Gå til innhold

Alt bare kaos


Gjest Gjest_Meg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Meg_*

Hei alle sammen!

Ok, nå skal jeg prøve å få luftet ut tankene mine litt her.

Alt er bare kaos for dagen føles det som. Jeg er en 20 år gammel jente, er 1.70 høy og veier ett sted mellom 68 og 70 kg tror jeg. Jeg har svært typisk kvinnelige former, med store pupper, brede hofter og jevnt proposjonert ett ekstra fettlager. Jeg er "normal", med litt ekstra fett. (Hva er "normal" anyways?).

Poenget er at jeg vil gå ned i vekt, eller i hvertfall redusere fettprosenten en del, og stramme opp. Jeg har svært lite cellulitter, men vil bli kvitt disse også. Noen treningsråd?

Uansett, det jeg kommer til å ta tak i først er kostholdet mitt. Ett par- tre colaglass til frokost og 3-4 sigaretter, og en middag. Det er det jeg får i meg i løpet av en dag. + da selvfølgelig mye mer røyk og cola. Ett måltid om dagen. Jeg har nå begynt å lure på om min mor har rett. Kan jeg ha en spiseforstyrrelse? Da jeg IKKE spiser i det hele tatt? Kroppen min går verken opp eller ned i vekt. Den er stillestående omtrent. Selv om folk kommenterer at jeg har blitt tynnere. Det var da første spørsmålet.

Neste er, finnes det ett sted hvor jeg kan se hele dagsmenyer og mengder av hvordan man kan spise? Jeg er elendig på å måle kalorier og sånn, og har ikke peiling på det. Så jeg trenger liksom f.eks "to brødskiver med det og det, en frukt i mellom, det og det til lunch, så mye"osv. Flaut men. Første tiltakene er da å begynne å drikke masse vann med sitron i og grønn te, istedenfor cola. Melk er vel heller ikke farlig? Og begynne å spise en god del mer, bare sunt. Røyken kan jeg ikke kutte ut enda. Jeg har veldig dårlig immunforsvar også, så jeg skal begynne å ta kosttilskudd og Omega 3. Men hvordan i alledager skal jeg klare å venne meg til ett helt annet kosthold?? Dette kan bli en utfordring..

Håper noen tar seg til tid å lese alt dett, og kanskje gi meg noen råd, synspunkter og hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Første du skal gjøre er å slutte å drikke cola, helt. Cola ødlegger tenna dine og gjør deg feit!

Så skal du begynne å spise MINST 3 måltider om dagen (helst 5, hvorav to er mellom måltider som feks en avocado eller en youghurt eller et knekkebrød). Det finnes mange måltidsplaner på kvinneguiden så det er bare å søke/lete. Hvis du klarer å variere maten mye har du ikke behov for kosttilskudd, endel vitaminer kan man faktisk bli dårlig av, hvis man får for store mengder, fordi kroppen ikke klarer å skille de ut.

Du bør også begynne å trene. Starte med å gå turer er sikkert et godt sted å starte og så jobbe opp tempo og variere med annen type trening.

Røyking er også dumt og har du svakt imunforsvar så hjelper det ihvertfall ikke å røyke (men jeg vet hvor vanskelig det er å slutte, jeg har akkurat begynt igjen etter å ha vært røyk fri i 1 år...). Men hva med å sette en begrensning på hvor mye du får røyke? kutte ned til 10 (eller et annet realistisk mål).

Kan også være at det er lurt å gå til en ernæringsfysiolog å få hjelp til å se hva du gjør med kroppen din ved å bare spise et måltid og drikke så store mengder cola.

Det å venne seg til et nytt kosthold er faktisk lettere enn du tror, bare å være streng med seg selv en periode så blir det en vane og du slutter å tenke på at du heller ville hatt cola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall en god start å ikke gyve løs på en livsstilsendring med innstillingen om at "dette blir vanskelig!". Å spise sunt kan jo være veldig godt! Kjøp masse fristende frukt og grønt, lær deg å bake grovbrød, prøv nye retter og nye krydder.

Det er masse å ta tak i, og du kommer langt med å se på forandringen som noe utelukkende positivt og moro!

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig
Poenget er at jeg vil gå ned i vekt, eller i hvertfall redusere fettprosenten en del, og stramme opp. Jeg har svært lite cellulitter, men vil bli kvitt disse også. Noen treningsråd?

Stramme opp gjør man ved å få musklene til å vokse + redusere fettprosent. Musklene vokser med styrketrening, fettprosenten går ned ved å være i kaloriunderskudd.

Et fint treningsprogram har du her.

Et godt utgangspunkt vil f.eks å kjøre 3x12 repetisjoner (men husk da at hvis du har tatt 12 på rad og kunne klart 25, må det legges på mer vekt) Jeg har tatt utgangspunkt i hjemmetrening med manualer, men har funnet øvelser som kan gjøres med kroppsvekt også, så godt jeg kunne.

Til lår+rumpe og stabiliseringsmuskulatur;

Knebøy eller utfall.

Rygg, rumpe og lår

Strakmark

Bryst, triceps, skuldre

Benkpress eller armhevninger

Rygg, bakside skuldre, biceps

Armroing eller en liknende variant

Skuldre

Skulderpress eller sidehev

Biceps

Biceps curl

Triceps

Dips (kan også gjøres på en stol) eller denne

Også kan man avslutte med noen situps :)

Uansett, det jeg kommer til å ta tak i først er kostholdet mitt. Ett par- tre colaglass til frokost og 3-4 sigaretter, og en middag. Det er det jeg får i meg i løpet av en dag. + da selvfølgelig mye mer røyk og cola. Ett måltid om dagen. Jeg har nå begynt å lure på om min mor har rett. Kan jeg ha en spiseforstyrrelse? Da jeg IKKE spiser i det hele tatt?

Tja, er inntaket basert på en fiks idé om å slanke deg (det virker jo ikke helt sånn, så mye cola som du drikker) eller bare mangel på interesse for mat? For min del får jeg inntrykk av at problemet er det sistnevnte. At du er relativt sær i matveien er det i hvertfall ikke noen tvil om, men uvaner kan endres.

Kroppen min går verken opp eller ned i vekt. Den er stillestående omtrent. Selv om folk kommenterer at jeg har blitt tynnere. Det var da første spørsmålet.

Du inntar tydeligvis omtrent like mye kalorier som du forbruker. Som enten innebærer veldig mye cola (og flytende kalorier) eller at du spise enorme middager.

Neste er, finnes det ett sted hvor jeg kan se hele dagsmenyer og mengder av hvordan man kan spise?

Google er din venn, dette kan du finne både på

myorevolution.com (min favoritt!)

treningsforum.no

iform.no

etc. etc.

Første tiltakene er da å begynne å drikke masse vann med sitron i og grønn te, istedenfor cola. Melk er vel heller ikke farlig? Og begynne å spise en god del mer, bare sunt.

Melk er ikke farlig nei, men det inneholder kalorier det også. Men så lenge det står i stil til inntaket ellers på dagen er det ingenting i veien for å drikke litt melk. Pass på at store mengder grønn te kan ruske litt i leveren, så ikke overdriv (som med alt annet i verden). Å drikke vann i stedet for cola er et stort steg i riktig retning :)

Røyken kan jeg ikke kutte ut enda. Jeg har veldig dårlig immunforsvar også, så jeg skal begynne å ta kosttilskudd og Omega 3. Men hvordan i alledager skal jeg klare å venne meg til ett helt annet kosthold?? Dette kan bli en utfordring..

Jo det kan du, hvis du vil det nok. Det er ingen som binder deg fast og tvinger deg til å røyke, det er et valg du har tatt på egenhånd.

Ikke se problemene i din nye livsstil, men utfordringene, og de positive effektene av en sunn kropp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nesten sånn som deg før (minus røyken). Etter at jeg la om kostholdet og begynte å trene regelmessig har jeg fått mer energi, trenger ikke like mye søvn, har fått renere hud og føler meg vel. Magen yppa litt de første ukene etter at jeg la om kostholdet, men dette ordna seg raskt.

Som andre har sagt allerede må du slutte å kjøpe cola. Hvis suget melder seg så drikk light-brus i stedet. Fem måltider om dagen er bra. Tips til mellommåltider: lett-youghurt med nøtter (usaltede), cottage cheese med kanel, frukt, en smoothie eller et par egg.

Jeg har hørt mye bra om vektklubben.no. Kanskje du kan bli medlem der? Da treffer du folk i samme båt og får masse tips om kosthold.

Lykke til! Dette går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...