Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #1 Skrevet 15. mars 2008 Samboern min er nylig diagnostisert med støvmiddallergi (ikke veldig sterkt utslag), og har fått utskrevet Cetirizin. Men vi synes effekten kanskje er litt liten? Han tar en tablett i døgnet (på kvelden, har også forsøkt om morgenen, men kveldstid fungerer best), og det virker som han blir mindre tett om natta, men tetner til i løpet av dagen. Allergien arter seg som tette/opphovnede bihuler. Vi har prøvd å bedre inneklimaet ved å vaske alt av dyner og puter på 60 grader, støvsuge madrasser, støvsuge/moppe soverommet flere ganger i uka og skifte sengetøy en gang i uka, men dessverre utsettes han for en del støv i jobben (dårlig ventilasjon og renhold og mye tekstil- og papirstøv), og jeg antar det fortsatt er ting vi kan og bør gjøre hjemme (blant annet prøver jeg å få ham til å kvitte seg med et par tepper). Det jeg lurer på er om allergimedisinen "skal" hjelpe hele døgnet, eller om det er vanlig å fortsette å reagere allergisk selv med medisinering? Er det vanlig å måtte prøve flere medisiner, øke dosen (selvsagt etter rådføring med lege, kommer ikke til å gjøre noe slikt på eget initiativ/råd herfra) etc? Han kommer selvsagt til å ta kontakt med legen igjen, men nå er det jo påskeferie... Og utredning hos spesialist virker som kan ta lang tid, dessverre.
Alison Skrevet 15. mars 2008 #2 Skrevet 15. mars 2008 Jeg sliter også med allergi og har bruker Cetirizin. I tillegg bruker jeg en nesespray (nasonex). I begynnelsen hjalp disse medisinen veldig godt, men jeg merker at jeg har veldig lett for å bli tett i nese og bilhuler. For meg så hjelper det veldig å skylle med saltvann (bruker et nesehorn som fås kjøpt på apoteket) og når jeg husker å bruke dette i tillegg til medisinene så er det stort sett bra. For meg virker ikke allergimedisinen døgnet rundt. Jeg tar den på kvelden slik at jeg skal slippe å være alt for tett på natta. Nå reagerer ikke jeg på støv, men på katter og pollen (har to katter i huset).
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #3 Skrevet 15. mars 2008 Takk for svar Nesehorn bruker han nesten daglig, men han kunne kanskje blitt flinkere til å skylle rutinemessig etter jobb. Nesesprayen du nevner, er den reseptbelagt? Jeg tror nok mye ville bedret seg om han slapp å være i et så støvete miljø på jobb. Han har jo blitt bedre med medisin, men sliter fortsatt med hodepine pga tetthet nesten hver dag, og det går utover hverdagen vår Jeg regner med han kanskje er litt ekstra uheldig med fysisk trange bihuler også. Heldigvis reagerer han ikke på noe annet såvidt vi vet.
Alison Skrevet 15. mars 2008 #4 Skrevet 15. mars 2008 Jeg får nesesprayen på blå resept. Siden samboeren din har fått konstantert allergi så skulle det ikke være noe problem å få resept på nesesprayen også.
Gjest Gjest Skrevet 15. mars 2008 #5 Skrevet 15. mars 2008 Takk for svar igjen Han får de andre allergimedisinene på blå resept, så da ordner det seg nok etter en prat med legen. Selv om det selvsagt er viktig å prøve å redusere de allergiframkallende kildene også...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå