Gå til innhold

Ny tv - LCD/Plasma


lulle

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg med fordeler og forskjeller på LCD og Plasma tv....

Er det noen "enighet" hva som er best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer veldig an på hva du skal bruke TV'en din til og hvor i huset.

Først må du spør deg selv hva tv'en skal brukes til:

Bare tv og video titting? (Plasma)

Konsoll-stasjon(kan like gjerne bruke begge deler her)

Koble til en pc og bruke tv'en som en skjerm? (LCD, pga den har 1:1 pixelmapping, den blaster ut den oppløsningen på tv'en som du kjører fra skjermkortet)

Personlig har jeg en 40" Sony W2000 LCD. Er kjempefornøyd! Masse innganger, dekker mer enn nok mitt behov. VanVITTIG bra fargegjengivelse, og meget bra sorthets nivå. Kontrasten er bra, og den får frem detaljer i både mørke og lyse scener.

En liten tommelfinger regel:

Er det et lysfullt rom kjøp LCD uansett. Er det ikke, så har du valget :D

Lykke til. Bare spør om noe hvis du lurer på noe (min anbefaling er LCD forresten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plasma er vel best, men også dyrere og mye tyngre. Tror jeg

Plasma er billigere og tyngre. Plasma er en mye eldre teknologi. Det skal også veldig lite til for en plasma-tv å gå i stykker. LCD er mer robust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Plasmaskjermer selger de vel ikke mindre enn 40 tommer.

Et problem med plasma er at det er så utrolig gjenskinn i skjermen! For meg hadde det vært helt umulig å ha et slikt tv, siden plasseringen av vinduene i leiligheten gjør at det kommer lys på tv'en uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Vilde_*
Plasma er billigere og tyngre. Plasma er en mye eldre teknologi. Det skal også veldig lite til for en plasma-tv å gå i stykker. LCD er mer robust

Hva mener du med det?

Vi har hatt vår 50" plasma tv lenge - den henger trygt på veggen - kan ikke se hvordan den skal gå i stykker?

Plasma-TV gir et utrolig flott bilde ... og vi er kjempefornøyde med TV-en vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder plasma... Jeg har hørt om folk som har fått "brennmerker" i skjermen, om man har det samme bilde for lenge. Dette kan lett skje f.eks. der hvor det står Tv2. Når man så skifter kanal, vil det fortsatt stå svakt Tv2 oppe i hjørnet. Dette skjer selvsagt over tid, men allikevel er det litt ugunstig.. ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hva mener du med det?

Vi har hatt vår 50" plasma tv lenge - den henger trygt på veggen - kan ikke se hvordan den skal gå i stykker?

Plasma-TV gir et utrolig flott bilde ... og vi er kjempefornøyde med TV-en vår.

Om noen skulle vimse til den med skaftet til moppen/svøtsugeren f.eks. Om noen skulle snuble og dunke borti skjermen.

Henger den på veggen er den selvsagt litt tryggere, den blir ihvertfall ikke veltet ned fra et bord (f.eks. av lekende barn og husdyr, eller en uvøren rengjører).

Men -om- man skulle dulte borti en tv, vil det være større sjanse for at det går galt om det er en plasma enn om det er en lcd. At dere har klart å la være å vimse borti deres er fint for dere, men ikke alle er like flinke til å unngå kløning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...