Gå til innhold

Dere som ikke kjøper plastposer


2008brud

Anbefalte innlegg

Jeg kjøper alltid plastposer på butikken, så bruker jeg dem til å ha brød i, så bruker jeg dem i bossbøtta til slutt.

Dere som ikke kjøper plastposer, hva bruker dere i bosspannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StockDama

man kan kjøpe papirposer, de gjør forsåvidt samme nytte som søppelpose egentlig. Dåg man må være litt mer nøye med å ikke hive noe fuktig i =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker som regel handlebag, men det er fordi jeg handler hver dag. Enkelte dager trenger jeg mye mer, og da kjøper jeg med poser. Synes man får nok av dem uansett. På brødet bruker jeg brødposer i sånn rull. Bruker dem gjerne flere ganger, så da blir det ikke rare greiene i posebruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dere som ikke kjøper plastposer, hva bruker dere i bosspannet?

Her insisteres det på resirkulering, og poser til det får vi av renovasjonsfolkene. Antar det er inkludert i skatter og avgifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og blir det ikke dyrt å måtte kjøpe masse papirposer og poser til brød?

Endret av 2008brud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker handlenett til vanlig, men kjøper bevisst plastposer noen ganger for å ha til restavfall. Vi bruker ikke pose rundt brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og blir det ikke dyrt å måtte kjøpe masse papirposer og poser til brød?

En bærepose koster 70 øre. Kjøper du en rull med brødposer koster hver pose max 10 øre. Og posen kan brukes flere ganger. Det er slike gjenomsiktige poser som du kan fryse ting i. De heter fryseposer eller brødposer, og kommer i forskjellige størrelser. (Dette -må- du da ha sett? Bruker du virkelig en slik stor rimipose til et brød??) De er greie til å ha brød i, ost, pakke inn grønnsaker, osv.

De selger også store ruller med bossposer. Disse posene er tynnere enn vanlige butikkbæreposer, og brytes lettere ned. De er også adskillig billigere enn 70 øre stk. De jeg kjøper blir vel rundt 5 øre...

Det er -mye- billigere å kjøpe poser på rull enn å kjøpe remaposer. Jeg bor et sted med bossjakt, og åpningen der er såpass liten at jeg må tømme bosset omtrent hver dag. Da blir det dyrt å kaste en pose til 70 øre daglig... Det blir 255.5 kr i året bare i bossposer.

Jeg kjøper kun slike vanlige "rimiposer" når jeg trenger en slitesterk pose å ha noe i, og de jeg har fra før er slitt ut/brukt til å kaste ekle ting i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Vi bruker stort sett ryggsekk når vi handler, men nå og da handler vi på impuls, f.eks. mens vi er ute i andre ærender, og da bruker vi plastposer. Derfor har vi alltid en og annen plastpose til søpla. Og siden vi resirkulerer det aller meste, blir det lite søppel, ergo trenger vi ikke gå ut med søpla ofte og har ikke behov for så mange poser. Blir vel sjelden mer enn 2-3 poser med søppel i måneden.

Og vi bruker ikke poser rundt brødet. Har det i en brødboks, og det holder fint. Alt for fint... Dagens butikkbrød holder seg ekkelt "ferske" i altfor mange dager. Lurer på hva de har i dem. På det lengste har vi hatt et brød i ei uke, og det hverken tørket ut eller begynte å mygle. For oss ble det en vekker, og nå unngår vi butikkbrød så mye vi kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg handler mat prøver jeg alltid å ta med meg poser hjemmenifra. Men noen ganger glemmer jeg, noen ganger handler jeg på impuls, og når jeg handler i andre butikker enn matbutikker så får jeg nesten alltid en pose. Dette gir meg akkurat nok poser til søppelet vårt.

Ellers har jeg brødboks eller bruker brødposer til brødet (mannen liker ikke smaken av brød som har ligget i plastpose, så her er det en liten maktkamp om det skal få ligge i pose eller ikke).

Men for å være helt ærlig så er valget om ikke ta med seg så mange plastposer hjem et heller egoistisk valg. Jeg ble så grundig lei av plastposer som tok opp så mye plass og tøt ut av skuffer skap hele tiden. Burde sikkert valgt det på grunn av miljøet, men det er jo så mye lettere å tenke på seg selv hele tiden... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Golden Girl

Jeg får alltid med meg plastposer til å bære i, men hallo??? Jeg trodde alle brukte fryseposer til brødene, jeg? De kommer i ulike liter-størrelser. Den til 5 liter passer helt fint til brødene. Det er fryseposene som kommer i rull, altså. Helt klare gjennomsiktige. Får i alle butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Litt off-topic, men: Bæreposer bør faktisk ikke brukes til brød, de er uegnet til oppbevaring av mat fordi plasten de er laget av inneholder andre stoffer enn feks fryseposer (det var en sak om dette i media for noen år siden). Av samme grunn bruker jeg alltid tørkepapir spesialberegnet på mat for å tørke av feks kjøtt og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wildcat

Lite tips til oppbevaring av brød:

Når du har skjært av brødet setter du det med skjæreflaten ned mot fjøla sånn at brødet "står" :) Så fremt snittflaten på brødet er uten store hakk så tørker ikke snittflaten ut. Resten av brødet blir beskyttet av skorpen. (Legg evt over et kjøkkenhåndkle eller papirposen brødet kommer i for å forhindre støv på brødet.) Jeg har brukt plastpose i alle år før jeg oppdaget denne måten å gjøre det på, og synes brødet holder seg veldig godt pluss at skorpen holder seg sprø.

Endret av Wildcat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest AnneShirley

Pakke inn brød i bæreposer har jeg aldri sett noen gjøre. (og som Eurydike sier så er det ikke noen god ide)

Brødposer kjøpes på rull og brukes flere ganger. Tror det er flere år mellom hver gang jeg kjøper en ny rull..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg kjøper alltid plastposer på butikken, så bruker jeg dem til å ha brød i, så bruker jeg dem i bossbøtta til slutt.

Dere som ikke kjøper plastposer, hva bruker dere i bosspannet?

TIL BRØD??????????????????????????????????????????

jeg spiser ikke hos deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Til brød bruker jeg fryseposer som brukes om igjen flere ganger.

Til søpla kjøper jeg en rull med søppelposer på Lidl. De koster 30 øre pr stk, men bærepose på butikken gjerne koster kr 1,- pr stk.

Hurra for Lidl!! Håper Rema ikke får lov til å overta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...