Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest M-ling
Skrevet
Jeg velger å tolke Islam etter det som står skrevet i Koranen, og ikke etter muslimer. På samme måte som jeg tolker Kristendommen etter Bibelen og ikke etter hvordan enkelte kristne lever.

Det er selvsagt riktig måte å gjøre det på - når vi analyserer en religion i seg selv.

Det som blir feil, er å hysje ned faktiske tilstander, - det er for mange muslimer et mål å omvende hele verden til muslimer.

Om det står i Koranen, eller om det er en egen fri tolkning - det husker jeg ikke.

Men at enkelte av dem (for ikke å si endel - iallefall mange nok) tar i bruk metoder det er grunn til å frykte, det er et faktum, og da håper jeg ikke "folk" putter hodet ned i jorden i all sin politiske korrekthet.

"Det hender ikke oss" - joda, det gjør det. Vi kommer ikke unna det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dere i stedetfor å være så sneversynte heller lærte noe produktivt, kunne vi heller diskutert hvorfor muslimer mener det er nødvendig at kvinnen bærer slør.

Waco

Gjest Poirot
Skrevet
- det er for mange muslimer et mål å omvende hele verden til muslimer.  

Om det står i Koranen, eller om det er en egen fri tolkning - det husker jeg ikke.  

Men at enkelte av dem (for ikke å si endel - iallefall mange nok) tar i bruk metoder det er grunn til å frykte, det er et faktum, og da håper jeg ikke "folk" putter hodet ned i jorden i all sin politiske korrekthet.

Kristendommen er vel den religionen som misjonerer mest.

Er vel ikke noen fare for at hele verden skal bli kristen i nærmeste fremtid. Ei heller muslimsk.

Gjest M-ling
Skrevet

Det er ikke så nøye hvem som gjør hva mest.

Jeg innrømmer gladelig at jeg får større problemer med muslimsk overtakelse enn kristen.

Vanlig misjonering er jo selvsagt heller ikke et problem - det er når kraftigere metoder blir satt igang. Og det har vi jo allerede sett er blitt gjort, vanskelig å komme unna det.

Kanskje ingen akutt fare for noe som helst, men det er mye vi ikke vet, som skjer "underground". Må le litt av meg selv når jeg skriver dette, det høres ganske paranoid ut - men det er synd å leke naiv i frykt for å virke paranoid ... ;)

Det er om ikke annet muslimer selv i Norge, som mener de om ikke lenge vil ta over både det ene og det andre. Ikke de jeg har kilden fra, men disse påstod iallefall de visste om andre krefter enn det vi til daglig ser.

Jeg vet ikke om det er sant. Jeg bare legger tanken litt i bakhodet, så får vi se.

Skrevet

Hvorfor særlig kvinner er så skeptiske til Islam er at den ikke harmonerer helt med den norske kvinnelige "væremåte".

Tror ikke flerparten av norske kvinner hadde blitt godkjent av Allah nei.

Dere må huske på det jenter mens dere diskuterer, - at Islam kanskje best til de samfunn hvor kvinnene er noe mer ærbare enn det de fleste av dere er, (eller skulle ønske dere var).

Vær ikke redd, - deres rykte har spredt seg, og vi vet hvordan de oppfatter dere..... Lite å gjøre med så lenge dere ikke forandrer innstilling og oppførsel har jeg alltid ment.

Waco

Gjest eminel
Skrevet

Det som blir feil, er å hysje ned faktiske tilstander, - det er for mange muslimer et mål å omvende hele verden til muslimer.

"Det hender ikke oss" - joda, det gjør det. Vi kommer ikke unna det.

Nei, faktisk tror jeg ikke Norge noen ganger vil bli omvendt til en annen religion. Jeg tror nok de fleste har mer tro på vitenskap enn på religion. For meg ser det ut til at flere og flere blir human-etikere og ateister. Dessuten er det altfor mange Islam-hatere i Norge til at denne religionen noen ganger vil få større makt enn Kristendommen har i Norge. Det er i hvertfall min filosofi :)

Skrevet

Enig :) Grunnen til at vi har så mange innvandrere i Norge er kun fordi vi har det utrolig godt her!! Det er kanskje verdens beste land å bo i. Ikke rart mange kommer hit for å få et bedre liv.

Dere er så naive at jeg syns synd på dere!

Skrevet

Og kristendommen har ikke forskjellsbehandling av mann og kvinne? Det er ikke så mange månedene siden den religiøse kristenforeningen ved NTNU (kaller seg "laget") fikk seg en liten mediastorm fordi de nektet å bruke tjenestene til en av studentprestene, som er kvinne. Det finnes to studentprester her, en mann og en kvinne. Begrunnelsen var at "det står i bibelen at kvinnen skal tie i forsamlinger". Er ikke det litt fundamentalistisk i 2003 så vet ikke jeg.

Jeg sier ikke at det ikke finnes fundamentalister blant kristne også. Poenget er bare det at her i Norge så plager ikke de meg, og så der mange av dem er det heller ikke. Jeg behøver ikke ta hensyn til de, fordi de tross alt ikke styrer staten. De blir mest litt lattervekkende. Hadde jeg levet i et land hvor religionen styrer staten, så hadde mitt liv vært helt annerledes enn det er i dag, og det ønsker jeg ikke. Og for ordens skyld - jeg ser ikke store forskjellen mellom en islamsk fundamentalistisk og en kristenfundamentalistisk stat, men jeg vil tro at det finnes flere islamske stater med fundamentalistiske trekk enn det finnes kristne/jødiske tilsvarende. Til og med Israel er jo faktisk en sekulær stat, selv om det ortodokse jødiske samfunnet har stor formell/uformell makt. Dessuten var det vel islamsk fundamentalisme vi diskuterte her?

Leste forøvrig en artikkel forrige uke om en kvinnelig, voksen skuespiller fra Iran, som ble dømt til steining fordi hun hadde kysset en yngre mannlig skuespiller på pannen på en prisutdeling (hun delte ut prisen, han vant den). Riktignok ble straffen etterhvert gjort betinget, men ærlig talt - høres Iran ut som et land du kunne tenke deg og bo i?

(det ble forøvrig nevnt i artikkelen at diverse andre kvinner uten et kjent navn som har blitt dømt til døden ved steining de senere år ikke har vært like heldige).

Nei - Mao hadde nok rett da han sa: Religion er opium for folket...

Gjest eminel
Skrevet
Dere er så naive at jeg syns synd på dere!

Javel.. så du tror at f.eks kjæresten min flyttet til Norge under Kosovokrigen for å få flere nordmenn til å konvertere til Islam???! :o

Skrevet

Jeg er tilbøyelig til å være enig med Majken her.

Verden vil bedras. Ikke noe nytt i det. Desverre.

Mange vil så gjerne tro så alt for godt om alle, det

er jo en i utgangspunktet prisverdig egenskap, men ikke

alltid like klok.

Skrevet

Javel.. så du tror at f.eks kjæresten min flyttet til Norge under Kosovokrigen for å få flere nordmenn til å konvertere til Islam???! :o

Nei, det tror jeg overhodet ikke.

Men jeg ville ikke blitt så overrasket om han etter noen år i Norge kom

på den tanken at det kanskje ville være en god ide...

Gjest Poirot
Skrevet

M-ling, tenker du på terrorangrepene når du snakker om spreding av islam? Trodde de var for å hevne seg på Vesten,jeg, ikke for å spre islam. (Uansett en dårlig måte å spre en religion på!).

Orker ikke være med i en debatt der man generaliserer nesten en MILLIARD mennesker med ulik kultur, retninger innen islam, språk og kunnskapsnivå.

Trekker meg ut.

Skrevet

Har ikke lest alle innleggene og har ikke sett programmet (ser aldri på den type programmer), men jeg syns islam blir mer og mer skremmende...Fundamentalistisk religion, for ikke å si religion i d hele tatt, syns jeg er no dritt, d er stort sett makthavernes måte å holde folket nede på....Og for tiden er d ABSOLUTT islam som er verstingen, og har igrunnen vært d lenge....

Gjest M-ling
Skrevet

Donpedro,

da jeg sa at vi allerede hadde sett eksempler på metoder visse grupper bruker, tenkte jeg på terrorangrepet på USA, ja.

Vel - å "hevne seg på Vesten", spre Islam ...

Jeg ser ikke helt forskjellen - når slike metoder blitt tatt i bruk, gir man seg meget sannsynlig ikke med å "vise seg frem".

Hvordan tror du det er mulig for et menneske å trene seg opp over flere år, med det mål å dø for sin Gud?

Her handler det ikke om vanlig hevnlyst, det er iallefall sikkert slik jeg ser det.

Og du, dette handler (iallefall ikke fra min side - om du siktet til meg) over hodet ikke om generalisering.

Det er et vanskelig tema, siden det er så sårbart.

Jeg er ingen person som er imot noen som helst mennesker på grunn av deres farge, språk eller religion i seg selv - men jeg er heller ikke naiv.

Om det ikke er mulig å diskutere en eller flere grupper innen en større mengde mennesker, uten å bli kritisert for generalisering - da kan ikke jeg skjønne hvordan det skal gå.

Skal problemer i den muslimske verden hysjes ned - fordi vi er redde for å bli sett på som rasistiske?

Jeg har ikke lagt merke til noen voldsomme generaliseringer i denne tråden heller, forresten.

Skrevet

Så lenge ikke muslimer vil ha norske damer eller henne løse liv, så er det vel ikke akkurat noe stort problem dere diskuterer.......?

W

Skrevet

Sheba, du sa noe om at "sålenge jeg ikke bor i et land hvor religionen styrer staten"...våkn opp, vi har en prest til statsminister !

Krf hadde sikkert syntes at teokrati er en genuin styreform, tiden er bare litt feil..

Tror du ikke at religionen står for en stor del av avgjørelsene til Krf? La meg gi deg et eksempel (ikke helt perfekt gjengitt, men du skjønner essensen). Det var snakk om læreplanen for lærerstudenter, og det kom forslag om å lage et fag hvor de lærte om å administrere en klasse, mobbing, få elevene til å gå godt overens med hverandre og klassestyrer. I disse tider er jo det svært politisk korrekt. Bondevik nektet, og ville heller satse på å utvide Krl-faget for studentene. Så står han i media med go'gliset og prater om "ingen mobbing på norske skoler innen 2004" eller hva det er han skryter på seg. Det er bare kasting av blår i øynene på folket, han er jo ikke villig til å gjøre noe konstruktivt. DERFOR styrer religion vårt samfunn også, det er bare at vi ikke hører om det. Vi lar oss lure med fagre ord og vakre smil.

Skrevet
Nei - Mao hadde nok rett da han sa: Religion er opium for folket...

Akkurat som kommunisme.

Skrevet

Krf hadde sikkert syntes at teokrati er en genuin styreform,

Genuin betyr ekte.

Skrevet

Og Waco, jeg vet at de fleste ikke gidder å svare deg, men jeg vil foreslå at du slutter å stirre på den ensomme pikken din og prøver å tenke på seriøse tema fra en annen vinkel for en gangs skyld.

Dessuten fikk jeg det for meg at du er en hatfull muslim som befinner deg i norge pga. pengene, men hater livet ditt her blandt alle de vantro og æreløse...

Skrevet

ops, genial da, bedre nå? :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...