Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Kan noen fortelle meg hvor mye (sånn ca.) hvor mye en far skal betale i bidrag til 3 stk. Han har en inntekt på ca. 1,5 mill, mens jeg har 200 000!!! Hvor mye er rettferdig, synes dere?
Villa2000 Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 Personlig så synes jeg det er uvesentlig om han har 300.000 i inntekt eller 3 millioner i inntekt. Det koster ikke noe mer å ha et barn uansett hva han tjener. Et par sko har samme prisen for fattig og rik. Du er vel den som best kan se for deg et rettferdig oppgjør i dine øyne. Hvor mye har han ungene? Deler dere på noen utgifter? etc
Villa2000 Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 Bidragskalkulatoren på NAV? Den gir deg kun for et barn, men kanskje verd å ta en sjekk. Men tror ikke du skal gange prisen med 3
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 Er det ikke en prosentandel av fars inntekt? Og er det ikke tredobbelt hvis det er tre barn, nei. Men hvis der har deling 50/50 er det ingen som får bidrag. Sånn er det iallefall med en kollega av meg selv om hun tjener bedre enn han.
Villa2000 Skrevet 17. mars 2008 #7 Skrevet 17. mars 2008 Er det ikke en prosentandel av fars inntekt? Og er det ikke tredobbelt hvis det er tre barn, nei. Men hvis der har deling 50/50 er det ingen som får bidrag. Sånn er det iallefall med en kollega av meg selv om hun tjener bedre enn han. Er ikke en prosentandel nå lenger heldigvis. Ved 50/50 deling så er det ikke noe bidrag. Dette er for meg helt logisk ettersom dem har like store utgifter uansett hva dem tjener.
mann23 Skrevet 17. mars 2008 #8 Skrevet 17. mars 2008 Etter min mening, så burde ikke damen/mannen i forholdet få noe som helst hvis hun f.eks. nekter mannen/damen å se barna oftere. Hvis begge parter er enige om fordelingen, så bør den som har barna mest få barnebidrag
mann23 Skrevet 17. mars 2008 #9 Skrevet 17. mars 2008 (endret) Det kommer et ansvar på den som stepper opp og sier "jeg tar ansvaret for disse 3 ungene". Det blir feil hvis den ikke klarer å forsørge ungene uten mye hjelp fra ungenes far/mor. Da burde man virkelig spørre seg selv om man er riktige person til å oppdra disse ungene. Er det sånn at partneren IKKE vil oppdra ungene, vel da er det jo en helt annen sak. Men f.eks. 3000 i måneden er jo tross alt 36000 i året! Hvis man også tar vekk det man skatter for de pengene (40%) så er man oppe i 50k i året! Hvor er jeg useriøs i det andre forumet forresten? Send meg gjerne en PM Endret 17. mars 2008 av mann23
Gjest TS Skrevet 17. mars 2008 #10 Skrevet 17. mars 2008 Ikke ta av nå folkens, jeg trenger gode råd. Jeg har prøvd NAV sine sider, men jeg orket ikke, hodet mitt sprenges snart av dette her (hele situasjonen). Jeg regner med det blir vanlig samvær, 1-2 dager + annen hver helg. Poenget mitt er at jeg forsørget han mens han fikk på skole, jeg jobbet deltid og var hjemme i flere år mens han jobbet hele døgnet og kom seg opp og frem. Helt klassisk idiotisk, men jeg synes jeg også fortjener noe av det han tjener nå. Han har bygget karrieren sin på meg. Jeg regner med å få MYE mer enn et par tusen pr. barn.
mann23 Skrevet 17. mars 2008 #11 Skrevet 17. mars 2008 (endret) Ikke ta av nå folkens, jeg trenger gode råd. Jeg har prøvd NAV sine sider, men jeg orket ikke, hodet mitt sprenges snart av dette her (hele situasjonen). Jeg regner med det blir vanlig samvær, 1-2 dager + annen hver helg. Poenget mitt er at jeg forsørget han mens han fikk på skole, jeg jobbet deltid og var hjemme i flere år mens han jobbet hele døgnet og kom seg opp og frem. Helt klassisk idiotisk, men jeg synes jeg også fortjener noe av det han tjener nå. Han har bygget karrieren sin på meg. Jeg regner med å få MYE mer enn et par tusen pr. barn. www.google.com ---> bidrag kalkulator = http://www.google.com/search?hl=no&cli...%C3%B8k&lr= = http://tjenester.nav.no/bidragsveileder/servlet/dispatcher/ Vær så god For å få mer enn det kalkulatoren foreslår tror jeg du nesten er nødt til å gå til sivilt søksmål. Jeg tror heller ikke det vil føre frem hvis dere f.eks. ikke var registrerte samboere/gifte mens han studerte, og at du kan dokumentere at du "forsørget" han mens han ikke gjorde en dritt Endret 17. mars 2008 av mann23
Rosalie Skrevet 17. mars 2008 #12 Skrevet 17. mars 2008 At du valgte å forsørge han da han var student og valgte å gå deltid mens han kunne pleie karriereegoet, har da vitterlig ingenting med hvor mye han skal betale i bidrag!
Gjest Hilde K S Skrevet 17. mars 2008 #13 Skrevet 17. mars 2008 (endret) Det stemmer ikke at man ikke får bidrag når man har 50/50. Den som tjener mest, skal da også betale bidrag til den som tjener minst. Ellers kan det godt hende bidraget skal ganges med tre. Det er på den måten NAV gjør det, dersom de regner ut bidraget. Dette forutsetter at det samlede bidraget for tre barn ikke overstiger maksimal bidragsevne. Noe som for denne mannen vil være kr 31.250,-. Ellers stiger bidraget etterhvert som barnet blir eldre. Endret 17. mars 2008 av Hilde K S
Bomull Skrevet 17. mars 2008 #14 Skrevet 17. mars 2008 Det stemmer ikke at man ikke får bidrag når man har 50/50. Den som tjener mest, skal da også betale bidrag til den som tjener minst. Ellers kan det godt hende bidraget skal ganges med tre. Det er på den måten NAV gjør det, dersom de regner ut bidraget. Dette forutsetter at det samlede bidraget for tre barn ikke overstiger maksimal bidragsevne. Noe som for denne mannen vil være kr 31.250,-. Ellers stiger bidraget etterhvert som barnet blir eldre. Nå kan jeg ingenting om dette, men er det virkelig mulig at han må betale over 30 000 i værste tilfelle? Det er jo helt villt!
Gjest Gjest Skrevet 17. mars 2008 #15 Skrevet 17. mars 2008 Jeg regner med det blir vanlig samvær, 1-2 dager + annen hver helg. Poenget mitt er at jeg forsørget han mens han fikk på skole, jeg jobbet deltid og var hjemme i flere år mens han jobbet hele døgnet og kom seg opp og frem. Helt klassisk idiotisk, men jeg synes jeg også fortjener noe av det han tjener nå. Han har bygget karrieren sin på meg. Jeg regner med å få MYE mer enn et par tusen pr. barn. Jeg er i en tilsvarende situasjon og får 1700 pr.barn. Jeg har lavere inntekt enn deg og min eks har over 600 000. Tror ikke barnebidraget hadde vært særlig høyere hvis han hadde hatt en mill mer i inntekt. Min eks har omtrent samme samvær på papiret som dere skal ha, men mindre samvær i virkeligheten. Jeg hadde bedre økonomi enn min eks da vi ble sammen. Han priortiterte karrieren mens jeg jobbet deltid og tok ansvaret for barna. Dette blir ikke vektlagt ved et samlivsbrudd. Hvis du og barna er heldige kan han gå med på en privat avtale slik at dere får mer barnebidrag enn dere har krav på gjennom NAV. Du kan håpe på det men du kan ikke kreve det.
Gjest Hilde K S Skrevet 17. mars 2008 #16 Skrevet 17. mars 2008 Nå kan jeg ingenting om dette, men er det virkelig mulig at han må betale over 30 000 i værste tilfelle? Det er jo helt villt! Hva er så ille med det? Han tjener 1,5 mill i året. 360.000,- av dem går til å sørge for at ungene har det de trenger? Maksimal bidragsevne betyr ikke at man MÅ betale så mye, men i verste fall, så, ja. Dersom den ene ungen er syv år, vil bidraget ligge på omentrent 5.500,- med den samværsordningen som er nevnt. Da kommer samlet bidrag muligens på rundt 200.000,- i året. Det er 13-14% av inntekten.
Gjest Hilde K S Skrevet 17. mars 2008 #17 Skrevet 17. mars 2008 Jeg er i en tilsvarende situasjon og får 1700 pr.barn. Jeg har lavere inntekt enn deg og min eks har over 600 000. Tror ikke barnebidraget hadde vært særlig høyere hvis han hadde hatt en mill mer i inntekt. Min eks har omtrent samme samvær på papiret som dere skal ha, men mindre samvær i virkeligheten. Jeg hadde bedre økonomi enn min eks da vi ble sammen. Han priortiterte karrieren mens jeg jobbet deltid og tok ansvaret for barna. Dette blir ikke vektlagt ved et samlivsbrudd. Hvis du og barna er heldige kan han gå med på en privat avtale slik at dere får mer barnebidrag enn dere har krav på gjennom NAV. Du kan håpe på det men du kan ikke kreve det. Du bør ta deg en tur inn på bidragskalkulatoren og ta en utregning der. Har dere fått bidraget fastsatt av NAV?
mann23 Skrevet 17. mars 2008 #18 Skrevet 17. mars 2008 Hva er så ille med det? Han tjener 1,5 mill i året. 360.000,- av dem går til å sørge for at ungene har det de trenger? Maksimal bidragsevne betyr ikke at man MÅ betale så mye, men i verste fall, så, ja. Dersom den ene ungen er syv år, vil bidraget ligge på omentrent 5.500,- med den samværsordningen som er nevnt. Da kommer samlet bidrag muligens på rundt 200.000,- i året. Det er 13-14% av inntekten. At personer kan ha slike meninger som det der gjør meg litt dårlig faktisk. At det kunne være "greit" at en mann skal betale over 1/3 av det han får utbetalt til en dame som da ikke engang trenger å jobbe.... vel det er forkastelig. Jeg begynner å forstå menn som tar selvmord, når de mot sin vilje blir far hvis det er sånne tilstander i dagens Norge.
Gjest Piper Skrevet 17. mars 2008 #19 Skrevet 17. mars 2008 Hva er så ille med det? Han tjener 1,5 mill i året. 360.000,- av dem går til å sørge for at ungene har det de trenger? Maksimal bidragsevne betyr ikke at man MÅ betale så mye, men i verste fall, så, ja. Dersom den ene ungen er syv år, vil bidraget ligge på omentrent 5.500,- med den samværsordningen som er nevnt. Da kommer samlet bidrag muligens på rundt 200.000,- i året. Det er 13-14% av inntekten. Men så er det en maksgrense også, og hun vil ikke få 5500 for hvert barn.
Bomull Skrevet 17. mars 2008 #20 Skrevet 17. mars 2008 Jeg synes det er rimelig kvalmende å høre en mann si slikt jeg mann23 Pengene går ikke til dama, men til at barna hans skal få et bedre liv! Om man ikke ønsker å gi pengene til mora får man heller søke om å ha barna 50/50.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå