Gjest milkyway Skrevet 12. mars 2008 #1 Skrevet 12. mars 2008 Nå har dette holdt på i ukevis. Prøver å legge meg rundt 11-12 men blir liggende våken i en time til jeg kjeder meg, står opp, prøver å legge meg igjen, samme skjer igjen. Det er ikke noen andre våkne-midler med i bildet, annet enn kaffe som drikkes tidlig på dagen. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke bare kan klare å sove? Se på klokka da! Også ender jeg opp med å bare bli gretten og sur og frustrert istedenfor, nå sitter jeg og skjelver av sinne fordi jeg ikke får til å sovne. Noen tips??
Cidric Skrevet 12. mars 2008 #2 Skrevet 12. mars 2008 - lese en kjedelig bok (grammatikkbøker er supre!) - telle løftebrytende politikere - gjøre avslapningsøvelser når du har lagt deg..enten selv eller til en tape (det fins drøssevis rundt om på nettet til lovlig nedlastning) - bli mann og ta en kvikk håndjager ved leggetid - kakao...evt kakao og honning. Bare ikke overdriv sukkeret, for da får du iallfall ikke sove
Mazilla Skrevet 12. mars 2008 #3 Skrevet 12. mars 2008 Har du prøvd å gå en tur og få litt frisk luft en times tid før leggetid? Jeg er ihvertfall sånn at jeg sovner lettere jo mer jeg har vært ute i løpet av en dag. Noe av det som hjelper meg mest (og jeg sliter veldig med å sovne i perioder), er å si "slutt å tenk" hver gang jeg tenker noe. Det er jo fort gjort å tenke "nå MÅ jeg sovne", og da er løpet kjørt..! De gangene jeg klarer å slutte å tenke, sovner jeg ganske fort. Visualiserer dette med at jeg "går inn en hvit port", og bak den er det ikke lov å tenke. Dette funker faktisk! I tillegg til åpenbare ting som å ha det kaldt på soverommet, ha en jevn døgnrytme osv. Hmm, nå høres jeg jo helt skrudd ut! Men hvis det kan hjelpe noen, så er det vel verd det?
Gjest Bond Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Jeg har også problemer med å 'slå av' tankene da jeg er stresset over noe. Det fungerer ikke alltid med egne krefter, så jeg har av og til tatt Valerina, vet ikke om det har noe faktisk effekt, eller er det bare placebo-effekt, men det funker
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Stå opp grytidlig om morgenen? Slik at du virkelig blir trøtt når det blir kveld? På meg hjelper det ikke å gå tur eller være aktiv før jeg legger meg, da er kroppen ennå mer gira enn ellers. Det som hjalp meg er å ha TV foran senga, og se på teite serier og annet dill. Det er nok til å få meg til å slappe av og ikke stresse sånn med å ikke få sove. Kjenner at jeg etter hvert ikke orker å ha øynene åpne, og så ligger jeg en stund og lytter til tv'n, og etter det får jeg som regel sovne. I kombinasjon med at jeg tenker at jeg legeger alt til rette for kroppen ved å ligge i senga, klar til søvn, og så får den ta søvnen hvis den har behov for det.
Eliza Doalot Skrevet 12. mars 2008 #6 Skrevet 12. mars 2008 Jeg ha et par-tre metoder jeg buker hvis jeg har trøbbel med å sovne. Den første er å telle rooolig baklengs fra hundre. Jeg fokuserer veldig på hvert tall. Kommer jeg ut av det, starter jeg på hundre igjen. Den andre er at jeg fokuserer på å slappe av i hver kroppsdel. Tærne, føttene, leggene osv. Poenget meg begge disse metodene er vel at jeg får tankene vekk fra andre forstyrrende elementer, som feks at man ikke får sove. Hvis ingen av disse metodene fungerer sier jeg til meg selv at dersom jeg ikke har sovnet innen et kvarter, så står jeg opp igjen. Det er ikke mange gangene jeg har stått opp!
yoga Skrevet 12. mars 2008 #7 Skrevet 12. mars 2008 Noe av det som hjelper meg, er og kun fokusere på pusten. Være bevisst på å trekke pusten helt "ned til magen", og å følge hvert åndedrag ut og inn. Hvis jeg klarer å bruke alt mitt fokus kun på dette, klarer jeg både og tømme hodet for tanker og å bli helt avslappet i kroppen. Kan kanskje være en idé å prøve ut?
Gjest milkyway Skrevet 12. mars 2008 #8 Skrevet 12. mars 2008 Takk for tips folkens Søkte litt rundt på forumet før jeg endelig la meg og sov i går, og så noen hadde brukt melatolin. Funker dette? Tenkte jeg skulle spørre apoteket i dag, med mindre en må ha resept da.
Jigva Skrevet 12. mars 2008 #9 Skrevet 12. mars 2008 Det funker det, min mor bruker det. Men vær forsiktig med piller man tar for å sovne, man kan lett bli avhengig og insomnia (kronisk søvnløshet) er som oftest forårsaket av sovetabletter av diverse slag.
Gjest Chili Pepper Skrevet 12. mars 2008 #10 Skrevet 12. mars 2008 Hvis du sitter mye foran PC'n i timene før du legger deg, kan det ha effekt å kutte ut det. Ellers er det lurt å prøve, som en annen sa, å stå opp grytidlig, være aktiv og slite deg ut, så du omtrent "må" være trøtt på kvelden.
Gjest regine ii Skrevet 12. mars 2008 #11 Skrevet 12. mars 2008 Jeg har brukt melatonin i perioder, og det funker forsåvidt det. Ellers har jeg og gjort alt det som anbefales, gå tur - stresse ned - jevn døgnrytme - varm drikke - avslapningsøvelser etc. uten at det egentlig har hjulpet. I perioder har jeg vært konstant utslitt pga kronisk søvnløshet. Løsningen for min del har vært soneterapi. Begynte med det pga noe annet, og sov som en stein etter første behandling. I begynnelsen gikk jeg hver uke, og da var det også sånn at sovinga holdt en knapp uke, og så var det på'n igjen med søvnløshet. Nå går jeg mer tilfeldig, og har fått et "nytt" liv ettersom jeg nå sover bra. Blir ikke lenger "hysterisk" om jeg ikke kommer meg i seng tidlig nok, og viktigst: jeg har sluttet å bekymre meg for at jeg ikke får sove. Jeg vet at det ikke var/er bare det som gjorde at jeg ikke fikk sove, men det forsterket problemet at jeg var redd for ikke å få sove. Lykke til - det er noe herk å ikke sove!
Gjest Gitte Skrevet 12. mars 2008 #12 Skrevet 12. mars 2008 - bli mann og ta en kvikk håndjager ved leggetid Er det så mann da? Det fungerer jo alltid.. for de av oss som blir trøtte/avslappet etter en orgasme ihvertfall..
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #13 Skrevet 12. mars 2008 Jeg tok 3 paragin forte før jeg la meg i går. Da blei jeg i alle fall rolig. Nå er esken tom, og jeg vet ikke hvordan jeg nå skal klare å sove til kvelden.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #14 Skrevet 12. mars 2008 Jeg tok 3 paragin forte før jeg la meg i går. Da blei jeg i alle fall rolig. Nå er esken tom, og jeg vet ikke hvordan jeg nå skal klare å sove til kvelden. Har du vondt noen steder da?
Gjest Chili Pepper Skrevet 12. mars 2008 #15 Skrevet 12. mars 2008 Da jeg slet med å få sove i mange måneder fikk jeg innsovingspiller av legen. Ikke sovepiller altså, jeg sov som en bjørn hvis jeg bare fikk sove... Men det er ihvertfall et tips.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #16 Skrevet 12. mars 2008 Har du vondt noen steder da? Bare i sjelen, men paralgin forte lammer kroppen så man ikke blir så rastløs. Man får faktisk fred. Hvile.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #17 Skrevet 12. mars 2008 Bare i sjelen, men paralgin forte lammer kroppen så man ikke blir så rastløs. Man får faktisk fred. Hvile. Det tviler jeg sterk på . Jeg foreslår at du kommer deg til legen å får skikkelig hjelp!
Gjest milkyway Skrevet 12. mars 2008 #18 Skrevet 12. mars 2008 Takk for tips igjen, hele bølingen! Tenkte faktisk på å ta meg en joggetur hver kveld, men det er to problemer; Jeg er mørkredd, og jeg får sånn kick av å løpe i mørket at adrenalinet er på topp! Men nå er det jo snart vår og blir lysere da
Gjest Catwoman Skrevet 12. mars 2008 #19 Skrevet 12. mars 2008 Å lese kjedelige bøker har aldri funket for meg - men å lese bra bøker derimot... da sovner jeg med en gang - fordi boken er så spennende at jeg bare må lese videre så jeg får vite hva som skjer. Det er sånn psykologisk effekt, jeg prøver å holde meg våken for å rekke å lese bare litt til... og da er det helt umulig å holde seg våken, fordi man vil. Ellers så pugger jeg gangetabellene noen ganger hvis jeg ikke får sove.... særlig de store gangetabellene som jeg ikke kan sånn helt på rams, men må bruke litt tid på å tenke... 13 og 14 gangen feks. Det hender det funker. Eller andre typer "lister" - feks ramse opp (ramse opp inni meg) navnene til alle jeg har godt i klasse med, navnene på alle jeg har jobbet med etc.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #20 Skrevet 12. mars 2008 Stå opp etter 30-40 min hvis du ikke får sove. Se noe drit på tv og prøv igjen etter en stund. Hvis du sover lenge på dagtid fordi du ikke sover på natten forskyver du bare søvnen. Det som kan virke effektiv da er å stå opp tidlig uansett hvor trøtt du er. Demp innelys på kvelden. unngå å spise og drikke for sent på kvelden. kjøp kamille te, evt grønn te som du drikker en stund før du legger deg. Det er vanndrivende så du bør drikke den 1 time eller 2 før du legger deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå