Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #1 Skrevet 15. mars 2008 Hvorfor blir foreldre som sover og er passive hjemme ansett som dårlige foreldre av enkelte mennesker?Jeg snakker ikke om foreldre som er ruset eller voldelige.Kun de "sløve".De som sover mye og sitter mye foran pc`n og spiller eller surfer.Hvorfor drive heksejakt på dem? Hvorfor dette hysteriet om at alle skal være perfekte foreldre og ta barna med ut i skog og mark?
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #2 Skrevet 15. mars 2008 Muligens fordi barn har godt av foreldre som gidder å engasjere seg en smule og bruke litt tid på barna sine? Mangel på stimulans og tilstedeværende foreldre kan faktisk være direkte skadelig for et barn.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #3 Skrevet 15. mars 2008 Muligens fordi barn har godt av foreldre som gidder å engasjere seg en smule og bruke litt tid på barna sine? Mangel på stimulans og tilstedeværende foreldre kan faktisk være direkte skadelig for et barn. Barnevernsansatt?
Gjest nextlife Skrevet 15. mars 2008 #4 Skrevet 15. mars 2008 Barnevernsansatt? Allmenn viten og sunn fornuft vil jeg si
Gjest Gjest_Trude_* Skrevet 15. mars 2008 #5 Skrevet 15. mars 2008 Hvorfor blir foreldre som sover og er passive hjemme ansett som dårlige foreldre av enkelte mennesker?Jeg snakker ikke om foreldre som er ruset eller voldelige.Kun de "sløve".De som sover mye og sitter mye foran pc`n og spiller eller surfer.Hvorfor drive heksejakt på dem? Hvorfor dette hysteriet om at alle skal være perfekte foreldre og ta barna med ut i skog og mark? Foreldre som sitter foran PC`en store deler av tiden hjemme burde rett og slett ikke hatt barn. Det er forsømmelse av barna på lik linje med annen forsømmelse ...
Gjest mie marie Skrevet 15. mars 2008 #6 Skrevet 15. mars 2008 Jeg vil ikke si at disse foreldrene er dårlige foreldre. Men jeg mener at barn tar ofte etter sine foreldre, og inaktive foreldre gir inaktive barn. Et barn burde være i aktivitet og ikke sitte foran tv og pc hele dagen. De burde være aktive forbilder for sine barn!
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #7 Skrevet 15. mars 2008 Foreldre som sitter foran PC`en store deler av tiden hjemme burde rett og slett ikke hatt barn. Det er forsømmelse av barna på lik linje med annen forsømmelse ... Mye rare holdninger ute og går skjønner jeg....
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #8 Skrevet 15. mars 2008 Barnevernsansatt? Nei, bare en vanlig mor som har skjønt at om barnet ikke har noen å lære av, vil det neppe lære mye i det hele tatt.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #9 Skrevet 15. mars 2008 Nei, bare en vanlig mor som har skjønt at om barnet ikke har noen å lære av, vil det neppe lære mye i det hele tatt. Trodde vi hadde noe som het noe med skole i samfunnet jeg...
Gjest Bellatrix Skrevet 15. mars 2008 #10 Skrevet 15. mars 2008 Trodde vi hadde noe som het noe med skole i samfunnet jeg... Barn som ikke får annen stimulans gjør det dårlig på skolen.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #11 Skrevet 15. mars 2008 Barn som ikke får annen stimulans gjør det dårlig på skolen. Og hvor har du den statistikken ifra?
Kosemose Skrevet 15. mars 2008 #12 Skrevet 15. mars 2008 Foreldre som sitter foran PC`en store deler av tiden hjemme burde rett og slett ikke hatt barn. Det er forsømmelse av barna på lik linje med annen forsømmelse ... Forsømmelse blir det vel først hvis foreldrene ikke ivaretar barnets fysiske og psykiske behov? Eller mener du at gode foreldre kun er de som er i aktiv lek med barna sine hele tiden mens barna er våkne?
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #13 Skrevet 15. mars 2008 Trodde vi hadde noe som het noe med skole i samfunnet jeg... Skolen har ikke ansvar for å lære ditt barn sosiale ferdigheter, folkeskikk, hygiene, å ferdes ute i skog og mark, å kle på seg hele, rene og varme klær når de skal ut, trafikkregler, å sykle, å knytte skolisser, å rydde rommet sitt, å handle på butikken, hvordan å forvalte lommepengene sine osv. osv. Det er ditt ansvar.
Gjest Bellatrix Skrevet 15. mars 2008 #14 Skrevet 15. mars 2008 Hvorfor blir foreldre som sover og er passive hjemme ansett som dårlige foreldre av enkelte mennesker?Jeg snakker ikke om foreldre som er ruset eller voldelige.Kun de "sløve".De som sover mye og sitter mye foran pc`n og spiller eller surfer.Hvorfor drive heksejakt på dem? Hvorfor dette hysteriet om at alle skal være perfekte foreldre og ta barna med ut i skog og mark? Hvor passiv er det snakk om? Sover mye? Hvor mye er mye? Barn trenger stimuli, men det er helt naturlig at foreldre kan være slitne og ikke orke full aktivitet hele tiden.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #15 Skrevet 15. mars 2008 Skolen har ikke ansvar for å lære ditt barn sosiale ferdigheter, folkeskikk, hygiene, å ferdes ute i skog og mark, å kle på seg hele, rene og varme klær når de skal ut, trafikkregler, å sykle, å knytte skolisser, å rydde rommet sitt, å handle på butikken, hvordan å forvalte lommepengene sine osv. osv. Det er ditt ansvar. Folkeskikk kan læres bort ifra sofaen,du kan fint fortelle barnet ditt ifra sofaen at det skal ta på seg hele,rene og varme klær.Du kan fint si ifra sofaen at barnet skal rydde rommet sitt osv...Alt det andre du beskriver tar det bare noen timer til sammen og lære bort.
Kosemose Skrevet 15. mars 2008 #16 Skrevet 15. mars 2008 Barn som ikke får annen stimulans gjør det dårlig på skolen. Jeg har også hørt og lest at det er påvist en sammenheng mellom stimuli hjemmefra og resultater på skolen. Så kan man jo diskutere om dette skyldes arv, miljø eller litt av begge... (har ingen linker, men går sikkert an å google opp). Men jeg ser ikke helt at foreldre som bruker mye tid foran PC ikke skal kunne være stimulerende for barna sine samtidig. Å være stimulerende i forhold til skolefaglige prestasjoner har mye å gjøre med måten man snakker sammen på (åpne versus lukkede (ja/nei) spørsmål/samtaler for eksempel), om man leser. Og det har med barns lek og aktivitet å gjøre. Er det virkelig slik at barn ikke kan være aktive og leke uten at foreldrene er delaktige? Hva har skjedd med barns egen lek? Må barn virkelig aktiviseres av foreldrene hele tiden?
Gjest Gjest_Trude_* Skrevet 15. mars 2008 #17 Skrevet 15. mars 2008 Forsømmelse blir det vel først hvis foreldrene ikke ivaretar barnets fysiske og psykiske behov? Eller mener du at gode foreldre kun er de som er i aktiv lek med barna sine hele tiden mens barna er våkne? Nå snakker jeg om barn som er for små til å være ute å leke med andre barn. Hvordan i all verden kan foreldre ta seg av ungene hvis de sitter og spiller/bruker PC ? Foreldre idag ser knapt ungene i våken tilstand og da bør de sannelig kunne vente til ungene har lagt seg før de setter seg ved PC`en ..
Bobeline Skrevet 15. mars 2008 #18 Skrevet 15. mars 2008 Jeg tror foreldre som bruker tid og energi på barna sine vil få et bedre forhold til sine barn, og vil kunne gi sine barn en hverdag med mer spennende innhold. Etter min mening er det selvsagt at mer stimuli gir flere læringssituasjoner og holder læringsprosessene ved like. Når det gjelder idrett og skolepreastasjoner, er det ikke funnet noen endelig konklusjon. Det er således et beskjedent vitenskapelig grunnlag for at fysisk aktivitet utvikler kognitive ferdigheter direkte. Mer trolig er det at fysisk aktivitet influerer på slike aspekter ved psykisk helse ved å stimulere elevenes selvaktelse. Økt selvaktelse vil i sin tur kunne fremme skoleferdigheter. Manglende effekt av fysisk aktivitet på kognitiv funksjon er imidlertid ikke noe argument for en reduksjon av fysisk aktivitet i skolen. En økning i fysisk aktivitet synes ikke å redusere kognitiv utvikling og funksjon. Det vil være viktig å stimulere til økt aktivitet, ikke minst fordi det virker gunstig på fysisk helse og andre aspekter ved psykososial helse. http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=226922
Kosemose Skrevet 15. mars 2008 #19 Skrevet 15. mars 2008 Nå snakker jeg om barn som er for små til å være ute å leke med andre barn. Hvordan i all verden kan foreldre ta seg av ungene hvis de sitter og spiller/bruker PC ? Foreldre idag ser knapt ungene i våken tilstand og da bør de sannelig kunne vente til ungene har lagt seg før de setter seg ved PC`en .. Åja, du tenker på de helt små? Jeg tenker "alt med måte". Jeg tror ikke foreldrene (les: mødrene) i "gamledager" var noe særlig mer aktive i forhold til barnas lek enn det foreldrene er i dag. Jeg husker i allefall at min mamma og mammaene til de jeg kjente, sjeldent blandet seg inn i barnas lek. De satt riktignok ikke ved PC, men de drakk kaffe, leste aviser og bøker, drev med håndarbeid og husstell. Men selvfølgelig; hvis soving eller surfing er på et nivå der barnet ikke sees/høres og barnet aldri får noe respons, da er det jo ganske ille.
Gjest Bolledeig Skrevet 15. mars 2008 #20 Skrevet 15. mars 2008 Skolen har ikke ansvar for å lære ditt barn sosiale ferdigheter, folkeskikk, hygiene, å ferdes ute i skog og mark, å kle på seg hele, rene og varme klær når de skal ut, trafikkregler, å sykle, å knytte skolisser, å rydde rommet sitt, å handle på butikken, hvordan å forvalte lommepengene sine osv. osv. Det er ditt ansvar. Tull og tøys. Skolen har ansvar for hele barneoppdragelsen. Og hvis de mislykkes, så er det skolen sin feil, og ikke din, og da slipper man nederlaget. :-D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå