Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

5 åringen kaster opp og har hatt diarè i 2 dager. Dette er dag 3. I stad kastet h*n opp klar væske (er nok tomt). H*n fikk i seg litt mat i går på dagen.. Hvor lenge venter dere med å dra til legen? Er redd for dehydrering osv.. H*n lekte litt i går og virket litt mere "med" etter å ha spist, men var generellt slapp.

Skal selvsagt ringe legen, men de åpnet ikke før 10 i dag :filer: derfor tenkte jeg skulle høre litt hva dere her inne gjør...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vår datter (2) hadde dette nå og hun kastet opp i 5 dager. Jeg kontaktet legen den 4. dagen. Hun hadde ikke diare eller feber, så jeg var litt redd det kunne være noe annet. Men se på almenntilstanden. Er barnet "seg selv" og du føler du får godt kontakt, hadde jeg ikke stresset. Pass på at barnet drikker godt. Ikke melkeprodukter og citrus. Men litt Biola, blåbærsaft, loff og lett mat. Men har barnet høy feber,bare slapp og vil sove- ikke helt seg selv, drikker dårlig - ville jeg i hvertfall ordnet lege time.

Gjest omgangssyke
Skrevet

i følge pasienthåndboka kan sykdommen vare en ukes tid. Oppkasttendensen gir seg vanligvis etter 1-2 dager, mens diaréen oftest varer noe lengre. Les mer her:

omgangssyke

Tipset i denne artikkelen er at: Små barn som virker medtatte og slappe, "er ikke seg selv", orker ikke leke, osv. bør undersøkes av lege.

Uansett er det viktig å få i barnet væske, uttørking kan være skummelt ved omgangssyke!

God bedring tildere :)

Skrevet

Takk for svar. Har snakket med legekontoret og om h*n fikk i seg væske og ikke ble værre var det okei, men ble de vanskelig skulle vi komme i morra

Gjest lillebøll
Skrevet (endret)

Et triks er å følge med veskeinntaket ved i "klipe" barnet på oversiden av hånden. Blir hudfolden stående trenger barnet mer veske.

Vis du skjønner hva jeg mener. var kanskje en dårlig forklaring.Link til tegn ved dehydrering.

Endret av lillebøll
Gjest Gjest-M-
Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og omgangssyke har gått runde på runde i hele vinter.

Legene her råder foreldrene til å gi barna salt snacks. Det binder væske i kroppen, samtidig som at barnet får mer behov for drikke.

Makaroni skal være fint for magen, og revet gulrot. Uansett er væske det viktigste.

Skrevet

Jeg synes det er litt skummelt å bare se på allmenntilstanden til ungen. Noen unger ser friske og opplagte ut selv om de er veldig syke.

Da min yngste sønn var 8 mnd ble han lagt inn på sykehuset fordi han hadde hatt diaree og oppkast en stund, samt at han var forskjølet. Jeg skjønte at han var veldig syk så jeg ringte legen, legen nektet å komme fordi jeg fortalte at allmenntilstanden hans var bra. Det hjalp ikke å si at han pleide vanligvis å ha bra allmenntilstand selv om han var syk.

Jeg ringte da sykehuset (han har vært innlagt der en rekke ganger) og de ba meg ringe legen igjen for at han skulle få tak i sykebil (det var visst legen som måtte det).

Da kom legen alikevel, han så kun på allmenntilstanden så han skjønte ikke hvorfor jeg ville ha sønnen min innlagt.

Da vi kom til sykehuset så viste det seg at sønnen min både var dehydrert og hadde RS-viruset.

Legene kunne nesten ikke tro det for han var så blid og fornøyd.

Den ene legen sa at jeg egentlig skulle hatt et brev som sa at når han var syk så kunne man ikke se på allmenntilstanden for den var bra uansett hvor syk gutten var.

Gjest Gjest
Skrevet
5 åringen kaster opp og har hatt diarè i 2 dager. Dette er dag 3. I stad kastet h*n opp klar væske (er nok tomt). H*n fikk i seg litt mat i går på dagen.. Hvor lenge venter dere med å dra til legen? Er redd for dehydrering osv.. H*n lekte litt i går og virket litt mere "med" etter å ha spist, men var generellt slapp.

Skal selvsagt ringe legen, men de åpnet ikke før 10 i dag :filer: derfor tenkte jeg skulle høre litt hva dere her inne gjør...

lege skal kontaktes etter 3 dager med diare. veldig viktig når det gjelder barn. De tørker ut fortere enn voksne. Drikker det mye? kjenn på huden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...