MiniMjau Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 Er det noen som går på HiO på bioingeniør, som kan svare på noen spm? Er lærerne flinke og inspirerende? Er lærerne oppdaterte i sitt fagfelt? Hvordan er fasilitetene/lab'ene? Er det mange undervisningstimer pr uke? Hvor mange timer pr uke jobber dere med skolen? Hva jobber du med, evt type arbeidssted?
Student85 Skrevet 17. mars 2008 #2 Skrevet 17. mars 2008 Heisann, jeg synes de fleste lærerne på HiO er flinke. Som på de fleste andre studier er det selvfølgelig litt opp og ned, men totalt sett synes jeg det virker som lærerne vet hva de prater om. Bioingeniørutdanningen på HiO har en helt ny undervisningsplan fra høsten 2007 som tar sikte på å integrere fagene på en ny måte. På denne måten får man mer innblikk i hvorfor man skal lære det man gjør. F.eks. linkes kjemien sammen med forskjellige analyser på laben helt fra starten av. Tidligere har det vært delt slik at man har egen eksamen i kjemi, mens nå er altså kjemien sammen med alle de andre fagene. Jeg tror de fleste andre steder med denne utdanningen fremdeles har den gamle ordningen der alle fagene er delt. Labene er forholdsvis nye og veldig fine. Noe som er viktig siden vi tilbringer mye tid der. Studiet er veldig tøft (hvertfall første året) med mye obligatorisk arbeid på skolen. Det er også nødvendig at man bruker mye tid på å lese og gjøre oppgaver. Det er helt klart en stor fordel å ha 3kj før man starter. Strykprosenten på forrige eksamen vi hadde (der ca. halvparten var kjemi) var 50 %. Vet ikke om det var svar på det du lurte på. Bare spør
MiniMjau Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2008 (endret) Ny undervisningsplan, fra kommende høst? eller fra forrige høst? Hvordan er disse "fellesmodulene" om helsevitenskap, etikk osv, er det et stort fokus på det, eller er det bare noe en "må igjennom"? Litt rart spørsmål kanskje.... Jeg er interessert i biologi, kjemi og lab-arbeid, men pasientkontakt er ikke det som er viktig for meg... Men en kan vel få jobb som bioingeniør uten nødvendigvis være ute hos pasientene. En trenger vel ikke jobbe på sykehus heller.... Valget mitt står egentlig mellom bioingeniør og kjemiingeniør(men her må jeg gå 3-semester, og da må jeg gå på skole sommeren før og etter 1.studieår., og det blir kanskje litt heavy.....)... Endret 17. mars 2008 av MiniMjau
Student85 Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 Den nye undervisningsplanen ble innført høsten 2007 så klassen min er liksom prøvekluter. Jeg synes det fungerer fint, selvom arbeidsmengden er litt for stor. Fellesmodulene er noe man bare "må gjennom". Fellesmodul 1 virket hvertfall unødvendig i forhold til hva vi skal arbeide med senere. Pasientkontakt vil jo først og fremst være i form av blodprøvetaking, men det finnes selvfølgelig steder der du kan arbeide der man ikke tar blodprøver. F.eks. kan du jo jobbe med forskning.
MiniMjau Skrevet 20. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. mars 2008 Jeg leser i fagplanen som ligger på hio.no at det er ut i praksis (1 uke) allerede 2.semester. Er det sammenhengende en uke, eller er det en dag nå og da? Er det lett å få deltidsjobb på lab(som bioingeniør-assistent) mens en studerer, eller er det kanskje ikke tid til slikt?
Student85 Skrevet 20. mars 2008 #6 Skrevet 20. mars 2008 Jeg vet hvertfall at det er flere som fikk jobb etter første studieår som assistenter på sykehus. Tror ikke de får lov til å gjøre så veldig mye mer enn å ta blodprøver og gjennomføre enkle analyser, men hva man får lov til å gjøre øker vel etterhvert. Første året tror jeg det kan være smart å hvertfall ikke ha så mye jobb ved siden av, siden skolen krever veldig mye. Første året har vi en praksisdag første semester der vi bare observerer. Andre semester er vi utplassert i to dager på en poliklinikk der vi tar blodprøver. Utenom det har vi jo også mye praksis på skolen. Som regel har vi to labdager i uka der vi trener på å ta blodprøver for så å utføre forskjellige analyser på eget blod. Jeg vil anbefale å ikke være hypokonder om man starter på dette studiet Man kan finne mye rart når man analyserer egne prøver så ofte!
MiniMjau Skrevet 21. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. mars 2008 (endret) Vet du noe om hva slags valgfag en kan velge mellom? Kan en velge fra kjemi/bioteknologi? Ser de har genetikk-kurs, men det pensumet dekkes kanskje av fag i bioingeniørstudiet? Og vet du hva forskjellen på bioingeniør og bioingeniør II osv er? Endret 21. mars 2008 av MiniMjau
MiniMjau Skrevet 18. mai 2008 Forfatter #8 Skrevet 18. mai 2008 (endret) Hvordan er eksamenene på HiO? Ser at det er en del muntlige eksamener, hvor lange er disse? Får du tema på forhånd og forberedelsestid,eller får du spørsmålene når du kommer inn? Endret 18. mai 2008 av MiniMjau
Student85 Skrevet 29. mai 2008 #10 Skrevet 29. mai 2008 De muntlige eksamenene varer i ca. 30 min. Du trekker en oppgave når du kommer inn også får du et par min til å summe deg før du starter. Jeg er ikke no glad i muntlige eksamener, men det er nok enklere å få god karakter der.
MiniMjau Skrevet 8. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 8. juli 2008 Nå er jeg veldig spent, og venter på svar fra Samordna Opptak. :-D
MiniMjau Skrevet 17. juli 2008 Forfatter #12 Skrevet 17. juli 2008 Hvor mye kostet pensumlitteraturen 1.året, sånn ca?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå