19. mars 2008 #8 Skrevet 19. mars 2008 Jeg håper fremdeles at noen kan hjelpe meg med å finne "barnet". Så hvis noen vet om nettsteder o.l kontakt meg
Gjest Gjest Skrevet 19. mars 2008 #9 Skrevet 19. mars 2008 Maskot: Hvordan vet du at Bebeth ikke er en gal exmann/kone/samboer som forsøker å finne sin ex? Bebeth, sier ikke at du er dette, du kan ha gode hensikter med dette. Er bare det at jeg ser så mye rart på jobb, og synes det er skummelt å hjelpe noen sånn via nett, hvor en ikke har noen som helst opplysninger om en persons bakgrunn eller motiver for å finne vedkommende. I værste fall kan noe sånt ende med drap, og hvem vil vel ha det på samvittigheten?
Frey Skrevet 19. mars 2008 #10 Skrevet 19. mars 2008 Ifølge adoptivloven har vel ikke biologiske foreldre lov til å oppsøke det bortadopterte barnet?
bebeth Skrevet 20. mars 2008 #11 Skrevet 20. mars 2008 (endret) Nei jeg er ikke noen gal exmann eller noe sånt og da hadde jeg vel kanskje visst navnet på den jeg søker,eller kanskje de skifter navn hvis de blir truet. Jeg forstår det du skriver,har bare ikke tenkt over at gale folk kan få opplysninger på denne måten. Har noen opplysninger som kan hjelpe meg er jeg villig til å oppgi mitt fulle navn,adresse og bakgrunnsopplysninger hvis noen ønsker det Jeg kan også villig til å møte personen og han hun kan da selvfølgelig være anonym hvis det ønskes. Endret 20. mars 2008 av bebeth
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2008 #12 Skrevet 20. mars 2008 Ifølge adoptivloven har vel ikke biologiske foreldre lov til å oppsøke det bortadopterte barnet? Du har INGEN rett til å kontakte barnet i det hele tatt. Dette må du respektere. Hvis barnet i dette tilfelle vil ha kontakt så må DU vente. Dette er ingen amerikansk film med en happy ending du lever. Og i dette tilfelle snakker vi om en kvinne på 42 år, hvis hun ville ha kontakt med deg, er det mulig hun hadde gjort dette tidligere. Det er kanskje gode grunner for at hun IKKE har tatt kontakt med deg. Igjen, respekter dette.
Bernina Skrevet 20. mars 2008 #13 Skrevet 20. mars 2008 Frelsesarmeen informerer: Det er fylkesmannen som gav adopsjonsbevillingen til adoptivforeldrene som har ansvaret for å gi det bortadopterte barnet de opplysningene det har krav på ved fylte 18 år. Man kan enten ta kontakt direkte med fylkesmannen, eller sende brevet til Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet (Bufdir), som da vil videresende det til rette fylkesmann. Fylkesmannen vil normalt varsle de biologiske foreldre om at barnet har bedt om opplysninger om hvem de er. Dersom de biologiske foreldre ikke ønsker at barnet tar kontakt med dem, vil fylkesmannen informere om dette når barnet får vite hvem foreldrene er. (....) Uansett om de biologiske foreldrene vil ha kontakt eller ikke, får barent vite hvem de er. Det er ingen andre enn det bortadopterte barnet som har krav på informasjon. Men man kan selvfølgelig drive litt detektivarbeide og leke "Tore-på-sporet". Men det å få opplysninger fra offentlige instanser er det bare det bortadopterte barnet som har krav på.
bebeth Skrevet 20. mars 2008 #14 Skrevet 20. mars 2008 (endret) Ifølge adoptivloven har vel ikke biologiske foreldre lov til å oppsøke det bortadopterte barnet? Du har INGEN rett til å kontakte barnet i det hele tatt. Dette må du respektere. Hvis barnet i dette tilfelle vil ha kontakt så må DU vente. Dette er ingen amerikansk film med en happy ending du lever. Og i dette tilfelle snakker vi om en kvinne på 42 år, hvis hun ville ha kontakt med deg, er det mulig hun hadde gjort dette tidligere. Det er kanskje gode grunner for at hun IKKE har tatt kontakt med deg. Igjen, respekter dette. --------------------------------- Jeg er en kusine av dette barnet og det ksn være mange grunner til at hun ikke har tatt kontakt med sin familie. En av grunnene kan være at hun ikke vet at hun er adoptert selv om det det i adopsjonsloven §12 står at adoptivforeldrene skal informere om dette når barnet fyller 18 år. Jeg har vært i kontakt med fylkesmannen i Rogaland som er fullstendig enig i at det skulle vært i en lovendrig der det gjør det mulig at foreldre kan sende barnet et brev og at barnet da avgjør om det vil ha kontakt eller ikke. Det skulle også vært lovpålagt at det blir gitt en tilbakemelding til Fylkesmannen der barnet når det er 18 underskriver på at hun vet om adopsjonen. Inntil dette skjer vet man ikke om adoptivforeldre følger §12 Jeg vil gjerne ha kontakt med barnet som er 44 år for å opplyse om at hun har en familie som hun er velkommen i hvis hun vil. Endret 20. mars 2008 av bebeth
Lizzee Skrevet 20. mars 2008 #15 Skrevet 20. mars 2008 --------------------------------- Jeg er en kusine av dette barnet og det ksn være mange grunner til at hun ikke har tatt kontakt med sin familie. En av grunnene kan være at hun ikke vet at hun er adoptert selv om det det i adopsjonsloven §12 står at adoptivforeldrene skal informere om dette når barnet fyller 18 år. Jeg har vært i kontakt med fylkesmannen i Rogaland som er fullstendig enig i at det skulle vært i en lovendrig der det gjør det mulig at foreldre kan sende barnet et brev og at barnet da avgjør om det vil ha kontakt eller ikke. Det skulle også vært lovpålagt at det blir gitt en tilbakemelding til Fylkesmannen der barnet når det er 18 underskriver på at hun vet om adopsjonen. Inntil dette skjer vet man ikke om adoptivforeldre følger §12 Jeg vil gjerne ha kontakt med barnet som er 44 år for å opplyse om at hun har en familie som hun er velkommen i hvis hun vil. Jeg skjønner godt at du ønsker å komme i kontakt med din kusine. Men.... som du selv sier så kan det være mange årsaker til at hun selv ikke har tatt kontakt med sin biologiske familie. En årsak kan være at hun ikke vet at hun er adoptert. Men en annen årsak kan være at hun vet at hun er adoptert men at hun ikke har noe ønske om å finne sin biologiske familie. Kan hende hun har blitt adoptert av nye foreldre og har fått en familie som hun har så sterke bånd til at det å oppsøke biologisk familie ikke er et ønske for henne. Kan hende hun vet at hun er adoptert og vet hvem sin biologiske familie er, kan hende hun vet om deg men at hun ikke vil se dere eller ha kontakt med dere. Det kan hende hun hadde blitt kjempeglad for å få kontakt med deg. Det kan også hende at hun hadde blitt veldig sjokkert (vet ikke at hun er adoptert) eller at hun rett ut ble forbanna fordi du ikke respekterte hennes ønske om å leve slik hun gjør uten kontakt med din familie. Ettersom det er henne det handler om og det er hun som er bortadoptert så må man respektere det livet hun har fått og som voksen valgt. Det kan få en "lykkelig slutt" at du finner henne. Men du kan også risikere å forstyrre noe og få en negativ reaksjon på at du blander deg inn i hennes liv. Det er derfor det må være hennes valg. Man kan kanskje argumentere med at hun ikke har noe reelt valg om hun ikke vet at hun er adoptert. Men allikevel så legitimerer ikke det ditt behov for å ville finne henne. Du håndterer denne situasjonen ut ifra dine følelser - men det er følelsene til denne kvinnen du først å fremst må ta hensyn til. Og så lenge du ikke kjenner henne og ikke aner noe om hennes liv så bør du holde deg unna. Og til syvende og sist må du spørre deg selv: hvem er det du gjør dette for?
Gjest Cath. Skrevet 20. mars 2008 #16 Skrevet 20. mars 2008 Det kan godt hende at den bortadopterte ikke har tatt kontakt med sin familie fordi hun tror at det er meningen at hun skal være hemmelig, eller at hun kan lage kaos i familien dersom hun tar kontakt. Skulle ønske at den delen av min familie som jeg ikke kjenner tok kontakt med meg da.. jeg har ikke tatt kontakt med dem, fordi jeg er resultat av et sidesprang fra min fars side og at han hadde 3 barn og kone fra før av. Jeg tror ikke nødvendigvis at alle ville syntes det var like greit. Faren min døde forresten da jeg var tenåring, så det hadde blitt søskene mine og tantebarn det hadde vært snakk om. Det er like usikkert at genetisk familie vil ha kontakt, som den bortadopterte, vil jeg tro og i en slik sak vil jo kanskje alle være litt usikre.
bebeth Skrevet 20. mars 2008 #17 Skrevet 20. mars 2008 Det kan godt hende at den bortadopterte ikke har tatt kontakt med sin familie fordi hun tror at det er meningen at hun skal være hemmelig, eller at hun kan lage kaos i familien dersom hun tar kontakt. Skulle ønske at den delen av min familie som jeg ikke kjenner tok kontakt med meg da.. jeg har ikke tatt kontakt med dem, fordi jeg er resultat av et sidesprang fra min fars side og at han hadde 3 barn og kone fra før av. Jeg tror ikke nødvendigvis at alle ville syntes det var like greit. Faren min døde forresten da jeg var tenåring, så det hadde blitt søskene mine og tantebarn det hadde vært snakk om. Det er like usikkert at genetisk familie vil ha kontakt, som den bortadopterte, vil jeg tro og i en slik sak vil jo kanskje alle være litt usikre. ----------------------------------- Det er synd hvis du ønsker kontakt og ikke får det. Har du prøvd og kontakte dem? Hvis ikke prøv, Og hvis de da ikke vil ha kontakt har du iallefall gjort det du mener er riktig. ---------------------------------- Når det gjelder min "sak" gir jeg meg ikke. Den dagen jeg får høre fra jenta at hun ikke ønsker kontakt med sin biologiske famile skal jeg respektere dette.
Gjest Gjest_Trille_* Skrevet 20. mars 2008 #18 Skrevet 20. mars 2008 Jeg skjønner deg godt, bebeth. Jeg har en halvsøster jeg gjerne skulle hatt kontakt med, men har ingen rettigheter. Jeg må bare slå meg til tåls med det. Jeg håper inderlig at hun tar kontakt. Vi har felles mor og hun er i dag død. Jeg er enebarn. Jeg vet at i dag så er hun rundt 55 år. Jeg vet hvor hun er født, år men ikke dato, navnet på begge foreldrene. Samtidig så har jeg litt kontakt med en halvbror og vi kommer nok aldri til å bli nære eller å treffes ofte. Dette er hans valg. Litt sårt, men samtidig så har han gitt meg mye info om vår felles far. Ikke lett det her med biologisk opphav.
Gjest Gjest Skrevet 20. mars 2008 #19 Skrevet 20. mars 2008 Jeg vet at i dag så er hun rundt 55 år. Jeg vet hvor hun er født, år men ikke dato, navnet på begge foreldrene. Hvis du vet navnet på foreldrene hennes så er det vel lett å finne navnet på søsteren din?
Gjest SelmaRebecka Skrevet 20. mars 2008 #20 Skrevet 20. mars 2008 Jeg er adoptert. en over her sa at foreldrene mine skal fortelle meg hvem de biologiske foreldrene mine er når jeg er 18. Du kan selv velge om du vil vite hvem de er eller ikke er. Jeg vil ikke vite hvem de er. Det er som å få kontakt med en person jeg ikke kjenner som egentlig står meg veldig nær, Hvis du skjønner (: ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå