Gjest Fi fi la Belle Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 jeg og min aller kjæreste har tenkt til å gifte oss, september tenker vi. så er det så at han ikke er norsk statsborger og har bare oppholdstillatese frem til 2011. vi har tenkt på å gifte oss i hans land. er det noen som vet noe om regler, papirer som vi må fylle ut, råd?? finner så lite om det på nettet...
Gjest Gnåla Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Jeg er gift med en utlending. vi giftet oss i en norsk sjømannskirke i USA. Da blir ekteskapet automatisk registrert i Norge. men hvis din kjæreste allerede bor i Norge så tror jeg det skal gå fint å gifte seg her. Når hans oppholdstillatelse går ut, kan han søke på nytt, nå med familiegjenforening som grunnlag for opphold. Da må minst en av dere tjene lik lønnstrinn 1 for å få positivt svar. (eller ha formue i banken på tilsvarende beløp). Sjekk UDs og folkeregisterets websider. Det er en del papirarbeid innvolvert...
Concertina Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 jeg og min aller kjæreste har tenkt til å gifte oss, september tenker vi. så er det så at han ikke er norsk statsborger og har bare oppholdstillatese frem til 2011. vi har tenkt på å gifte oss i hans land. er det noen som vet noe om regler, papirer som vi må fylle ut, råd?? finner så lite om det på nettet... Siden dere ønsker å gifte dere i hans land så ville jeg sjekket opp reglene via hjemmesiden til den Norske ambassaden i det landet. Der står det vanligvis hvordan det fungerer i det landet og om og hvor dere (evt) må sende inn papirer i Norge. Adressen er vanligvis www.norway.domene-for-landet, men det er unntak så bare søk etter det på Google
Gjest Gjest Skrevet 14. mars 2008 #4 Skrevet 14. mars 2008 Jeg er i omtrent samme situasjon som deg. Dere kan også gifte dere etter lovene i det landet hvor han kommer fra. Dere må sjekke med myndighetene der om hva dere trenger i det landet. Du trenger sannsynligvis internasjonal dåpsattest, legitimasjon og sannsynligvis krever de at du har papirene i orden i Norge, dvs. at norske myndigheter må gi deg en prøvingsattest for at ingenting står i veien for at du kan gifte deg) (USA er det visst veldig lett å gifte seg i, har hørt at disse papirene ikke har blitt krevd der, men vi trenger det papiret). Så lenge allmenne vilkår for giftemålet er tatt hensyn til (begge er over 18, det er frivillig, slike "selvfølgelige" ting), er dere også gift etter norsk lov. Dere må gi myndighetene beskjed om det i ettertid.
Gjest Fi fi la Belle Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 nå har jeg sendt mail til den norske ambasaden der han kommer fra og spurt om de kunne hjelpe meg med å finne ut av hvilke papirer jeg trenger for å få det godkjent i begge land. spennende. dere som evt har giftet dere i utlandet.. fortell gjerne hvordan det var, hva gjorde dere? var det veldig anderledes? mesteparten av festen blir planlagt av hans familie... både skummelt og spennede på en gang
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 16. mars 2008 #6 Skrevet 16. mars 2008 Du kan ikke gifte deg med ham på norsk utenriksstasjon i det samme landet hvor han er statsborger, i og med at dette teknisk sett er norsk territorium. Dette vil du også få høre av ambassaden. Hvis du ønsker opplysninger om vigsel for landets egen myndighet (religiøs eller borgerlig), må du høre med dem om det.
Imiles Skrevet 16. mars 2008 #7 Skrevet 16. mars 2008 (endret) Hmmmm, lenge siden vi giftet oss, så jeg husker jo så godt som ingenting... Vi fikk et skjema fra Norge som vi måtte fylle ut. Et såkalt eksteskapsattest.Dette får du hos folkeregisteret. Deretter fant vi ut hva landet der vi gifter oss krever for at man skulle kunne inngå ekteskap der. Fødselsattest, politiattest trengte vi f.eks. og alt måtte bli oversatt av godkjent offentlig tolk. Etter giftemålet måtte ekteskapspapirene blir godkjent i Norge. Igjen måtte alt bli oversatt-denne gangen til Norsk. Husk at du må ha stempel med "rett kopi" på alle attestene du tar med deg. Nå husker jeg ikke hva dette kontoret heter her i Oslo, men uten stempel ble ikke papirene godkjent. Trengte også "apostille" på noen av papirene Endret 16. mars 2008 av Imiles
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå