treningsjenta Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 Bare lurer litt på hva folk tenker om denne saken? Blitt til at den har hengt seg opp i hodet mitt, så vært artig å høre hva folk mener om det samme. Jeg fikk nemlig en flunkende ny ipod av kjæresten min her. Ønsket meg den lenge, bruker den under trening og annet. Så den er aktivt i bruk. Jeg har andre mp3 spillere liggende, men ville ha en ipod som kan ta flere sanger. i en tid etterpå, nevner han at søsteren hans også ønsker seg slik ipod eller mp3 spiller. Og han sa at om jeg ikke brukte ipoden så kunne jeg gi henne den. Men den bruker jeg jo. Men dette visste ikke han noe om. Det var greit. Jeg sa at jeg kunne gi henne en av de andre jeg har liggende. Greit for han. Jeg sender henne en sms og spør om hun fortsatt ønsker seg slik. Får raskt svar tilbake om at det gjør hun. Jeg spør hva slags sanger hun ønsker og forteller at jeg har en liggende som hun kan få, og som jeg kan laste ned sanger og gjøre i stand for henne. Henne spør hva jeg skal ha for den. Jeg sier at den skal du få. Får "takk" tilbake på en sms. Så leverer jeg denne til broren hennes som var innom oss en dag, som tar den med seg til henne. Jeg skulle møte henne dagen etter for å levere, men sender henne en sms og sier fra at jeg sender den med han. Får ikke noe svar. Dagen etter, hvor den er levert til henne. Hører jeg ingenting. Ikke en sms engang. Jeg sender så senere en sms og spør om den var grei og om hun likte sangene. Fikk svar at den var fin og at sangene var ok ja ogtusen takk. Nå sitter jeg her, tankene løper litt rundt. Ikke for å være skikkelig gjerrig, drittsekk eller slem på noen måte, men synes bare hun opptrådte helt annerledes enn jeg ville gjort. Og da går også tankene litt lengre. hun får alt på et sølvfat! moren hennes står på tå hev for henne og det samme gjør de eldre søskene hennes. De kjører og henter henne, hvor enn hun skal. De kjøper det hun peker på, når hun vil ha noe nytt. kort sagt, hun er bortskjemt og får det hun vil ha! Hadde noen bare spurt meg om jeg ville ha en mp3 spiller sånn ut av det blå, hadde jeg blitt veldig glad, veldig takknemlig og hvertfall sendt en sms når vedkommende sender sms. og dessuten hadde jeg sendt sms og takket for dn når jeg fikk den.. Er det jeg som er litt høy på pæra nå og krever litt for mye, eller ar jeg litt grunn til å reagere på at hun kanskje er litt bortskjemt og tar ting for gitt? Bare et tankespill alt sammen, og ikke så alvorlig dette, men spennende å høre hva andre tenker.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 Jeg synes du er litt sær, ja.. Hun sa jo takk da dere avtalte at hun skulle få den? I tillegg til etter at du spurte om hun likte den? Hvor mange ganger skal man måtte takke egentlig? På den sms'en hvor du opplyste om at samboeren din skulle levere den i stedet, så hadde jeg kanskje sendt en melding med "Ok" eller "den er fin", bare for å gi beskjed om at meldingen er mottatt. Jeg hadde ikke hevet meg over telefonen umiddelbart etter at jeg fikk den i hende heller... Jeg hadde kanskje nevnt at jeg likte spilleren og skrytt av den neste gang jeg møtte giveren, men jeg -har- jo allerede takket for den... Det er heller ikke hennes "feil" at hun er bortskjemt... Hvis hun lager oppstyr og blir sur om noen sier nei til å kjøre henne et sted, så er det slett oppførsel, ja. Men at andre sier ja til noe når hun spør, er strengt tatt deres eget problem. (om det nå er et problem i det hele tatt?)
Tabris Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Jeg tror nok jeg ville reagert mer som TS. For min del hadde det føltes naturlig å sende en varmere takk på sms (hvis ikke pr. telefon eller ansikt til ansikt) når jeg fikk mp3-spilleren også.
FoxyFish Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 Jeg ville nok også være mer takknemlig enn det søsteren viste seg å være, men det er jo vanskelig å si. Noen uttrykker seg ganske "dårlig" på sms, og det betyr ikke nødvendigvis at man ikke er takknemlig.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 Det her handler jo bare om hvordan vi reagerer forskjellig som mennesker, ikke nødvendigvis om man er bortskjemt eller ei. Noen reagerer med et takk, og er fornøyd og takknemmlig uten mye mer enn det, mens andre ønsker å uttrykke takknemmeligheten i en mye større grad. Jeg er "overtakknemmelig" når jeg får noe, fordi jeg virkelig vil vise at jeg setter pris på det, men det er meg og jeg forventer ikke at andre skal reagerer på samme måte som meg, for da vil jeg bli mektig skuffet til tider hehe
Arkana Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 Jeg er enig med de fleste andre her i at hun allerede har takket. Jeg tror også du kanskje er litt opphengt i bortskjemt-stempelet du har gitt henne og at det hun gjør blir farget av dette. Hadde du blitt like skuffet over mangelen på takk hadde det vært noen andre lurer jeg på? Eller er det slik at hun på en måte må være ekstra takknemlig for å gjøre opp for at hun er bortskjemt?
treningsjenta Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 12. mars 2008 Det har nok noe med, som en annen sa her inne, at når noen gir MEG noe så er jeg veldig takknemlig, nesten i lykkerus! Jeg er ikke vant til å få noe særlig, utenom de store dagene. Så når noen da, ut av det blå vil gi meg noe, noe som da gjerne koster litt, blir jeg veldig glad, og viser det så godt jeg kan. Vil jo at personen som gir meg gaven, skal føle en glede med det å gi. og den gleden oppfylles utvilsomt når man ser at mottaker blir veldig glad!
Gjest Chili Pepper Skrevet 12. mars 2008 #10 Skrevet 12. mars 2008 Jeg synes det var rart og litt uhøflig å ikke takke når hun hadde fått den. Det er noe med å sette litt pris på å få noe. Andre mener at du tolket det utifra at hun er bortskjemt og at du ikke bør gjøre det - jeg synes man godt kan se det i sammenheng med at hun er bortskjemt og vant til å få ting opp i hendene. Jeg kjenner noen unger som er slik - de får alltid gaver, og de blir ikke glade, de blir bare sure dersom de ikke får noe. Ikke at det er noen big deal, som du også sier, men ja jeg synes det virket litt uhøflig.
treningsjenta Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 12. mars 2008 Hun er voksen!! Det er det værste! Ja, dere hang dere nok opp i denne bortskjemtheten. Men ja jeg mener det og. Men synes også det at man kunne ha takket og sagt fra at jeg har fått mp3 spilleren. Hadde feks send en sms; Takk for mp3spilleren, nå har jeg fått den. Likte den kjempe godt, og kjempe fint at du fikk levert den til meg så fort.
Rosalie Skrevet 12. mars 2008 #12 Skrevet 12. mars 2008 Men hun takket jo på forhånd, og muligens også til samboeren din da hun fikk den. Er sannelig ikke sikker på om jeg hadde sendt noen takke-SMS selv, jeg, siden jeg i dette tilfellet allerede hadde takket opptil flere ganger.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #13 Skrevet 12. mars 2008 Hun er voksen!! Det er det værste! Ja, dere hang dere nok opp i denne bortskjemtheten. Men ja jeg mener det og. Men synes også det at man kunne ha takket og sagt fra at jeg har fått mp3 spilleren. Hadde feks send en sms; Takk for mp3spilleren, nå har jeg fått den. Likte den kjempe godt, og kjempe fint at du fikk levert den til meg så fort. Hva sa hun til samboeren din da han leverte den da? Det kan jo hende hun takket da hun fikk den, og regnet med at samboeren din informerte deg om at spilleren var avlevert og at hun hadde uttrykt sin takknemlighet. Siden hun allerede hadde takket deg, og du kunne få vite via samboeren din at hun hadde mottat spilleren, så ser jeg faktisk ikke helt hvordan det er utakknemlig å ikke slenge seg over telefonen i det man står med spilleren i neven. Det kan jo også hende hun hadde tenkt å takke neste gang hun traff deg. Får jeg noe av noen og de ikke leverer det selv, så takker jeg neste gang jeg treffer dem. Men siden du "maste" på henne så fikk hun jo ikke sjanse til det. Jeg synes det virker sært å synes at noen som har sagt takk er utakknemlig forde de bare har takket én gang.
Susannah Skrevet 12. mars 2008 #14 Skrevet 12. mars 2008 Jeg er enig med dem over: hun har tross alt takket - opptil flere ganger. Av og til har man litt overdrevne forventninger om hvordan andre skal reagere, og da er det lett å bli skuffet. Og kanskje hun har en plan om å takke deg på en annen måte neste gang dere treffes?
Gjest blåmobil Skrevet 12. mars 2008 #15 Skrevet 12. mars 2008 (endret) jeg er enig med TS, hun kunne jo ha sendt en melding å bekreftet at hun hadde fått mp3 spilleren, og kanskje takket for at TS tok seg bryet med å legge inn så bra sanger.. Endret 12. mars 2008 av blåmobil
Gjest Frk Åberg Skrevet 12. mars 2008 #16 Skrevet 12. mars 2008 (endret) Jeg syns godt man kan takke ordentlig når man får noe sånt helt uventet. Jeg stusset forøvrig litt over at samboeren din i utgangspunktet spurte om du ville gi bort gaven (ipoden) du hadde fått av ham. :klø: Det ville hvertfall aldri falle meg inn om å be samboeren gi bort gaver han hadde fått av meg, til mitt søsken. Men kanskje jeg bare har et annet forhold til gaver. Endret 12. mars 2008 av Frk Åberg
Lurvina Skrevet 12. mars 2008 #17 Skrevet 12. mars 2008 Enig med Frk Åberg, jeg tror jeg ville reagert mer på at han ville gi bort gaven din til søstera si enn at hun ikke takket nok.
venus* Skrevet 12. mars 2008 #18 Skrevet 12. mars 2008 Jeg vet ikke helt. Du synes hun er bortskjemt, samtidig tilbyr du deg å gjøre flere ting enn strengt tatt nødvendig. Hun spurte jo faktisk hvor mye du skulle ha for mp3-spilleren. Dvs, det virker jo ikke som om hun trodde det skulle være en gave. Jeg har inntrykk av at noen ungdommer har et litt annerledes forhold til eiendeler enn det voksne har. De gir bort ting uten å tenke så mye over det, og forventer nok neppe takknemlighet tilbake slik vi voksne gjør. Men som sagt..jeg stusser over at du synes hun er bortskjemt, samtidig som du gir vekk mp3-spilleren uten å gi henne muligheten til å betale en symbolsk sum. Årsak-virkning..
treningsjenta Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #19 Skrevet 12. mars 2008 Vel noen rettelser. Ingen av oss er ungdommer, vi er voksne alle sammen.. Han trodde jeg ikke brukte spilleren, og fått nyss om at hun ønsket seg og derfor spurte han om han kunne gi henne den. Det var ikke samboeren min som leverte henne den, men en annen bror av dem.
Gjest Tnita Skrevet 12. mars 2008 #20 Skrevet 12. mars 2008 Jeg mener at når man får noe så stort, (ja, det er stort å få en Ipod!) så det minste hun kunne gjøre var å ta seg bryet med å ringe og takke for gaven! Syns ikke det er riktig å bare sende en sms, det blir for upersonlig og simpelt. Hadde jeg fått en, så hadde jeg ringt hvis det er langt unna og takket masse for den. Det skulle bare mangle!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå