Gå til innhold

Avslapings teknikker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har store problemer med å få sove om natten. Det går somregel så lang tid at jeg må være helt utslitt før jeg sovner. Og når det skjer er det ikke så nøye hvor og når det er, for da greier jeg ikke å holde meg våken. Dette er veldig plagsomt ettersom jeg går på skole og plages med at jeg sover meg igjennom dagene :(

Noen som har noen tips?! Er så lei av å leve etter søvnsyklusen min og ikke omvendt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hmm ser at tråden kom under feil emne.. jaja gjort er gjort...

Skrevet (endret)

Jeg slet med samme problem tidligere, og dette har nærmest forsvunnet etter jeg begynt å bli mer aktiv i løpet av dagen! Du kan også prøve å begynne på yoga, hvis du tror det er noe for deg... Det er virkelig ikke noe som er så deilig som å legge seg etter en lang økt yoga!

Ellers blir det vel å lese til du faktisk sovner av deg selv... jeg har problemer med å "skru av hjernen" når jeg skal sove, og blir derfor liggende å tenke på masse... Noe som gjør at jeg absolutt ikke får sove. Å lese en bok pleier å hjelpe på det problemet :)

edit: skriveleif :sukk:

Endret av IloveNY
Skrevet

Yoga hørtes ut som et bra forslag. :) har bodd litt kronglete til tidligere og har derfor ikke hatt gulvplass. Vurderer å låne video av mamma:P

Var hos legen angående noe annet (har jernmangel) og nevnte at jeg hadde problemer med å sove men der fikk jeg bare spørsmål om jeg ville ha sovemedisiner :klø:

Skrevet

Ja, leger tenker ofte medisinering med en gang... Jeg hadde ikke begynt på sovemedisiner før jeg hadde prøvd alle andre metoder:)

Skrevet

En annen ting som kan hjelpe er meditasjon.

Jeg lærte meg å meditere i en periode av livet der jeg hadde potensiale til å bli temmelig stresset og i tillegg hadde ganske store problemer med nattesøvnen. (Sovnet greit nok, men våknet i 2-3 tida på natta igjen.)

Nattesøvnen ble merkbart bedre og tror jeg greide å unngå de verste stressymptomene også. Jeg valgte å lære meg TM, men regner med at andre teknikker også vil kunne fungere bra.

Skrevet

det lurte jeg også på?? :sjenert:

Skrevet

Transcedental Meditasjon

(Høres veldig mystisk ut, men er det ikke ;) )

Skrevet

Skal sjekkes ut nærmere! jeg sliter med litt angst og for mange tanker i hodet på en gang til å få sove... så prøver det meste, utenom medisinering!

Skrevet

Jeg Googlet det.. bare måtte. Så ser jeg at jeg har skrevet om dette i en skoleoppgave.. Hehe.. Der ser man hvor mye man får med seg når man går halveis i koma hele skoleåret. Skrev om Yogi, og kom innpå dette.

Ser at slike kurs er ganske dyre, men så tviler jeg på at det er noe slikt i området der jeg bor heller da. :tristbla:

Cata.. Hvordan lærte du det? Bøker?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg annbefaller også yoga og meditasjon. Begge deler er glimrende mot søvnproblemer og også mot angst og andre psykiske problemer. Hvis du mediterer 20 minutter hver dag så vil du på kort sikt antagelig få lettere for å sovne og på lanng, lang sikt antageligvis bli helt fri for søvnproblemene. Det er gjort flere studier som viser svært gode resultater. Du kan også finne noen konkrete yoga stillinger som skal hjelpe på søvnen som du kan gjøre rett før leggetid. Det finnes også et akkupressur punkt du kan trykke på som hjelper for søvn. Søk på accupressure og sleep så finner du det sikkert.

Det finnes også veldig gode avspeningsøvelser innenfor yogatradisjonen som du kan bli veiledet gjennom via CD. Yoga Nidra er veldig bra men tar ca 40 minutter, men det finnes mange som er kortere.

Når det gjelder type meditasjon så synes jeg TM teknikken er bra, men vil alikevel komme med en advarsel i forhold til den. Teknikken er en urgammel standard indisk meditasjon som er blitt spredt av Mahareshi Yogi og hans organisasjon. Kursene deres på nybegynner nivå er helt ok, men latterlig dyre i forhold til nesten alt annet. Kursene på videregående nivå er derimot strategisk lagt opp for sakte men sikkert dra deg inn i Mahareshis kvasireligiøse system og er definitivt ikke livssynsnøytralt. Det er mange sider på nettet hvor avhoppede lærere kritiserer dette. Mahareshi selv var forøvrig en stormansgal idiot som påsto at hans organisasjon ville klare å sørge for verdensfred innen 1973 og har altid påstått at hans avanserte studenter kan levitere under meditasjon. At det siste aldri er bevist samtidig som TM er den meditasjonsformen det er forsket mest på er jo litt pussig.

Som sagt så må du gjerne gå på TM kurs på lavere nivå så lenge du ikke tar videregående kurs siden meditasjonsformen er helt fin. Men, jeg vil heller annbefalle Acem som er mer eller mindre akkurat det samme som Acem, men i en sekularisert variant lært bort av en norsk meditasjonsorganisasjon.

Alternativt vil jeg annbefalle Cdene til MBSR (minfulness based stress reduction), eller Vipassana eller insikts meditasjon. Utover dette finnes det masse forskjellige typer meditasjon, men det kan jeg ikke så mye om.

En ting som også kan hjelpe deg litt er kostholdsråd fra en ayurvedisk (indisk) eller en kinesisk lege. De er begge eksperter på hvordan forskjellige ting du spiser og sammensetninger av mat og tidspunkter for matinntak påvirker humør, kroppsfornemmelser og tanker. De vil kunne justere kosten din slik at du blir noe roligere, har mindre tankespinn og ikke er så engstelig. Det er ingen mirakelkur, men det hjelper en god del.

Akkupunktur kan også hjelpe en del både for å roe deg ned, redusere tankespinn og engstelse og bedre søvn og innsovning.

Allerede kan du prøve dette. Pust rolid inn mens du teller til 4. Stopp så pusten og tell til 2, pust så ut mens du teller til 4 og stopp igjen mens du teller til 2, start så på nyttt med nytt innpust mens du teller til 4 osv. Gjør dette så lenge du føler for og til pusten går rolig og gjevnt og sakte. Så kan du sitte en stund og bare observere at pusten går inn og ut akkurat slik den "føler for å gjøre selv" og uten å gripe inn i pusten. Bare observer den naturlige pusten slik den går uten din beviste kontroll, kjenn etter. Om pusten ikke er slik du vil, om den er bundet, for rask eller nos slikt så observerer du bare at den er det uten å gripe inn. Om du blir irritert over dette så observerer du bare at du blir irritert over det uten å prøve å stoppe irritasjonen. Du bare noterer at irritasjonen er der , gir det litt tid og går forsiktig over til å rette fokuset mer på pusten igjen uten å presse bort irritasjonen. Hvis andre tanker eller fornemmelser distraherer deg observerer du bare det på samme måte og vender forsiktig tilbake til pusten.

Du kan også legge deg i yoga stillingen som kalles haren. Den roer deg ned. Bare søk på nettet så finner du bilder.

Sov godt:)

Skrevet (endret)

Hva med sånne innsovningstabletter? som man ikke blir avhengig av.. Helt ufarlige..

De har hjulpet meg masse (avslappningsteknikker funket ikke på meg)

Men du var kanskje ikke interessert i tabletter

Avslappningsmetoder virker geniale om du får det til da

Endret av theamoren
Gjest Gjest
Skrevet

På kort sikt så holder det med å følge en instruksjons cd som de som MBSR selger over nettet. Hvis du mediterer gjevnlig over lang tid så må du etter hvert få veiledning med gjevne mellomrom fordi da begynner du å komme så dypt at litt mer radikale ting kan begynne å skje og det kan dukke opp forskjellige former for ubehag og utfordringer i meditasjone som du må meditere deg gjennom og da trenger du veildening. Det kan du siden ta på et helgekurs et sted. Budhist klostre og Vipassana organisasjonen tilbyr gratis kurs hvor du bare betaler hvis du kan betale eller gir dem en gave noen år senere når du kan betale.

Det er også forskjell på meditasjonsformer i forhold til hvor dypt de etter hvert endrer deg og dermed hva slags veildening du kan trenge. Acem og TM er sånn sett veldig greie alternativer fordi de gir mindre av de heftige utviklingshoppene, men heller ikke like store gevinster, seløv om gevinstene absolutt er svært store. De er litt for pulverkaffe å regne, men absolutt å annbefalle spåesilt for en som barew vil meditere litt for å få bedre livskvalitet og ikke ønsker den store åndelige reisen.

Skrevet
Cata.. Hvordan lærte du det? Bøker?

Nei, jeg tok kurs. Jeg tror ikke TM er noe man lærer av bøker i og med at man får "utdelt" mantraet fra meditasjonslæreren.

Husker det var forholdsvis dyrt da jeg tok det også og det er neppe blitt billigere med årene. Den gang var imidlertid ACEM meditasjon billigere å lære og det nok i dag også. Selv om jeg syntes TM passet bedre for meg, så er det mange som praktiserer ACEM og sier de har godt utbytte av det, så det kan jo være et alternativ?

Det finnes også mange bøker som beskriver meditasjonsteknikker så hvis du er av typen som kan lese deg til slike ting så går det an å forsøke.

Skrevet (endret)
Når det gjelder type meditasjon så synes jeg TM teknikken er bra, men vil alikevel komme med en advarsel i forhold til den. Teknikken er en urgammel standard indisk meditasjon som er blitt spredt av Mahareshi Yogi og hans organisasjon. Kursene deres på nybegynner nivå er helt ok, men latterlig dyre i forhold til nesten alt annet. Kursene på videregående nivå er derimot strategisk lagt opp for sakte men sikkert dra deg inn i Mahareshis kvasireligiøse system og er definitivt ikke livssynsnøytralt.

Støtter gjest i dette. Jeg tok bare begynnerkurset (og som nevnt fungerte det fint for meg), men ble skeptisk til alle de tilbudene om oppfølgerkurs som dumpet inn etterpå. Det ble litt for mange store ord, i tillegg til at jeg generelt er skeptisk til alle organisasjoner som markedsfører seg med en eller annen form for "guru" i spissen.

Etter kurset praktiserte jeg TM i 3-4 år. Burde helt sikkert ha fortsatt, men byttet jobb og arbeidstid og siden jeg med ett måtte stå opp tidlig så mistet jeg lysten til å ta "morgenmeditasjonen". (Man er anbefalt 2 økter à 20 min. pr dag - en om morgenen og en om ettermiddagen). Dermed ble det etterhvert til at jeg sluttet.

Men kanskje jeg skulle begynne med en ettermiddagsøkt igjen.... Litt er trolig bedre enn ingenting.

Endret av Cata
Skrevet

jeg må bare si tusen takk til alle som har svart på tråden min:) gøy å få svar:)siden den har ligget ute en uke uten respons.

Men nå skal jeg trekke meg tilbake for nå kjenner jeg at jeg begynner å bli litt trøtt.

Jeg tror jeg skal lese meg litt opp på de forskjellige typer meditasjon og kanskje finne noen yoga-øvelser som passer for meg:) men det tar jeg i morgen.

God natt alle sammen :tellesauer:

Skrevet

Godnatt, ja :sove:

Noen minste felles multiplum:

Unngå mat med sukker og hvetemel (loff, pasta etc.) i timene før leggetid, men gå gjerne en kveldstur, jogg litt, eller noe annet fysisk.

Ro deg ned før leggetid, drikk en kopp usukret (eller kunstsøtet om du må) kamillete.

Les gjerne en eller annen fagbok, eller noe annet som er litt halvtørt, men som er innenfor dine interesser. Fin måte å lære seg ting som språk eller filosofi, og sånn. Lydbøker kan også gjøre nytten, men ikke spenning eller noe som gjør at du må holde deg våken, for å få med hva som skjer videre...

Gi deg selv ro til å finne ro. Ikke ta med deg bekymringer, planlegging og annet i senga. Gjør deg ferdig med den dårlige samvittigheten om oppgaven du skulle ha gjort, bøkene du skulle ha lest, og oppvasken fra i går. Ikke vær redd for at disse tingene forsvinner mens du sover. ;) Bestem deg for at nå er det tid for søvn, ikke forpliktelser, og arrester hjernen, hver gang den tenker "business" med deg i bingen.

Får du ikke sove, så stå opp og gjør noe. Vask gulver, ta oppvasken, et eller annet fysisk. Ikke bli liggende, og ikke legg deg, før du føler for å sove. Du vil ikke venne deg til å tenke på senga som et sted du ligger og vrir deg, men et sted du hviler og sover.

Kryssord og sudoku kan også funke, men kan også slå motsatt vei, med at du blir for engasjert. Men slike sysler kan da være greie før du kvelver deg, fordi du da har dem å rette fokus mot, og hjernen tvinges ut av alle tankene som holder deg våken.

Hjelper ikke dette, får du bruke fridager og ferie til å snu døgnet. Hold deg oppe en time eller to lenger, for hvert døgn, til døgnrytmen er snudd.

Skrevet

Jeg hadde også problemer med å sove for noen måneder siden, men jeg har blitt helt fin igjen nå.

Det som hjalp meg var å stå opp til samme tid hver dag - både på hverdager og i helgene. De tre-fire første dagene passet jeg dessuten på å ha et søvnunderskudd som gjorde at jeg var sliten når kvelden kom. Tror jeg la meg i to-tiden og sto opp i sju-tiden i starten. Og uansett om jeg ble trøtt og sliten i løpet av dagen var det fy-fy å legge seg nedpå før kvelden kom. Etterhvert som dagene gikk ble det lettere og lettere å sovne inn, og da kunne jeg legge meg gradvis tidligere.

Prøv du også! Det er verdt forsøket. Lykke til! :sove:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...