Gå til innhold

Vaksine mot livmorkreft?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det hehe.. Mn "alle" jenter i min familie har alltid hatt problemer med det og blitt operert. Nå sa nettopp min søster i sverige at det fins vaksine mot det...

Noen som vet om det finnes her i norge?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det finnes, men den er dyr (var det rundt 3000 tro?) og har du vært seksuelt aktiv er det lite hensiktsmessig å ta den fordi du allerede kan være smittet. :)

Skrevet
Ja, det finnes, men den er dyr (var det rundt 3000 tro?) og har du vært seksuelt aktiv er det lite hensiktsmessig å ta den fordi du allerede kan være smittet. :)

Hæ? hva skal ho være smitta av? Kreft???

TS, det står masse om dette på nett hvis du søker litt.

F.eks her

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=366607

og her

http://www.sintef.no/content/page1____6828.aspx

o.s.v

http://www.forskning.no/Artikler/2005/oktober/1128612397.49

Skrevet

Mulig jeg leste litt fort, men jeg trodde det ble spurt om vaksinen mot livmorhalskreft, og ja den finnes. Den typen kreft skyldes faktisk et virus som man blir smittet av ved samleie.

Skrevet

Ahaaa, smitta av viruset HPV(kjønnsvorter)... Offda, det hadde jeg for et par år siden, OG er 26 år nå.. Så da er det faktisk for sent for meg da.

Skrevet

Vi er 4 jenter i søskenflokken, og de tre eldste er operet.. Men de har ikke akkurat hatt kreft tror jeg.. Tror jeg skal ta meg en tur til gynokolog jeg uansett :) Tar celleprøve hvert år, og har alltid hatt for høye resultater. Men har bare fått beskjed om å komme tilbake neste år da hehe :)

Skrevet
Ahaaa, smitta av viruset HPV(kjønnsvorter)... Offda, det hadde jeg for et par år siden, OG er 26 år nå.. Så da er det faktisk for sent for meg da.

Nei det er ikke for sent!!!!!

Viruset har nemlig 100 forskjellige typer, og man kan få alle typene. Altså har man allerede fått en av typene, kan man fremdeles få andre typer av viruset.

Dessuten er det spesielt 2 av disse HPV-virusene som er ekstra farlige (som i flest tilfeller fører til kreft). Så dersom man har fått konstantert HPV-viruset er det ikke nødvendigvis det mest kreftfremkallende viruset man har fått. Det er nettopp derfor det er så viktig at man ikke tenker: jaja, nå har jeg jo fått det så da er det for sent for meg..

Håper virkelig vi får ned prisen på den vaksinen snart.. Vet de jobber med å få den gratis: vi får krysse fingrene!

(de sier at flesteparten av alle seksuelt aktive kvinner er bærere av dette viruset, slik at du aldri kan skjerme deg mot å få det med mindre du bruker kondom hver eneste gang du har sex)

Skrevet

Ikke en kondom er 100% sikkert..

Jeg vet at kvinner som er over 25 har blitt nektet å få vaksinen, men det kommer jo sikkert an på hvor ålreit legen er.. Ene venninnen min tok den i USA i stedet.

Forøvrig er 3000 kr ikke mye å snakke om når man vet at man slipper å engste seg for kreft..

Skrevet

I sverige kostet den visst 500 kr.. Skal uansett bestille time til gynokolog, iallefall ringe å høre om en "gammel frue" på 26 får sjekke seg og eventuellt ta vaksinen :)

Skrevet
I sverige kostet den visst 500 kr.. Skal uansett bestille time til gynokolog, iallefall ringe å høre om en "gammel frue" på 26 får sjekke seg og eventuellt ta vaksinen :)

Kan jo hende du får tatt den i svergie...??!!!

Når jeg fikk p-stav (for mange år siden) var jeg å kjøpte den i svergie fordi den kosta 700kr mindre der. (men da var det en lege i norge som satt den inn)

Skrevet

Jeg har tatt vaksinen nå, enda jeg er 26 år.

Moren min jobber i legemiddelfirmaet som har den ene av de 2 vaksinene som er ute på markede. Derfor jeg har fått den og tatt den.

Er jo en genial vaksine, som med stor sannsynlighet vil inngå i vaksinasjonsprogrammet. Bare politikere blir enige og sånn.. den er ganske kostbar og må settes i 3doser.

Den beskytter visstnok mot to av de HPV virusene.. om jeg ikke husker heelt feil

Skrevet
Jeg har tatt vaksinen nå, enda jeg er 26 år.

Moren min jobber i legemiddelfirmaet som har den ene av de 2 vaksinene som er ute på markede. Derfor jeg har fått den og tatt den.

Er jo en genial vaksine, som med stor sannsynlighet vil inngå i vaksinasjonsprogrammet. Bare politikere blir enige og sånn.. den er ganske kostbar og må settes i 3doser.

Den beskytter visstnok mot to av de HPV virusene.. om jeg ikke husker heelt feil

Jøss, bare to av dem?? Så kjedelig.. Er nok de to farligste da, de som kan føre til kreft. Men de andre er litt kjedelige de og, for det er de som gir de kjønnsvortene vi ser så grusomme bilder av :forvirret:

• 2 år senere...
Gjest Miriam
Skrevet

Jeg er en jente i 7.klasse som fikk den gratis. Siden vi er det første kullet som tar den er det ingen andre som har fått den gratis. Man må ha den 3 ganger, fordi det er de 3 typene man kan få. Mange sa den kan vere farlig, men jeg har ikke kjent noe efekt. Og det har ingen av vennene mine heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...