Gå til innhold

En stor mann!


cilipili

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Golden Girl

Helt enig. Jobbet på Nobels Fredssenter da han besøkte det i Oslo. For en fantastisk utstråling han har! Man blir smittet av roen og livsgleden hans.

:engel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han må gjøre noe med holdningene sine til kvinner og homser, syns jeg.

Der er han lovlig middelaldersk.

Det er selvsagt bra at han er helt for ikke-vold, men han er helt mot likestilling, og syns at homoseksualitet er unaturlig og en synd. Tibetanerne har også et helvete, vet dere. Opptil flere, faktisk. Og der havner de nytelsessyke homoene med sine unaturlige lyster. Skulle de ha så uflaks at de blir gjenfødt som homoseksuelle enda en gang, blir det en ny runde.

For tibetanske homoer, suger reinkarnasjon på mer enn en måte :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehehehe..

Enig med deg her. Men det imponerer meg stort at en fortsatt kan være ikke-voldelig etter alt som har skjedd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Hehehehehe..

Enig med deg her. Men det imponerer meg stort at en fortsatt kan være ikke-voldelig etter alt som har skjedd!

Det har vel med livssynet/religionen å gjøre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har vel med livssynet/religionen å gjøre ?

Det har det, men jeg tror ikke alle hadde klart å forholde seg så reflekterte og rolige selv om religionen tilsier det.

Jeg hadde nok ikke klart det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke det går ann å vinne mer en. 1 fredpris per person....

Det gjør ikke det. Det var mer ment som, ja.. Bare en måte å si det jeg mente på litt raskt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men han må gjøre noe med holdningene sine til kvinner og homser, syns jeg.

Der er han lovlig middelaldersk.

Jeg lurer veldig på hvor du har dette fra?

Buddhsmen fordømmer ikke homofili og når det gjelder kvinner og menn så er de absolutt likestilte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Jeg lurer veldig på hvor du har dette fra?

Buddhsmen fordømmer ikke homofili og når det gjelder kvinner og menn så er de absolutt likestilte.

Etter å ha googlet litt så lurer jeg også på hvor han har det fra at Dalai Lama er imot homofile. Etter det jeg har funnet på en kort stund, har han blant annet gått ut å støttet homofiles rettigheter.

Fant også at Dalai Lama er for at kvinner igjen skal kunne ordineres inn i den Tibetanske klosterordenen, Sangha. Så sånn sett kan han vel ikke sies å være fryktelig diskriminerende ovenfor kvinner!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra

Buddhistforbundets FAQ:

Hva er buddhismens syn på homofili?

Homofili er én for for menneskelig annerledeshet, og man finner ingen støtte i buddhismen til annet enn også å la det være rom for homofiles annerledeshet.

Kvinnesyn

Hva er kvinnesynet og kvinnens rolle i buddhismen?

Egentlig er det ingen forskjeller på kvinner og menn i buddhismen. Kulturelt kan det være forskjeller på hvordan kvinner og menn lever i de forskjellige buddhistiske land, men det har egentlig ingen ting med buddhismen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer veldig på hvor du har dette fra?

Buddhsmen fordømmer ikke homofili og når det gjelder kvinner og menn så er de absolutt likestilte.

Tja, det var en sak for et par år siden, som stilte liberaleres store sans for Dalai Lama i et litt pussig relieff, i og med at han faktisk ikke står for noen av de andre verdiene som liberalere i vest egentlig tror på.

Som dette med likestilling. Kvinner i Tibet er overhodet ikke likestilt, har aldri vært det, og det finnes ikke rom i religionen for at de skal bli det. Tibetanske buddhister er akkurat like forstokka på det området som de fleste andre menn fra regionen.

Når det er sagt, så liker jo jeg også Dalai Lama. Hva er det å ikke like?

Jeg håper du ikke har tenkt å be meg om referanse, for jeg gidder ærlig talt ikke å google det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en fantastisk utstråling han har! Man blir smittet av roen og livsgleden hans.

Enig. Jeg var i Trondheim da han besøkte byen i forbindelse med ISFiT midt på -90 tallet og hørte talen hans på torvet der. Det som gjorde mest inntrykk var imidlertid ikke selve talen, men stemningen i folkemengden da han dukket opp. Torvet var fullstappet med folk og jeg sto ganske langt unna talerstolen. Dermed hadde jeg ingen mulighet til å se at han ankom, men likevel kunne jeg "føle" hvordan han beveget seg bort mot talerstolen. Kan huske jeg omtrent fikk frysninger, og konkluderte med at "der er virkelig en stor personlighet".

Regner jo med noe av det skyldtes små bevegelser i menneskemengden når de som sto foran meg så hvor han gikk, men ikke desto mindre var det en opplevelse som har satt seg fast i minnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pokker ta, just fucking google it:

http://thewickedwoman.com/2007/03/08/his-h...omosexuality-2/

http://www.nytimes.com/2003/09/19/opinion/...artner=USERLAND

http://www.lifesitenews.com/ldn/2007/nov/07110208.html

http://www.brutallyhonest.org/brutally_hon...ious_right.html

Men det skal sies at det var langt flere snille DL-linker, og han har jo kritisert vold og diskriminering mot homofile.

Dessuten er jo mye av dette over, blogbasert, uten referanser. Unntaket er Patrick French, som visstnok jobbet for kampanjen for fritt Tibet, og har en litt annen oppfatning av spørsmålet.

Forøvrig virker det ikke som det er grunn til å tro at han er homohater sånn som vi er vant til hjemmefra. Men han syns ikke det er noe bra, og skal ha gjort det klart at andre seksuelle varianter enn vaginal sex, ikke er naturlig, og at det strider mot seksualitetens mål som er å skape liv. Det samme gjelder forsåvidt onani. Homosex dreier seg bare om nytelse, og det er også et av ankepunktene både i kristen og muslimsk kritikk av homoseksualitet. Og onani.

De religiøse liker det generelt dårlig når folk har seg for moro skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Tja, det var en sak for et par år siden, som stilte liberaleres store sans for Dalai Lama i et litt pussig relieff, i og med at han faktisk ikke står for noen av de andre verdiene som liberalere i vest egentlig tror på.

Som dette med likestilling. Kvinner i Tibet er overhodet ikke likestilt, har aldri vært det, og det finnes ikke rom i religionen for at de skal bli det. Tibetanske buddhister er akkurat like forstokka på det området som de fleste andre menn fra regionen.

Når det er sagt, så liker jo jeg også Dalai Lama. Hva er det å ikke like?

Jeg håper du ikke har tenkt å be meg om referanse, for jeg gidder ærlig talt ikke å google det.

Dette er rett og slett tull. Jeg har lest diverse intervjuer med Dalai Lama og hans uttalelser om homofile og kvinners rettigheter står milelangt fra det du sier. Budhismen kan ikke på samme måte som kristendommen og islam sies å ha klare dogmer. Budha sa at folk skulle prøve ut om ting virket for dem selv og ikke ta det han sa for god fisk. Det er i bunn og grunn en ekstremt rasjonalistisk, ekstremt pragmatisk og ekstremt individualistisk religion. Hva som så ha blitt lagt til her og der av enkelte kulturer og så kalt Budhisme kan være så mangt og varierer i ekstrem grad. Zen Budhismen har for eksempel ingen annen etikk en total tilstedeværels i øyeblikket og å gi slipp på egoet noe som åpnås gjennom meditasjon og anser god moral for å utvikle seg naturlig fra dette heller enn noe som må inlæres. I bunn og grunn er det kjernen i all Budhisme og eventuelle andre regler er altid oppe til diskusjon i klostrene rundt om kring. Budhist munker er mer som filosofer enn for teologer å regne.

At kvinner ikke har vært likestilt i Tibet har ingenting med Budhisme å gjøre og er en av mange mange ting som Dali Lama har revurdert. I det hele tatt så har Tibetansk Budisme endret seg enormt etter at den kom til vesten fordi det ga en annledning til å se på hva som var den reele budhismen og hva som var "dogmer fra Himalaya" som flere munker selv kalte det.

Når det gjelder liberale verdier så er jo Dalai Lama en varm tilhenger av demokrati. Han har selv tvunget igjennom, mot sine underordnedes vilje at han skal kunne avsettes i folkeavstemning som Dalai Lama noe som historisk sett har vært helt uhørt. Han har også vært nesten manisk optatt av vitenskap siden han var en liten gutt og har inntatt den posisjonen at hvis vitenskapen klarer å gi virkelig sterke bevis for noe som strider mot budhismens lære så må budhismen endre seg. Dette står i skrikende kontrast til Islam og Kristendommens mange store problemer med å forholde seg til vitenskap. Budhismen anser seg selv som en rasjonel vitenskap og er basert på forsøk på å observere virkeligheten ikkke på profeters åpenbaringer. Budhismens fordel er at det kan den godt endre seg fordi det kunn er en pragmatisk religion som hanlder om å frigjøre seg fra egoet og dyrke uselvisk kjærlighet og alt annet er bare hjelpemidler for å oppnå dette eller filosofiske spekulasjoner rundt hva dette innebærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dalai Lama kritiseres for uttalelser om riktig og gal seksuell praksis.

Som jeg sa, ikke noen klassisk homohater. Og han ER opptatt av rettigheter, og av at folk ikke skal diskrimineres. Men det fins altså noen intervjuer der han visstnok har gjort det klart at noen seksuelle praksiser er gale etter et buddhistisk synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig. Jeg var i Trondheim da han besøkte byen i forbindelse med ISFiT midt på -90 tallet og hørte talen hans på torvet der. Det som gjorde mest inntrykk var imidlertid ikke selve talen, men stemningen i folkemengden da han dukket opp. Torvet var fullstappet med folk og jeg sto ganske langt unna talerstolen. Dermed hadde jeg ingen mulighet til å se at han ankom, men likevel kunne jeg "føle" hvordan han beveget seg bort mot talerstolen. Kan huske jeg omtrent fikk frysninger, og konkluderte med at "der er virkelig en stor personlighet".

Regner jo med noe av det skyldtes små bevegelser i menneskemengden når de som sto foran meg så hvor han gikk, men ikke desto mindre var det en opplevelse som har satt seg fast i minnet.

Han kommer heldigvis hit til Stavanger i løpet av året. Gleder meg!

Men tror nok mannen min, som er buddhist, gleder seg enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...