Gå til innhold

stormkjøkken


janne84

Anbefalte innlegg

Min kjære har ønsket seg stormkjøkken til bursdagen. Jeg vet svært lite hva jeg bør kjøpe.. Noen som har forslag til hvilket? Vil gjerne at det er billig i drift :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TRANGIA er klassikeren - og så får du det i diverse størrelser og utførelser. Jeg har 25-4, en akkurat passe stor variant for to personer eller en liten familie. Det finnes i mindre og lettere utgaver, men jeg ville gått for 25-serien med mindre din kjære er svært opptatt av vekt på utstyret og helst går på tur alene.

Drivstofforbruket (stormkjøkken går på rødsprit) er relativt likt for ulike varianter, og har mer med utetemperatur og vind å gjøre.

Vil du ha et mer effektivt stormkjøkken, kan du i tillegg til stormkjøkkenet investere i en gassbrenner. Da kan stormkjøkkenet gå på gass, det er mye mer effektivt og gjør at dere kan lage mat mye raskere - samt at dere kan regulere varmen, det er vanskelig med rødspritbrenneren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt forslag fra den over her! Dessuten får man kjøpt rødsprit omtrent hvor som helst, og trenger ikke å dra på spesialforretninger, selv om noen friluftsfantaster kanskje vil sverge til mer avanserte saker til 1500-2000 kr mot Triangias rødspritversjon som koster ca mellom 250-400 kr, alt etter modellen og tilbehør.

Jeg har stormkjøkken fra Triangia og er storfornøyd. I tillegg kan man varmrøyke fisk med dette etter en spesiell metode (som jeg ikke orker å forklare her, men som jeg har lært ved å søke etter "varmrøyking av fisk" og "stormkjøkken".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten får man kjøpt rødsprit omtrent hvor som helst, og trenger ikke å dra på spesialforretninger, selv om noen friluftsfantaster kanskje vil sverge til mer avanserte saker til 1500-2000 kr mot Triangias rødspritversjon som koster ca mellom 250-400 kr, alt etter modellen og tilbehør.

Men da er det strengt tatt ikke et stormkjøkken lenger, men f.eks. en multifuel (selv om den kan være grei å kombinere med kasserollene fra stormkjøkkenet.) Og en multifuel kan gå på bensin, som heller ikke er så vanskelig å få tak i. Så hvis det er stormkjøkken han ønsker seg, gå for en Trangiavariant.

Varmrøkt fisk på stormkjøkken hørtes kult ut! :spise:

Endret av Lavalampe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer forresten oppskriften på røyketipset. - Har sans for å si b når jeg først har sagt a! :)

Trangia 2,5 l aluminium gryte. Dryss litt røykspon (fra Abu-røyken) i bunnen, og så nedenfra og opp: fersk lyng/kvist som rist, aluminiumsfolie, litt mere kvist for luft rundt fisken, fisk, lokk på gryta. Aluminiumsgrytene er ikke laget for denne bruken, blir lett bulket i bunnen ved for sterk varme, bruk derfor, så lite varme som mulig. Røykeprosessen tar derfor lenger tid enn med en vanlig røyker, opptil en time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...