Gå til innhold

Hvordan kan en gullsmed se at en ring

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg leverte inn et par ringer til en gullsmed i dag, for å endre størrelsen på ringene. Begge ringene var i hvitt gull - noe gullsmeden sa med en gang jeg la ringene på disken. I tillegg så hun uten noen problemer at det var ekte rubiner og diamanter på ringene. Dette så hun bare med et kjapt blikk, uten bruk av lupe eller lignende.

Hvordan klarte hun det?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg leverte inn et par ringer til en gullsmed i dag, for å endre størrelsen på ringene. Begge ringene var i hvitt gull - noe gullsmeden sa med en gang jeg la ringene på disken. I tillegg så hun uten noen problemer at det var ekte rubiner og diamanter på ringene. Dette så hun bare med et kjapt blikk, uten bruk av lupe eller lignende.

Hvordan klarte hun det?!

det enkleste er vel stemplene, men har man erfaring ser man lett hva som er hva......

Skrevet (endret)

Ingen av delene er vanskelig å se med det blotte øyet og spesielt ikke for en som har utdannelse og/eller erfaring i faget. Det er stor forskjell på både fargen og vekten på hvitt gull og sølv (Man hører det når de legges ned eller kjenner det med en gang man tar i gjenstanden) og det er stor forskjell på skinnet og klarheten i ekte stener sammenlignet med syntetiske.

T.o.m. jeg, som hverken har utdannelse eller spesielt mye erfaring, ser det når slike ringer sitter på fingrene til folk.

Endret av Leo
Skrevet

støtter Leo, for meg er forskjellen noe med glansen og fargen på metallet.

Skrevet

Takk for svar!

Jeg synes i hvert fall det var ganske imponerende at gullsmeden, etter halvannet sekund sa "hvitt gull (...)" osv om ringene. :fnise: (Uten å ha sett stemplene.)

Gjest Heloise
Skrevet

Hvordan klarte hun det?!

Til og med jeg kan se om noe er laget av sølv, sikkert fordi jeg er en sølv-elsker, og har med tiden lært meg å se det... :)

Skrevet

Hvitt gull er vel litt "gråere" i fargen enn hva sølv er.

Jeg, som er langt i fra gullsmed, ser også forskjell på hvitt gull og sølv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...