Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Vi fryser gulost hele tiden. Det fungerer supert.
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 Jeg kan tenke meg til at oster med høyt fettinhold kan forringes ved frysing. Det samme gjelder alle typer muggoster, der vil muggen drepes av frysingen. Men vanlig hvitost er suveren å rive opp og ha i fryseren, og strø på retter som skal gratineres i ovnen
Gjest Eurydike Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Jeg kan tenke meg til at oster med høyt fettinhold kan forringes ved frysing. Det samme gjelder alle typer muggoster, der vil muggen drepes av frysingen. Men vanlig hvitost er suveren å rive opp og ha i fryseren, og strø på retter som skal gratineres i ovnen Hvorfor skulle muggen, dvs soppsporene, drepes mer i muggoster enn i vanlig hvitost? Alle typer faste hvitoster er lagrede oster, og har følgelig soppsporer i seg som er avgjørende for smaken, selv om man ikke ser muggen like tydelig som på blåskimmeloster. Her er forøvrig litt informasjon om frysing av ost.
Gjest Nitram Skrevet 19. november 2009 #5 Skrevet 19. november 2009 Jeg kan tenke meg til at oster med høyt fettinhold kan forringes ved frysing. Det samme gjelder alle typer muggoster, der vil muggen drepes av frysingen. Men vanlig hvitost er suveren å rive opp og ha i fryseren, og strø på retter som skal gratineres i ovnen Blåmuggost er ypperlig å fryse om du har igjen en bit etter ostelaget. Kan f.eks rives over salater i fryst tilstand eller brukes i sauser.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå