Gå til innhold

- Makspris på bensin


Tabris

Anbefalte innlegg

FrP er et liberalistisk parti, i følge dem selv. De vil ha friere og mer liberalistisk markedsøkonomi, privatisering og mindre innblanding fra staten. Men denne liberalistiske tankegangen forsvinner raskt ut av vinduet når man kan vinne noen populistiske stemmer, og Hagen begynner å snakke om makspris og pristak, begreper som vel er nærmest sosialistiske å regne:

http://www.na24.no/politikk/article1681030.ece

Er det dette som kalles "realpolitikk" eller "pragmatisme"? Eller rett og slett bare... populisme?

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det dette som kalles "realpolitikk" eller "pragmatisme"? Eller rett og slett bare... populisme?

Den almene betegnelsen er vell hjernedøde velgere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke makspris på bensin er noe å forakte jeg da, men...

Det var dobbelmoralismen i FrP som viser deres populisme som mer var mitt poeng, da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke makspris på bensin er noe å forakte jeg da, men...

Så skattepengene mine skal gå til å finansier ditt overforbruk av drivstoff? Ærlig talt det er faktsik mer viktige ting å bruke pengene på, slik som forskning, skole, sykehus og eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette som kalles "realpolitikk" eller "pragmatisme"? Eller rett og slett bare... populisme?

Legg også merke til at Frp aldri snakker høyt om deler av sitt prinsipprogram. Slik som for eksempel de direkte fagforeningsfiendelige punktene.

Jeg vil si det er mer treffende å kalle det pragmatisme enn populisme. Som formann Siv Jensen selv sier det: Frp er er liberalistisk parti som står for en liberalisme så langt det er mulig i Norge. Dette sa hun som en motkritikk av liberalister som anklager Frp for å ha forlatt de liberalistiske prinsippene. Med andre ord er Frp et liberalistisk parti, som ønsker å fremme liberalisme med å være så pragmatisk som mulig, for å få så mye oppslutning om liberalisme som det er mulig å få i forhold til den norske folkesjelas politiske grunnholdninger.

Det er denne politiske arven fra Carl Ivar som gjør seg utslagsgivende når Frp, som selverklært liberalistisk parti, kommer med ikke-liberalistiske forslag som regulering av bensinprisen. Som motkritikk av de kritiserende liberalistene i Norge er Frps politiske suksess uovertruffen. Det finnes ingen andre i Norge, som har bidratt mer til å plassere flere liberalister på Stortinget, enn nettopp Frp. Og det hele til prisen av noen relativt billige kjøttbein.

Så kan sikkert alle de sjølgode venstreelitistene uffe seg over hvor dumme folk flest er. Men folk flest er dumme. Det er bare et faktum. De er også like dumme uansett hvilket parti de stemmer på. Hvor politisk inkompetente er ikke da venstreelitistene, som ikke greier å slå politisk mynt på de åpenbare politiske svakhetene til Frp? De burde heller konsentrere seg om å finne ut av det. Framfor å drite seg ut med å fortelle folk flest med hvor dumme de er som faller for populisme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...