Gå til innhold

Islam


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Lott@

Etter å ha sett Tabloid på TV2 igår, lurer jeg på hvilket syn KG brukerne har.

Er Islam en mer totalitær religion enn andre religioner? Er det så at muslimer legitimt ihht sin tro kan utøve "overgrep" verden over???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig. Jeg vurderer nå for fullt å melde meg ut av statskirka og inn i human-etisk forbund! Er fullt klar over at ikke alle muslimer er fundamentalistiske og dette synet er veldig generaliserende, men noen ødelegger for alle.

Det står i Koranen at Islams mål er å dekke hele verden, da mener jeg at det er naivt å tro at absolutt alle muslimene er i Norge fordi de har det så forferdelig i sitt eget land. Det er min mening og det står jeg for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lott@

Det som skremmer meg, ikke bare med Islam, men med andre religioner, er at disse fundamentalistene "med loven i hånd" kan gjøre som de vil.

Tilbake til Islam, det ble igår i Tabloid sagt at Koranen oppfordrer til selvstendig tenking............. er ikke det rart??? Jeg mener, utallige mennesker i muslimske land er jo blitt henrettet fordi de har "feil syn" på ting??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Så ikke på Tabloid igår, og det var dumt, for jeg vil gjerne høre hvordan Koranen (og andre hellige tekster) oppfordrer til selvstendig tenking.... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Det er stor forskjell på folkelig islam og den islamismen/fundamentalismen vi får presentert i media.

Jeg tror vi skal være veldig forsiktige med å snakke om Islam med stor I her, altså. Det som er skremmende er at denne fundamentalismen har fått sterkt fotfeste i mange av de muslimske landene, og at religionsformen nærmest har blitt for et politisk parti å regne.

Jeg tror at vi reagerer så mye på islam fordi den på mange punkter strider med vårt vestlige menneske- og religionssyn. Derfor oppfatter vi den som truende - fordi den truer vår måte å leve på.

De islamske fundamentalistene skylder på vesten for det forfallet de mener verden er i idag, og det bør vi ta alvorlig.

Jeg tror ikke at islam er den eneste religionen med potensial for dette vi her ser, men forskjellen fra f.eks Norge og til de islamistiske statene, er at vi i Norge så godt som har fjernet religion fra samfunnsliv og politikk. Dette er ikke tilfelle i de muslimske landene. For muslimene er politikk, religion og samfunnsliv nært knyttet sammen. Dette er til en viss grad uforståelig for oss, tror jeg.

Men jeg er spent på å se hva som kan skje her landet når KrF får for mye makt, også! :wink: Noe av målsettingen til KrF var (tidligere iallefall) å kristne hele Norges befolkning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lott@

Hm....... ja KrF kan jo bare PRØVE å kristne meg!!!!!!! :ler:

Fra spøk til alvor. Det er nok riktig som Kverula sier at vi ser på Islam og andre religioner som "truende" på en måte ene og alene for disse på mange måter er så fjerne fra vår egen tro og overbevisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker like KrF like mye/lite som jeg liker islamsk fundamentalisme. Idet hele tatt liker jeg religiøs fundamentalisme veldig lite uansett religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For muslimene er politikk, religion og samfunnsliv nært knyttet sammen. Dette er til en viss grad uforståelig for oss, tror jeg.

For George W. Bush, derimot, er det en fullstendig naturlig ting.... (jeg har bodd i byen der han vokste opp, Midland i Texas, og han er ikke den eneste derfra som tenker sånn...). May God continue to bless America?!?!

:evil: :evil: :evil: :evil:

For øvrig er jeg helt enig med deg, Kverula :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M-ling

Jeg stiller meg alltid svært skeptisk til mennesker som ikke svarer på spørsmål angående sine sterke meninger.

I og med at det er synd å stille spørsmål til religionen Islam, er jeg videre heller ingen stor tilhenger av dette.

Slike holdninger viser at man holder noe skjult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ser man på fundamentalisme uavhengig religion, er det ganske likt verden over, enten det er tilnyttet islam, jødedom, kristedndom eller hinduisme.

Felles:

-ikke stille spm til troen

-kvinner er underordnet

-religion går foran lov

-alt annet er feil

Ikke alle muslimer er som skrekkeksemplene vi hører om. Kjenner selv muslimske tyrkiske jenter (i Tyrkia) som ligger på stranda i bikini dagen lang, har kjærester og går på diskotek i korte topper og trange bukser.

Kjenner en jødisk jente i Israel som er blitt spyttet på av ortodokse jøder fordi hun ikke tror bra nok (de ser jo det på klærne).

Kjenner en katolsk jente i Peru som ikke får gå ut på fritiden uten broren sin pga det er skikkelig skam.

Kjenner en hinduistisk jente i Norge som har foreldre som er oppgitt over at andre hinduer spør om hun skal gifte seg snart, de mener 18 er for ungt og at hun må få en skikkelig utdannelse først.

Har møtt en muslimsk dame i et land langt herifra, som var tildekket fra topp til tå ute. Innendørs blant damer snakket hun flytende engelsk, hadde supermoderne klær og lekker sminke. Hun eiede eget firma og hadde det meget bra.

Fundamantalisme er fælt uansett religion. Muligens følger mange muslimer koranen veldig nøye, det gjør dem ikke verre enn trangsynte kristne i mørke norske daler.

Islamime er noe annet enn islam. Dessverre synes det som om islamisme er på fremmarsj, bla i Nigeria. Forskning viser at dette kan relateres til økt fattigdom, hvilket det er skrevet mye om bla innen religionshistorie for de som er interessert. (Særlig Egypt, Iran)

Til opplysning finnes det ingen verdensomspennende organisasjon for muslimer sli katolikkene har. Muslimene snakker utallige språk, og svært mange forstår ikke arabisk i det hele tatt. Hvorvidt det finnes en hemmelig konspirasjon om å overta hele verden avfeier jeg derfor som TØV.

Folk er forskjellige i hele verden, husk det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M-ling

Jeg mener (dessverre har jeg ingen kilder her og nå) at det gjelder selve religionen Islam at man ikke skal stille spørsmål til Koranen.

Det vil si at dette står i Koranen, og at det ikke har noe med fundamentalisme å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det (jeg understreker at jeg ikke vet, men jeg

setter islam hakket over/værre enn andre fundamentalistiske religioner).

Dette begrunner jeg bla med at islam i utgangspunktet ikke ønsker en sekulær stat, dvs. en stat hvor stat og kirke ikke er det samme, og hvor man har et verdslig styresett. Se på landene som har innført sharia-lovene og de groteske eksemplene på brudd på helt elementære menneskerettigheter dette medfører for enkeltmennesker, og da særlig kvinner.

Kan uansett aldri få meg til å godta en religion hvor et vitneprov fra en kvinne ikke har samme verdi som et vitneprov gitt av en mann.

Religion er for meg noe som tilhører privatsfæren, mens styresett i høyeste grad er offentlig, og de to tingene skal ikke være det samme eller blandes sammen i noe særlig grad! :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tror nå ikke at grunnen til at mange muslimer bor i Norge kan attribueres kun til misjonering.. De ønsker et bedre liv for seg og sine, og tar en sjanse.

Forøvrig synes jeg det er respektløst hele grunntanken bak misjonering, gå bort til folk som har en tro og fortell dem at de tar feil /min er bedre... Det er snakk om to eller flere abstrakte størrelser her, assa!

Krf har jeg slengt mye dritt om før, og hvordan de må maskere holdningene sine for å passe inn i vårt mainstream samfunn. Likeledes synes jeg ikke noe om folk som flytter hit av økonomiske årsaker, og blåholder på alt fra sitt land og nekter den minste tilvenning /utvanning til vårt land. Hvis de vil bo i sitt land, la vær å flytte. Hvis de vil bo her, må de akseptere at f.eks barna blir mer liberale enn søskenbarna i hjemlandet. Det er en del av dealen. Take it or leave it.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Kan uansett aldri få meg til å godta en religion hvor et vitneprov fra en kvinne ikke har samme verdi som et vitneprov gitt av en mann.

Og kristendommen har ikke forskjellsbehandling av mann og kvinne? Det er ikke så mange månedene siden den religiøse kristenforeningen ved NTNU (kaller seg "laget") fikk seg en liten mediastorm fordi de nektet å bruke tjenestene til en av studentprestene, som er kvinne. Det finnes to studentprester her, en mann og en kvinne. Begrunnelsen var at "det står i bibelen at kvinnen skal tie i forsamlinger". Er ikke det litt fundamentalistisk i 2003 så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Når det gjelder bokstavlig tolking av religiøse skrifter finnes det jo mange kjipe eksempler mht Bibelen også.

Sharia-lovene er jo grusomme. Men som sagt er de ofte en følge av fattigdom/sosialt opprør. Noe lignenede (massive brudd på menneskerettighetene) skjer jo på Cuba, med kommunisme som fortegn.

Dette skyldes at islamistene/kommunistene var i opposisjon til rik overklasse som holdt folket nede. De fikk da mye støtte. Så overtok islamistene styringen noen steder, og sakte men sikkert er det blitt HELT annerledes enn folket ble lovet (bla Khomeini i Iran).

Få tør å være i opposisjon pga:

-ønsker ikke å bli forbundet med rik overklasse som de selv ble holdt nede av

-opposisjon generelt slås hardt ned på

-ingen tradisjon for demokrati

Hele temaet islamisme er egentlig ganske interessant, lærte en del på skolebenken og gir virkelig perspektiv på tingene som skjer i verden.

Tror mye handler om MAKTKAMP fremfor ISLAM som sådann.

Sjekk forøvrig kommentar i Aftenposten:

http://www.aftenposten.no/meninger/komment...rticleID=540617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest dorian

Spørs vel om Tabloid fører til selvstendig tenkning, i alle fall :ler:

Det programmet har rykte på seg (med rette? :sjarmor: ) for å gi et unyansert og ensrettet bilde av ethvert tema som tas opp - og gjerne oppfordre til litt ekstra rørsle i den delen av hjernen som hanskes med fordommene...

Men denne debatten ble jo bra, da :briller:

dorian :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

May God continue to bless America?!?!

:evil: :evil: :evil: :evil:

Blir kvalm...av å høre på han! Det er nok ikke bare fundamentalister i islam som bruker religionen for å oppnå makt blant folket.

Fundamentalister er og blir fundamentalister.

Islam er en religion, som desverre har blitt misbrukt, både av sine "egne" og dermed også som skjellsord blant motstandere.

Jeg liker ikke å bruke vond-ord i samme setning som islam, for jeg velger å ikke kalde disse fundamentalistene og krigerne for ekte muslimer. Ekte muslimer for meg er de gode menneskene som tar vare på fine tradisjoner (ikke bl a undertrykkelse av homofile, kvinner, funksjonshemmede osv, for det er visst andre måter å tolke koranen på, bare man vil det!) og kultur i sin religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er viktig å skille mellom islam som religion og muslimske, fundamentale samfunn som f.eks. Iran. Hvis man sammenligner islam med kristendom og jødedeom, kommer det tydelig frem at de er svært like. Man finner leveregler tilsvarende de 10 bud, religionene har et noenlunde likt bilde av gud og Jesus blir sett som en profet av muslimene. Alt dette er jo vel og bra, hvordan ville ikke verden sett ut, hvis alle kunne leve etter de 10 bud, eller noe tilsvarende? :enig_animasjon:

Problemene oppstår når fundamentalismen kommer inn i bildet. Fundamentalisme, er etter min mening, ødelegende, uansett om det gjelder islam, kristendom eller for den saks skyld dyrevern. Og i dag kan det desverre ikke være noen tvil om at det finnes flere fundamentale muslimer, enn i de fleste andre religioner. Men det betyr jo ikke at det å være muslim i seg selv er noe negativt. Selv om jeg ikke tror på en gud, er jeg meget posistiv til det å ha noe å tro på, noe å leve etter og finne ro og støtte i. Hvis islam kan gi noen dette, så synes jeg det er fantastisk. ikke minst med tanke på den utrygge og kompliserte verden vi lever i... I hvertfall så lenge man ikke blir så ekstrem i sin tro at man ikke respekterer andre eller begynner å "frelse" folk. Og jeg tror ikke at de muslimen som kommer til Norge har noe stort ønske om å omvenne hele norges befolkning... :blunke:

Mange europiske muslimer har i dag også gått over til en mere liberal, demokratisk islam, som er bedre tilpasset det samfunnet de lever i. Dette er kjent som euro-islam. Jeg tror også at denne (naturlige?) utviklingen vil gjøre det lettere for forskjellige kulturerog leve sammen, og håper at vi med tiden kan oppnå mere respekt mellom religionene!

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest eminel
Og jeg tror ikke at de muslimen som kommer til Norge har noe stort ønske om å omvenne hele norges befolkning...  :blunke:

Enig :) Grunnen til at vi har så mange innvandrere i Norge er kun fordi vi har det utrolig godt her!! Det er kanskje verdens beste land å bo i. Ikke rart mange kommer hit for å få et bedre liv. Vår levestandard er jo ganske forskjellig fra f.eks Iran.

Alle muslimer er ikke like. Noen er ekstreme og har et helt absurd syn på kvinner, og andre lever som oss. Jeg velger å tolke Islam etter det som står skrevet i Koranen, og ikke etter muslimer. På samme måte som jeg tolker Kristendommen etter Bibelen og ikke etter hvordan enkelte kristne lever.

I Midtøsten har det alltid vært uro. Kvinner ble ikke bedre behandlet før Islam kom, tvert i mot. Så disse tendensene tror jeg henger litt igjen etter gammelt av. Man må alltid skille religion fra kultur. Muslimer i Midtøsten er f.eks ganske forskjellig fra muslimer fra Europeiske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...