Gjest gabriela Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Har lenge vært bestemt på at jeg skal bli sosionom, men begynner å lure på om ikke sykepleien er et bedre valg med tanke på videre muligheter til videreutdanning og i det hele tatt å få jobb. På en annen side er jeg usikker på om jeg hadde passet like godt som sykepleier som til sosionom. Alle sier jeg er flink med mennesker, flink å prate med de og gi gode råd. Hadde blitt veldig glad om noen ville komme med innspill
Gjest Jessica-Oslo Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Har lenge vært bestemt på at jeg skal bli sosionom, men begynner å lure på om ikke sykepleien er et bedre valg med tanke på videre muligheter til videreutdanning og i det hele tatt å få jobb. På en annen side er jeg usikker på om jeg hadde passet like godt som sykepleier som til sosionom. Alle sier jeg er flink med mennesker, flink å prate med de og gi gode råd. Hadde blitt veldig glad om noen ville komme med innspill Du har vanvittig mange dører åpne om du velger sosionom også. Familieterapi, barnevern, skoler, sosialkontorer, PPT, psykiatri, rusbehandling, eldreomsorg, på sykehus, i fengsel....listen er laaaaang. Anbefaler deg f.eks og gå inn på NAV.no og skrive sosionom i søkerfeltet under jobber. Da dukker det opp plenty forskjellige arbeidsplasser. Da får du sett om det er den type arbeid du er interessert i. Tenk deg godt om med valg av yrke. Sosionomer er rådgivere, hjelper mennesker til å gå en bedre hverdag,..det er mer en "snakke jobb" mens sykepleieren også har ansvar for medisin, sykdommer osv. LYKKE TIL!!!
Gjest gabriela Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 Takk for godt svar Det som gjør meg i tvil når det gjelder sykepleien er at jeg tror ikke jeg hadde vært komfortabel med å vaske andre folk f.eks., selv om det sikkert blir en vanesak. Vet det kanskje høres litt slemt ut men
Lenestol Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 (endret) Jeg kan ikke så mye om sosionom-arbeid, men er sykepleier selv. Kan trøste deg med at vasking av folk bare er 0,5% av det man gjør som sykepleier. Det kommer helt an på hvor man jobber som sykepleier. Som du sier: det blir en vanesak. Faktisk. ...og man får god opplæring i det på skolen før man må ut å evt gjøre det i praksis, så man stiller ikke helt uforberedt! I du sier du er flink til å prate med folk og gi gode råd - dette mener JEG er noe av de viktigste egenskapene man bør ha i grunn som sykepleier. Andre egenskaper er evne til empati, tålmodighet, samt vilje til å hele tiden lære og være åpen for nye ting (ettersom sykepleie faktisk er et fag som faktisk hele veien er i utvikling). Som sykepleier vil du kunne jobbe i veldig forskjellige settinger, f.eks i hjemmetjenesten, på sykehus, i sykehjem, bedriftshelsetjeneste, i psykiatrien, i helseadministrasjon etc. Dessuten er jo bonusen at man som sykepleier faktisk blir mer og mer etterspurt. Jeg har ikke angret på yrkesvalget mitt. (MINUSET med å jobbe som sykepleier må være at man mange steder har altfor mange småstillinger (50%, 12,5%, 75% etc), slik at man må fylle opp "resten" med ekstravakter (dersom man da er avhengig av 100% lønn) I tillegg er det mye vikariater ute og går. Men står man på, så ordner det seg alltid for snille jenter! Endret 12. mars 2008 av Lenestol
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #5 Skrevet 12. mars 2008 Hei:) Vær obs på at det utdannes fler sosionomer enn det finnes arbeid, sosionom her som var uten arbeid i ett halvt år etter ferdig utdannet, arbeider i dag med noe helt annet. Mulighetene er mange, men det finnes dyktige fagfolk som har vært i gamet lenge og de bytter gjerne arbeid, nyutdannede må ofte arbeide på sosialkontor... Avhenger av hvor du bor og om du kan flytte på deg, men for all del utdanningen er verdifull og du lærer utrolig mye om deg selv på både godt og vondt kanskje;) men det er en del av læring før du kan "bli en sosionom".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå