Gå til innhold

Til dere med egen leilighet


Gjest Gjest_Hanne_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hanne_*

Ja, har da en liten drøm om å kjøpe meg et krypinn :) Har en lønn på ca 14000, og leier nå en hybel der jeg betaler 6000.. Har en ekstrajobb i tillegg nå, men har planer om å studere til neste år, da må jeg kutte ut den. Da står jeg igjen med ca 13-14000 kr i mnden.

Kan jeg få kjøpt leilighet og allikevel ha et "normalt" liv uten og bo meg ihjel med denne summen?

Hvor mye betaler dere i forhold til lønn?

Hadde vært så utrolig herlig med egen leilighet! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan jeg få kjøpt leilighet og allikevel ha et "normalt" liv uten og bo meg ihjel med denne summen?

Dette tror jeg avhenger veldig av HVOR du skal kjøpe leilighet og hvor stor den må være. Det avhenger jo også veldig av hvor mye du har i eventuell egenkapital og hvor mye du må låne.

Å få kjøpt seg et kott på 16 kvm får du sikkert til. Og det er jo forsåvidt levelig det så lenge man er alene. Selv eier jeg/droget/banken en stor 2-roms med god standard midt i Oslo sentrum og betaler ca 14 000 i mnd med fellesutgifter men jeg deler jo med droget, så det er ikke noe problem. Vi har tilsammen ca 30 -35 000 utbetalt hver mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hanne_*

Har ikke egenkapital...:(

Ville gjerne ha bodd nærme marka, kanskje i en leilighet på 30-35 kvadrat.. Bare det ikke blir mindre enn 20 hehe..

Har sett på finn.no. Er det noen andre bra sider med boliger?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Du skriver at du leier en hybel for 6000,- i måneden.

Det jeg ville gjort om jeg var deg:

* se hvor mye penger du kan spare hver måned uten at du føler du forsaker "alt"

* klarer du å spare 3000,- i måneden; sier det seg at du fint klarer å betale 9000,- for et eget krypinn

* jobber du ekstra nå; spar alt du kan av det til egenkapital og ikke venn til deg til et høyt månedtlig forbruk siden du likevell skal bli student igjen

* lag deg en buffer som du har i bakhånd for vanskelige tider

* opprett deg en bsu konto til sparing til bolig; gunstig skattemessig også i tillegg til at du låser fast pengene til bolig

* har du foreldre som kunne kausjonert for en del av egenkapitalen eller deler/hele lånet ?

* begynn å kikke etter potensielle leiligheter og gjør deg kjent i markedet

* det er mange eiendomsmeglere; Notar, Postbanken, Dnb, Sparebanken, Aktiv, Krogstad +++ - se i avisen, gratis reklameflyers i posten, skilt om visning etc der du ønsker å bo

Lykke til med sparing og boligjakt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hanne_*

Usjda, dette blir ikke lett :gråte: Hvis enn i tillegg da skal spare med en lønn på ca 130000, og betale 9000 kr hver mnd i boliglån, og da ha 4000 kr igjen til regninger, busskort, strøm, mat osv? Gosj...Da bor enn seg ihjel :-S

Da er det bare å glemme leilighet, og heller vente til jeg blir gammel og grå og forhåpentligvis få egen omsorgsbolig da :fnise:

Anyway, takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Kjære deg; 9000,- var bare en sum jeg dro ut av det blå. Det kan gå fint å få mindre boutgifter enn det med felles utgifter/husleie og lån. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gitte

Jeg eier min egen leilighet på 36 kvm. Betaler ca 5000 i lån og 1700 i husleie hver mnd. Jeg er student og inkl studielån har jeg ca 13000 i inntekt pr mnd. Det går rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

For ikke lang tid tilbake ville du sannsyneligvis betalt mindre for å eie sammenlignet med leie av en tilsvarende leilighet. Nå som renta har gått opp samtidig som boligprisene har steget er ikke dette lenger tilfelle. Husk at dersom du betaler mer i renteugifter på lånet pluss fellesutgiftene på leiligheten (altså alle kostnader minus fradrag) lønner det seg IKKE å leie. Tidligere kunne en i tillegg regne med prisstigning på boligen, i dag må en ta høyde or at prisene kan gå ned. Hvor i landet du bor har masse å si. I Oslo er det dyrt og du vil måtte gå på akkord ift beliggenhet, standard og størrelse. Du har veldig lav inntekt og vil kanskje måtte kjøpe en leilighet som egentlig ikke passer dine behov, hvis du feks kjøpter en 30 kvm leilighet er det vel sannsynlig at du ikke orker å bo der så lenge? Husk at det er store kostnader forbundet med kjøp og salg. Dokumentavgift for selveierleilighet blir ganske mange kroner, pluss en del andre utgifter, og når du selger leiligheten må du ut med 50-60 tusen i meglerutgifter. Derfor; skal du kjøpe en leilighet bør det være en leilighet med litt tidsperspektiv, altså en leilighet du kunne tenke deg å bo i. Kjøper du en leilighet som du bare har tenkt å bo i et par års tid kan du tape mye penger. Men igjen; alt avhenger av hvor du skal bo. Hvor mye vil du låne? Gå inn på bankenes hjemmesider og sjekk boliglånskalkulatorer. I følge dnbnors boliglånskalkulator må du feks betale 6784 kroner per mnd for et lån på 1 million. I tillegg kommer fellesutgifter på boligen, la oss si et par tusen kroner pluss minus. Da er du fort oppe i 9000-10 000 kroner i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett.. Du kan jo ta en prat med en av rådgiverne dine i banken. Det er gratis og det er bare å avtale en time. Ta med lønnsslipp, selvangivelse og andre papirer og hør hva du eventuelt kan få i lån. De kan også vise deg hvor mye du må betale i mnd så får du selv vurdere om det er å bo seg ihjel eller ikke. Og så får man en viss ide om hvordan ting funker.

Siden du ikke har egenkapital. Du har ikke mulighet til å få forskudd på arv eller liknende da? For det ville jo hjulpet endel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hanne_*
Uansett.. Du kan jo ta en prat med en av rådgiverne dine i banken. Det er gratis og det er bare å avtale en time. Ta med lønnsslipp, selvangivelse og andre papirer og hør hva du eventuelt kan få i lån. De kan også vise deg hvor mye du må betale i mnd så får du selv vurdere om det er å bo seg ihjel eller ikke. Og så får man en viss ide om hvordan ting funker.

Siden du ikke har egenkapital. Du har ikke mulighet til å få forskudd på arv eller liknende da? For det ville jo hjulpet endel..

Ja, jeg får ta meg en tur i banken :) Så er det jo gøy og bare være på utkikk og gå på visninger å drømme litt imens, uansett om det ikke blir l.het akkurat nuh hehe :fnise: Så må jeg bli litt bedre til å spare... :sjenert: Pengene brenner fort her gitt! Kjenner ikke faren min så godt heller, så blir litt flaut å spørre om forskudd på arv... Men, med tid og stunder skal jeg nok klare å fikse et krypinn :jepp:

Takk for råd og erfaringer! :dagens-rose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...