Gå til innhold

Ville dere støttet en uavhenig Samisk stat

Fremhevede innlegg

Gjest Valiant
Skrevet (endret)

La oss si at samene i Norge,Sverige,Finland og Russland hadde ærklert seg uhavenig fra de landene. Ville dere støttet en Samisk Stat ?

med velsignelse

Endret av Valiant
Videoannonse
Annonse
Gjest Mayamor
Skrevet

Velsignelse skulle de fått av meg iallefall. ;)

Skrevet

Ja, hvorfor ikke? Så lenge de kunne klare seg selv og ikke var avhengig av resten av landene for å brødfø seg.

Skrevet

Nei, og jeg er same selv.

Rett og slett fordi det ville vært en ulogisk, vanskelig handling. Hvor skulle den staten være? Hva med de andre ikke-samiske som bor der? Og hvorfor gå inn for å skille forskjellige etniske grupper?

Nei, det ville bare blitt trasig... :P

Skrevet

Ja, det ville jeg.

Gjest StockDama
Skrevet
Nei, og jeg er same selv.

Rett og slett fordi det ville vært en ulogisk, vanskelig handling. Hvor skulle den staten være? Hva med de andre ikke-samiske som bor der? Og hvorfor gå inn for å skille forskjellige etniske grupper?

Nei, det ville bare blitt trasig... :P

Er også samisk, og jeg ser virkelig ikke vitsen i å opprette en egen samisk stat? Hvorfor i allverden skulle man det?

Gjest Gjest
Skrevet
Er også samisk, og jeg ser virkelig ikke vitsen i å opprette en egen samisk stat? Hvorfor i allverden skulle man det?

Verden kryr jo av folkegrupper som ønsker å løsrive seg, og samene ble jo ikke akkurat godt behandlet før i tiden i Norge.

Men forhåpentligvis har alle det så pass godt nå at vi klarer å leve side om side, i samme land.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg ville vært sterk motstander av en egen samisk stat, og ville kjempet med nebb og klør for at slikt ikke skulle skje. Hva med de andre nasjonene som bor i dette området da? Nasjonalstatsprinsippet er feilslått. Dersom det hadde blitt uungåelig ville jeg selvfølgelig gjort alt i min makt for at samene skulle få med seg så lite som mulig inn i sin nye stat.

Skrevet

Jeg vil tro at de eneste som hadde støttet en slik idioti ville vært folk som aldri hadde satt sine bein i nord + kanskje muligens en håndfull "ekstremist-samer".

Skrevet

Hvis samene selv skulle ha lyst for dette - da ja.

Men jeg synes at dette hadde blitt veldig vanskelig å få til i virkeligheten - det er flere problemer rundt det som gjør dette relativt urealistisk.

Skrevet
La oss si at samene i Norge,Sverige,Finland og Russland hadde ærklert seg uhavenig fra de landene. Ville dere støttet en Samisk Stat ?

med velsignelse

Sure, why not? Finnmark har vi ikke bruk for alikevel.. :gjeiper:

Skrevet

Nei, overhode ikke. Hvor skulle grensene for en slik stat gå? Hva med alle de ikke-samene som bor der og har bodd der i generasjoner?

Gjest nextlife
Skrevet
Jeg vil tro at de eneste som hadde støttet en slik idioti ville vært folk som aldri hadde satt sine bein i nord + kanskje muligens en håndfull "ekstremist-samer".

Da tror du feil. Jeg setter mine bein i nord daglig, og er IKKE ekstremist same, men ville støttet en egen uavhengig stat for samer.

På denne måte ville samene kunne få forvalte sine ressureser og sin kultur på den måte de mener er riktig, noe de stadig gir uttrykk for at ikke gjøres pr. i dag.

Skrevet (endret)

Dersom det ble bestemt at samene skulle få en egen stat, ville vi fått en Israel/Palestina-situasjon her hjemme; vi måtte gitt vekk andres land fordi noen ble behandlet dårlig for lenge siden.

Jeg kan nok mer enn gjerne forstå tanken, kanskje også behovet, men som så mange andre sier: hva med ikke-samene som bor der? De vil jo helt sikkert fortsette å være norske statsborgere uten å flytte.

Samt at vi ville fått en "mini-stat" uten økonomiske ressurser til å klare seg selv.

Endret av Noli
Skrevet

Selv om det ble laget en egen samestat, så trenger vel ikke det bety automatisk at ikke-samer som bor der må flytte? Det bor da vitterlig nordmenn i andre land, og ikke-nordmenn i Norge fra før.

Gjest Gjest
Skrevet

Dere har nå listet opp grunnene til at jeg ikke bryr meg. Jeg har ingen interessegrupper i finnmark jeg har mer sympati med. Det er ingenting som er absolutt rett her, det er et spm om hvem en syns det er OK å tråkke på tærne.

Gjest Gjest
Skrevet

med velsignelse

Nei, det ville jeg ikke. For å kunne gjennomføre dette, må man nemlig "gi bort" en del av Norge, sannsynligvis Finnmark. Og ikke alle er samer der oppe. Dermed vil mange nordmenn, som vil ta del i den norske kulturen og ikke den samiske, bli "fremmed" for sitt eget land. For oss kan det sammenlignes med at vår hjemplass ble en del av et annet land en Norge.

Hadde de derimot funnet seg en annen plass å være (uten å være i veien for noen), hadde jeg ikke hadd noen problemer med det :)

Skrevet
Selv om det ble laget en egen samestat, så trenger vel ikke det bety automatisk at ikke-samer som bor der må flytte? Det bor da vitterlig nordmenn i andre land, og ikke-nordmenn i Norge fra før.

Selvsagt, men de har jo valgt det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...