Gå til innhold

Dugg på utsiden av bilruten


honey21

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg har lånt bilen til broren min for å kunne kjøre hjem om morgenen fra nattevaktene jeg har denne uken. Og jeg fikk helt hetta i dag tidlig da jeg kjørte hjem!

Jeg skrapte isen av bilen, slo på varmen på normal styrke og begynte å kjøre. Da jeg kom et stykke ut på veien ble hele ruten full av dugg på utsiden og jeg så ingenting!!! Jeg prøvde vindusviskerne, men det hjalp ikke, så jeg kom over i motsatt kjørefelt :hakeslepp: Heldigvis var det tidlig nok på morgenen at veien var tom, men herregud som jeg fikk hjertet i halsen.

Det hjalp å spyle ruten omtrent hvert annet sekund og å kombinere det med vindusviskerne. Dette måtte jeg gjøre hele veien hjem, dvs. ca 8 minutters kjøring. Gruer meg til å kjøre hjem i morgent tidlig!!

Hva i all verden er dette og hvordan kan jeg unngå det?

(Ja, jeg må kjøre fordi det går ikke buss så tidlig der jeg bor...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Høres ut som om ruta di iser under kjøring, det er ikke uvanlig på nattestid når det er mye fuktighet i lufta, da blir det sånn som du forteller.

Og hvis bilen din bruker lang tid på å få varme i ventilasjonsanlegget, så kan det også bli slik.

Det at det hjelper å bruke spyleren er at det er sprit i spylervæske og den tar isen, men det fryser fort til igjen

Alternativet hvis du vil slippe dette er å la bilen stå noen minutter på tomgang før du kjører sånn at det er litt lunk i varmeapparatet, da slipper du dette. Kanskje en motorvarmer kan duge ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

I tillegg til det Pludre skriver, så har jeg erfart at når jeg kommer fra innlandet og ned til fjorden så dugger bilen, dette til tross for at bilen er varm. Men da kommer jeg fra kaldt til fuktig miljø.

Når det bare er en tur på 6 min. så hadde jeg satset på å starte opp bilen en 10 min. tid før jeg skulle dratt.- *miljøsvin*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjalp å starte bilen og la varmen stå på litt før jeg begynte å kjøre. Problem løst ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dette fenomenet kan også oppstå når man kjører inn i en tunell (litt usikker på årstiden det pleier å skje). Lufta i tunellen er kaldere, og da kan man få kondens på ruta, helt plutselig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Dette fenomenet kan også oppstå når man kjører inn i en tunell (litt usikker på årstiden det pleier å skje). Lufta i tunellen er kaldere, og da kan man få kondens på ruta, helt plutselig !

Mente selvsagt at lufta i tunellen er varmere, enn "utendørs".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...