Gå til innhold

smøretips til atopisk hud

Fremhevede innlegg

Skrevet

har brukt Aderma exomega fra apoteket på lillegutt lenge, den er veldig fin,men skulle gjerne fått noen nye tips. Gjerne noen kremer/lotions som er mer naturlige.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

En krem jeg bruker på mine atopiske barn er repair, den feteste av de...

virker veldig bra på mine unger hvertfall

Gjest StoreSky
Skrevet

Apobase er helt uten tilsettningstoffer, parfyme etc.

Finnes i ulike "fett-graderinger". Jeg bruker den blå for det meste, rød er enda fetere -men litt vanskeligere og smøre ut.

Denne har jeg allltid brukt på den unge frøkna her i huset, og på meg selv i ansiktet -har så sart hud.

Skrevet

takk for tips...vil helst ha en som er lett å smøre og ikke klisser sånn. Ska ta turen til apoteket og sjekke ut apobase. Kom gjerne med flere tips:)

Gjest StoreSky
Skrevet

Den blå er nok beste da, klisser mindre og meget lett å smøre!

Skrevet

Vi bruker også Aderma Exomega på gutten vår. I de verste periodene er det kortisonkrem.

Ellers har vi nettopp kjøpt inn nye kremer etter tips fra en venninne;

XM-kremene som en får kjøpt på helsekostbutikker.

Håper de funker :)

I tillegg smører vi ham også inn med olje en gang i blandt.

Skrevet

Min erfaring med 2 eksembarn er at det nytter ikke med smøretips, for den ene kremen funker til den ene, og en annen krem funker på den andre. Hvis vi går tom for den ene kremen, er det nytteløst å låne av den andre, siden de ikke gir ønsket effekt. Så, litt prøving og feiling må nok til.

Imidlertid bruker vi Eucerin lotion og Locobase rød(tung å smøre), innimellom litt Apobase. Jason fra helsekost funka også på den ene. *husk å kjøpe den i dag* Eucerin er veldig lett å smøre, forresten.

:)

Gjest Gjest
Skrevet

Å legge stedet i kjølig vann og så etterpå smøre alt inn med vaselin er om jeg husker korrekt (hadde dermatologiprøve rett etter jul) det mest effektive, men det er jo ikke så praktisk da.

Skrevet

Enig med Emilie, det som funker bra på noen funker dårlig på andre. Jeg har feks nettopp oppdaget Aderma, og er i ekstase over hvor bra den er! Jeg har bukt Decubal og Eucerin i maaaaange år.

Men, de fleste apotek har prøver på kremer, slik at man slipper å kjøpe store tuber med en gang.

Skrevet
har brukt Aderma exomega fra apoteket på lillegutt lenge, den er veldig fin,men skulle gjerne fått noen nye tips. Gjerne noen kremer/lotions som er mer naturlige.

If its working, dont fix it!

Hvorfor innføre noe nytt hvis det hjelper gutten din?

Skrevet (endret)

Jeg har prøvd utallige kremer og den desidert beste for min

lille gutts hud er Aderma! :)

Endret av Jinx
Skrevet

Hei

Tenkte jeg skulle gi deg råd angående eksemen, min gutt som nå er 4 år var veldig plaget av atopisk eksem, og vi klarte å knekke det uten å bruke kortison.

Det jeg gjorde var å begynne og gi oljen Udos Choice ( fås kjøpt på helsekosten), denne fikk han som dosert på flasken en gang om dagen, og jeg så veldig fort bedring. Ble også rådet av hun på helsekostforretningen å lage meg en krem som jeg skulle smøre ham med, og den var som følger.

Jeg blandet Spenol ( den er mild og uten for mye tilsetning og uten parfyme), og så mye Udos Choice som Spenolen klarte å absorbere, rørte dette godt sammen til jeg fikk en jevn krem.

Så hadde jeg oppi et par dråper lavendelolje, ( også kjøpt på helsekosten) dette for å få en god duft, og ikke minst fordi lavendel virker beroligende på irritert hud.

Denne kremen lagret jeg i kjøleskapet og smurte gutten min morgen og kveld, og etter noen uker var han betraktelig bedre, denne kremen var helt utrolig virkning av, og etter ei tid var gutten min eksemfri. Og det uten å bruke kortison

Husker jeg var til fastlegen med ham, og han sier så selvsikkert: jaja, ser dere har brukt kortisonkremen dere fikk (Locoid). Nei, sier jeg, har ikke åpnet den engang, og han lurte fælt på hva jeg hadde smurt gutten med, og jeg fortalte om min hjemmelagde krem, og da sa han bare : bra, bare fortsett med det for den ser jo ut til å virke fabelaktig !!!

Du kan søke på nettet etter opplysninger om Udos Choice, kort fortalt er det en vegetabilsk olje, med innhold av omega 3-6 og 9, noe som e veldig bra for tørr og irritert hud, noe som også gjelder eksem.

Ønsker deg masse lykke til !!

Skrevet

Dette hørtes interessant ut, Pludre. Tror jeg må tipse min søster. :)

Jeg vil tipse om Avene Tri Xera. Den er helt fri for parfyme og parabener.

Gjest Bellatrix
Skrevet

Som sagt så må man prøve seg fram. Det jeg har funnet ut med min hud er også det at det er viktig å variere, ellers blir huden lei og noe som var perfekt slutter å virke. Locobase, Apobase og Decubal har jeg gode erfaringer med. Eller bruker jeg Hempkrem som man får kjøpt på Body Shop.

Skrevet

Udos Choise er i tillegg 100% vegetabilsk. Altså ikke omega-3 fra fisk, men fra planter!

Tusen takk for tipset! Skal prøve den blandingen :)

Skrevet
Dette hørtes interessant ut, Pludre. Tror jeg må tipse min søster. :)

Jeg vil tipse om Avene Tri Xera. Den er helt fri for parfyme og parabener.

Takk for gode tips. Fikk en prøve av Avene på apoteket og den føles veldig god på huden til lillegutt. Han har ikke så mye eksem, har blitt bedre siste halvåret, menklør seg mye og eksemen slår ut spesielt hvis han har vært varm og svett under vintertøyet.. kan jo ikke bruke ull, bruker bomull og fleece. Har tenkt på UDO`S tidligere, nå skla eg jammen kjøpe den..til oss begge, tørr og kløende selv og.

Skrevet

Jeg har vert plaget med atopisk eksem i 8 år, prøvd utallige kremer både fra lege og apotek/helsekost. Har nå laget med blandingen Pludre skrev og aldri har jeg merket slik virking før.. Allerede etter en dag er det merkbar forskjell..

Anbefales virkelig. Tusen takk Pludre..

Skrevet
Jeg har vert plaget med atopisk eksem i 8 år, prøvd utallige kremer både fra lege og apotek/helsekost. Har nå laget med blandingen Pludre skrev og aldri har jeg merket slik virking før.. Allerede etter en dag er det merkbar forskjell..

Anbefales virkelig. Tusen takk Pludre..

Så flott da !! :danser:

Ingenting er bedre enn at andre også har nytte av oppskriften min.

Gutten min ble eksemfri med den kremen jeg laga....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...