Gjest vimselot Skrevet 18. mars 2008 #1 Skrevet 18. mars 2008 (endret) Det er knalltøft å måtte gå tre turer hver dag. Jeg blir stressa av det nå, men tidligere var det naturlig og jeg slet ikke selv om jeg måtte tilpasse utelivet etter bikkja og gampen. Men da hadde jeg familie som var der. Mener, siden jeg fikk hest og hund da jeg var tolv. Nå kan jeg ikke ha bikkje, men jeg passer andres, ikke kun pga at de trenger avlastning (mest pga det). Vet at både eieren og bikkja blir fornøyde. Har dere avlastning? Eller sliter dere alene om ansvaret, kanskje sammen med en mann? Og hvordan kan man skaffe seg avlastning uten kennel f.eks? Lufter noen tanker, hvor lett er det å få avlastning? Må kanskje legge til at jeg er nevrtisk og sliter med angst bl.a. og ser for meg skrekk scenariro altfor ofte, slik at musklene blir ømme og jeg knytter meg, på den måten burde jeg ikke passet andres bikkjer, har ingen selv, men det med angst rammer meg ikke når jeg går tur, det er før turen... Sidespor. Hvordan takler dere det? En livstil, ikke fortell meg det, noen dager og ganske ofte har man behov for å ..få avlastning...? Endret 18. mars 2008 av vimselot
Gjest Lilleulv Skrevet 18. mars 2008 #2 Skrevet 18. mars 2008 jeg har jo 2 hunder, og en samboer... så vi er 2 om det Jeg har aldri sett på det som mye da jeg var alene med den ene hundene min... Men alene med 2 kunne blitt litt mye ja. Vi trenger aldri avlastning, men det er dager da hundene ikke får tur. men så bor vi på gård med stoor hage og hundegård så de er mye ute og koser seg på egenhånd. men jeg går på dressurkurs med valpen + trener lydighet med den eldste og det kan bli litt mye noen ganger. Men har aldri hatt behov for avlastning... jeg er særdeles kresen til hvem som får håndtere mine hunder, spesielt hun eldste dessuten ønsker jeg å tilbringe mest mulig tid sammen med de. jeg har en eks som ønsker å passe hun eldtste innimellom, men jeg savner henne så fælt når hun ikke er hjemme Jeg tror at det kan virke mye i begynnelsen, men at det går seg til og blir en vane?
Gjest vimselot Skrevet 18. mars 2008 #3 Skrevet 18. mars 2008 (endret) Heldige du da, nå brummer bikkja, av lykke. Må le, men jeg er notorisk singel pt. og passer en gneldrebikkje, en hanne, som tøffer seg som en king på tur, bortsett fra når jeg er tilstedeværende og sier la bli, men han har sine uvenner, svarte hunder f.eks. Må le litt og, men det er ikke morsomt, siden han er fem kilo osv. Det er ikke min bikkje, men min siden bikkja er her med meg, men er det aldri dårlig vær, har man aldri sovet dårlig osv? Og hva når man er ute på byen, og bare må dra hjem, og lufte bikkje fordi den må bæsje og savner deg i tillegg, og neste dag er man helt konk i huet og må gå utallige turer... Endret 18. mars 2008 av vimselot
Gjest Lilleulv Skrevet 18. mars 2008 #4 Skrevet 18. mars 2008 Heldige du da, nå brummer bikkja, av lykke. Må le, men jeg er notorisk singel pt. og passer en gneldrebikkje, en hanne, som tøffer seg som en king på tur, bortsett fra når jeg er tilstedeværende og sier la bli, men han har sine uvenner, svarte hunder f.eks. Må le litt og, men det er ikke morsomt, siden han er fem kilo osv. Det er ikke min bikkje, men min siden bikkja er her med meg, men er det aldri dårlig vær, har man aldri sovet dårlig osv? Jo!!! Portisen min vil ikke ut når det er dårlig vær. Tar jeg henne på tur i regnvær ser hun ut som hun er i sin egen begravelse hele turen. Goldenen min elsker det og bader i gjørma, så hun må bades etterpå (ekstraarbeid!!!). og når man har sovet dårlig så åpner man bare døra, og sover litt til.... men sånn hadde jeg det jo ikke før jeg flytta til gård. Uansett så må hunden alltid ut, jeg har lufta hund med streptokokker og 40 i feber. og jeg lufter nå hund med bekkenløsning... Det er litt av sjarmen det
Gjest vimselot Skrevet 18. mars 2008 #5 Skrevet 18. mars 2008 (endret) Jo!!! Portisen min vil ikke ut når det er dårlig vær. Tar jeg henne på tur i regnvær ser hun ut som hun er i sin egen begravelse hele turen. Goldenen min elsker det og bader i gjørma, så hun må bades etterpå (ekstraarbeid!!!). og når man har sovet dårlig så åpner man bare døra, og sover litt til.... men sånn hadde jeg det jo ikke før jeg flytta til gård. Uansett så må hunden alltid ut, jeg har lufta hund med streptokokker og 40 i feber. og jeg lufter nå hund med bekkenløsning... Det er litt av sjarmen det Så da kan ikke de påberope seg ansvar alene, de som driver med hundekjøring... Vet ikke, de tre bikkjene jeg passer begynner å bli gamle, eller de blir det en dag, og hva gjør jeg da? Jeg tviler på at mora mi f.eks. får en ny hund, at min søster osv. osv. ER så glad i bikkjer, er allergisk, må ta piller mot det, er motstander av piller, men hva skal jeg gjøre, klippe av livet...? Er ikke allergisk mot hester, men kan ikke sidestille hest og hund selv om jeg liker begge, og helst samtidig. Jeg savner livet mitt, er blitt så sensibar ang. ansvar og tilstedeværelse men ikke bare det. Synes det er pes å passe bikkje, om en time kanskje jeg skal sove noen timer da, men da må han bæsje. Jo, en mann hadde vært greia... Men, uten en mann? Endret 18. mars 2008 av vimselot
Gjest Yihaa Skrevet 18. mars 2008 #6 Skrevet 18. mars 2008 Jeg låner en hund i ny og ne, og har som et resultat av det bestemt meg for at det er lite sannsynlig for meg å anskaffe hund, med mindre jeg bor sammen med en annen voksen person som har enda mer lyst på hund enn meg. Det er mye tur, ja.... Og mange hensyn å ta slik at disse turene i tillegg skal foregå med nogenlunde jevne mellomrom.
Gjest Lilleulv Skrevet 18. mars 2008 #7 Skrevet 18. mars 2008 Jeg tror at hvis man vil det nok, så blir det ikke noe problem. men hvis man ser på det som tiltak å gå 3 turer daglig så ville jeg ikke kjøpt hund. jeg ser jo på det som en selvfølge og det minste problem. jeg synes liksom alt veier opp, og jeg har interesse for det i tillegg!! Vimselot, jeg tror jeg ville fortsatt å passe andres hund heller. det er alltid noen som trenger hjelp... ser innimellom noen annonser på finn om folk som trenger avlastning. men husk: man får et annet forhold til sin egen hund enn hunder man passer. husker jeg passet en puddel en gang, og denne puddelen krevde litt oppmerksomhet og trim. synes for første gang at det ble mas og for mye. men hadde det vært min egen lille gull, så hadde jeg ikke sett på det på den måten
Gjest vimselot Skrevet 18. mars 2008 #8 Skrevet 18. mars 2008 Jeg låner en hund i ny og ne, og har som et resultat av det bestemt meg for at det er lite sannsynlig for meg å anskaffe hund, med mindre jeg bor sammen med en annen voksen person som har enda mer lyst på hund enn meg. Det er mye tur, ja.... Og mange hensyn å ta slik at disse turene i tillegg skal foregå med nogenlunde jevne mellomrom. Mye tur, har vært i utlandet og luftet hund. Visste at jeg ikke kunne kodeks, i oslo kan jeg kodeks, tror jeg i alle fall, naivt på. Men roer meg ned, bevisst før tur. Jeg er eieren, men vanskelig siden det alltid 4re andres hunder. Hadde en bikkje, som kunne mestre alt. Bikkja var min, i den grad man kan eie... Noen ganger, føler jeg at dyret er her, var så hjelpsom den bikkja, vil møte meg, siden den var så instiktiv. Glem det.
Gjest Lilleulv Skrevet 18. mars 2008 #9 Skrevet 18. mars 2008 Mye tur, har vært i utlandet og luftet hund. Visste at jeg ikke kunne kodeks, i oslo kan jeg kodeks, tror jeg i alle fall, naivt på. Men roer meg ned, bevisst før tur. Jeg er eieren, men vanskelig siden det alltid 4re andres hunder. Hadde en bikkje, som kunne mestre alt. Bikkja var min, i den grad man kan eie... Noen ganger, føler jeg at dyret er her, var så hjelpsom den bikkja, vil møte meg, siden den var så instiktiv. Glem det. Har noen fortalt deg at du høres ut som Erlend Loe når du snakker/skriver?
Gjest vimselot Skrevet 18. mars 2008 #10 Skrevet 18. mars 2008 Har noen fortalt deg at du høres ut som Erlend Loe når du snakker/skriver? Nei, men jeg har oppdaget at jeg prater for mye, osv. Og helt ærlig nå, når jeg leste ordet Tur her, hoppa bikja opp, så jeg måtte si til den at det, at han må legge seg, det er internet. Løpetid ute, men jeg er eieren. Må le meg i hjel snart, hender jeg leser barnebøker, og jeg leste en fra sytttitalet, om en tilbakestående, et barn, som ble lurt av en dranker og trudde at han var eieren av travbanen, et sidespor. Men jeg lo, var sant mens jeg leste. Det minner meg om at vi har en saklig debatt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå