Gå til innhold

Kan det stemme at jeg slipper

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Synne_*
Skrevet

Jeg er omsorgsforelder med et barn på 15 år. Jeg skal begynne å studere og inntekten vil bli under 70-80 tusen i året, min ex tjener ca 400000,- Barnet er

0-1 dg samvær hos far i gjennomsnitt pr mnd.

Når jeg sjekker bidragsveilederen kommer det opp at han skal betale ca 4600,- i tillegg får jeg jo barnetrygd (enkel da jeg er gift) - dette vil si at hele underholdskostnaden på ca 5600,- blir dekt opp av far og barnetrygd, kan dette stemme?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det stemmer ikke helt, fordi du altid vil måtte dekke 1/6 av underholdskostnaden. Det er "kostnaden" ved å være omsorgsforelder.

Gjest Gjest_Synne_*
Skrevet

Hva mener du, er en 15 åring beregnet til å "koste" mer enn 5600,- pr mnd?

Gjest Gjest
Skrevet
Hva mener du, er en 15 åring beregnet til å "koste" mer enn 5600,- pr mnd?

Åpenbart.

Og hvis det var omvendt, at samværsforelder var student eller trygdet med lav inntekt (under ca. 180000), så hadde h*n sluppet bidrag, og omsorgsforelder ville måttet dekke hele beløpet, uansett hvor mye h*n tjente. Selv om h*n også var student, eller trygdet med lav inntekt.

Man får et symbolsk bidragsforskudd, på opp til 1270 kroner måneden (hvis man tjener under 135000), men det dekker jo ikke i nærheten av underholdskostnaden.

Gjest Gjest_Synne_*
Skrevet

Huff, det kjennes ikke rett at han skal betale så mye, han har 2 barn til, hvis alle skulle få 4600,- blir det ikke mye igjen til resten av utgiftene for å leve..

Skrevet
Huff, det kjennes ikke rett at han skal betale så mye, han har 2 barn til, hvis alle skulle få 4600,- blir det ikke mye igjen til resten av utgiftene for å leve..

Jeg er enig med deg, og jeg er glad det finnes bostedsforeldre som kan sette seg inn i samværforelders situasjon.

Jeg har hatt begge rollene. Jeg har aldri opplevd så stor forskjell i økonomien som da jeg opplevde å gå fra samværsforelder til bostedsforelder. Nå har jeg inngått en avtale om at mor ikke skal betale bidrag fordi jeg mener barna ikke utgjør en så stor kostnad at det er grunn til å kreve noe mer enn barnetrygden (og slippe å betale bidrag).

Altfor mange har opplevd bare èn side av dette å være bosted-/samværsforelder og kansje vi noen ganger er litt for opptatt av våre egen situasjon og ønske om enda bedre økonomi.

Jeg synes derfor at din holdning er riktig (fordi jeg har sett samme problemstilling). Kansje bør du tilby far en privat bidragsavtale som tilsier litt lavere bidrag. Jeg er ganske sikker på at du og "barnet" vil få det igjen som et godt samarbeidsklima. Kansje pappan også blir mer possitiv til å bidra til et klesplagg en gang iblandt, etc, etc.

Gjest bidragpliktig
Skrevet
Jeg er enig med deg, og jeg er glad det finnes bostedsforeldre som kan sette seg inn i samværforelders situasjon.

Jeg har hatt begge rollene. Jeg har aldri opplevd så stor forskjell i økonomien som da jeg opplevde å gå fra samværsforelder til bostedsforelder. Nå har jeg inngått en avtale om at mor ikke skal betale bidrag fordi jeg mener barna ikke utgjør en så stor kostnad at det er grunn til å kreve noe mer enn barnetrygden (og slippe å betale bidrag).

Altfor mange har opplevd bare èn side av dette å være bosted-/samværsforelder og kansje vi noen ganger er litt for opptatt av våre egen situasjon og ønske om enda bedre økonomi.

Jeg synes derfor at din holdning er riktig (fordi jeg har sett samme problemstilling). Kansje bør du tilby far en privat bidragsavtale som tilsier litt lavere bidrag. Jeg er ganske sikker på at du og "barnet" vil få det igjen som et godt samarbeidsklima. Kansje pappan også blir mer possitiv til å bidra til et klesplagg en gang iblandt, etc, etc.

Gjest Gjest
Skrevet

Min venninne godtok 0 i bidrag for å ikke blakke far. Men etter å ha slitt i nesten ett år uten at far har brukt så mye som en krone på sine to yngste barn (bortsett fra mat under samvær) så krevde hun nå bidrag via NAV

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...