Tropehus Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 Jeg var hos fastlegen forrige uke til gynekologisk sjekk, jeg hadde litt svie /kløe og det forsvant ikke ved brul av Canesten. Legen er ikke spesielt hyggelig eller pratsom, men grundig. Hun sa at siden jeg alikevel var ikke kunne hun ta klamydia test og en "kreftprøve" kalte hun det. I dag fikk jeg brev i posten der det står "Undelivsprøven viste noen forandringer ved celleprøven" og så står det at jeg bør komme til kontroll om 5-6 mnd. Hva kan dette være? Noen andre som har opplevd noe liknende?
Gjest Sisu Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Celleforandringer er visst veldig vanlig, og mange går tilbake av seg selv. Det er jo ulike stadier av det, så er du bekymret, bør du jo ringe legen din og be om en samtale for å få vite litt mer.
Gjest -Vår- Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 Jeg var hos fastlegen forrige uke til gynekologisk sjekk, jeg hadde litt svie /kløe og det forsvant ikke ved brul av Canesten. Legen er ikke spesielt hyggelig eller pratsom, men grundig. Hun sa at siden jeg alikevel var ikke kunne hun ta klamydia test og en "kreftprøve" kalte hun det. I dag fikk jeg brev i posten der det står "Undelivsprøven viste noen forandringer ved celleprøven" og så står det at jeg bør komme til kontroll om 5-6 mnd. Hva kan dette være? Noen andre som har opplevd noe liknende? Jeg har også opplevd å få et sånt brev! Men ikke bekymre deg, d er visst kjempevanlig, og går som regel over av seg selv. D kan komme av mange ting, f.eks d du nevne om svie/kløe. Hvis d er sopp, kan d påvirke cellene littegrann. Jeg tok ny test etter 5 mnd og hadde fremdeles lette forandringer. så tok jeg ny etter ett år, og alt så normalt ut igjen! Som sagt, ikke noe å bekymre seg for deg nå!
spinnvil Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 har hatt en slik runde jeg også, måtte først tilbake etter noen måneder til fastlegen for ny prøve. Og da celleforandringene fremdeles var der, ble jeg sendt til sykehuset for en grundigere sjekk. Og da forandringene fremdeles ikke var borte, ble det utført konisering av livmorhalsen for å fjerne dem. Så ny sjekk hos fastlegen, da var de tilbake. Så tilbake til sykehuset og da var de borte. Nå er det sjekk hvert halvår, og alt ser bra ut så langt. Hvis neste prøve om 6 måneder er ok trenger jeg bare å ta celleprøver annethvert år slik som alle andre. Altså, celleforandringer er ikke noe å bekymre seg over, som regel går de over av seg selv. Og selv mine forandringer, som var litt større en "normalt" forsvant etterhvert. Det er bare å senke skuldrene og se hva som skjer på neste kontroll. Og selv om de ikke er borte så er det ikke noe stress selv om man må på sykehuset for å fjerne dem.
Gjest Badiane Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 Slapp av, dette er helt normalt. Jeg opplevde det samme for et års tid siden. Den påfølgende sjekken viste at alt hadde gått tilbake til det normale. Mange av mine venninner og bekjente har akkurat den samme erfaringen. Jeg mener dessuten å huske at 15% av alle kvinner får påvist unormale cellforandringer i livmorhalsen i løpet av livet, og av disse igjen er det et lite mindretall som opplever at tilstanden ikke forsvinner av seg selv. Av disse igjen er det et bittelite midretall som får problemer. Med andre ord, ingenting å bekymre seg nevneverdig over!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå