Leanne Skrevet 13. mars 2008 #1 Skrevet 13. mars 2008 Vi har tenkt å male veggene i stua hvite, eller en slags hvit farge..er ikke helt sikker på hvilken men en som ikke er helt hvit men nesten... Vi har 4 store vinduer i stua, og jeg lurer litt på om jeg skal velge en annen farge på vinduskarmen enn på veggene... og hvilken farge bør i så fall det være?? noen forslag....?
IloveNY Skrevet 13. mars 2008 #2 Skrevet 13. mars 2008 Jeg har jobbet i en fargehandel i 3 år, og kan hvertfall si det at det mest vanlige er å ha egghvit eller helt hvit på vinduskarmer osv... Personlig synes jeg det er finest med helt hvit om man skal ha ganske lyse vegger... Det kan også være kjempekult å ha hvite vegger og karmer og gulv alt i ett! Men det er spørs jo helt på rommet:) Hvis du velger å ha det helt lyst kan du heller leke litt med blankhet på overflaten! Silkematt på vegger og helblank eller halvblank på karmer. Helblank kan være veldig fint, men det krever mye forarbeid! Du kan jo vurdere om du vil ha bare litt brekkfarge på den hvite, hvis du er litt redd for at det skal bli for hvitt... Da anbefaler jeg en farge som heter chi, fra jotun sine fargekart. Men jeg vil anbefale deg å gå til en fargehandel og spørre om de har en som er spesiellt flink med farger! Det er mange som kan det meste om hvilke typer maling man skal ha på de ulike overfaletene osv, men ikke alle som jeg ville ha spurt om fargeråd eller ideer
Miamor Skrevet 13. mars 2008 #3 Skrevet 13. mars 2008 Jeg ville i alle tilfeller malt karmene hvite. Hvis fargen ellers i stua er hvit-hvit, ville jeg prøvd å myke opp med farger på tekstiler istedet for karmene. Hvit- hvit er en veldig kald farge, ville selv valgt en hvit brekt med en annen farge, alt etter hvilke andre farger som fantes i rommet. Fargen ser fortsatt hvit ut, men blir mykere. F. eks hadde jeg en grønn endevegg i kjøkkenet mitt, og malte da resten i perlehvit, som er hvitt brekt med grønt. Fargen så hvit ut, men bare jeg vet at den ikke er det! Hadde da tekstiler i beige, brunt og aubergine. Hvit-hvit har jeg kun på soverommet, fordi det er et rom jeg vil skal være kjølig. Det er veldig "sterilt". Tenk deg om hvilke farger du ønsker, en hvit brekt med brunt vil i noen slags lys se rosa ut, noen farger gul. Grått er kaldt. Spør i malebutikk, de har peiling! Jeg betaler ofte litt ekstra for malinga i en malingsbutikk, fordi gode råd er dyre, men bedre enn å male på nytt fordi den opprinnelige fargen ble full kræsj. Gjort det og, jeg! Lykke til!
Gjest fami Skrevet 13. mars 2008 #4 Skrevet 13. mars 2008 Chi- 7236, en "lady" farge. Er bare en dråpe sort ca i hvit base, så man slipper det gulskjæret som egghvit og krem gir(hhv 0502-y og s0502-y). Flott farge.. Har den på alle vinduer og dørkarmer, pluss dører i leiligheten.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå