Zarabi Skrevet 11. mars 2008 #1 Skrevet 11. mars 2008 Ikke helt sikker på om dette temaet passer her, så føl dere fri til å flytte det... jeg skjønner ikke noe jeg nå. Jeg har plutselig fått en innkalling til førstegangstjeneste, hva er det for noe?? Jeg er snart ferdig med utdannelsen min og ser veldig fram til å begynne å jobbe, åsså skal jeg plutselig inn i militæret...hva med mine planer om å begynne å jobbe og ta fatt på familielivet..skal jeg nå pluteslig legge alt på vent?? Hadde vært veldig mye mer annerledes hvis jeg hadde visst om alt på forhånd.. Er det flere på min alder som har fått dette??
Gjest imli Skrevet 11. mars 2008 #2 Skrevet 11. mars 2008 Jeg er like gammel som deg, og har ikke sett snurten av noe sånt. Synes det høres veldig rart ut... Vet de har begynt med sesjon for jenter fra og med 1989-årgangen, men det gjelder jo ikke deg. Og jenter har ikke obligatorisk 1.gangstjeneste, bare frivillig sesjon så vidt jeg har forstått.
Gjest Britt Banditt Skrevet 11. mars 2008 #3 Skrevet 11. mars 2008 (endret) Rart. Kanskje de tror du er en gutt? Har sikkert skjedd en misforståelse. Jeg er på din alder og har ikke fått det. Endret 11. mars 2008 av Britt Banditt
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 Etter hva jeg har skjønt kan jenter kalles inn til såkalt "lottetjeneste" om de er over 28 og barnløse. Mulig reglene har endret seg, men da ville vi vel hørt om det gjennom nyhetene? Og må man ikke inn til sesjon før man kan kalles inn til førstegangstjeneste? Må du inn, så spør alle du ser om når dere får lov til å skyte med AG3 og kjøre stridsvogn, og virk veldig ivrig. Da sender de deg sikkert hjem raskt
Gjest Emera Skrevet 11. mars 2008 #5 Skrevet 11. mars 2008 Fra Vernepliktsverkets hjemmeside: - Jeg er jente og har mottatt en innkalling til førstegangstjeneste. Har funnet ut at jeg ønsker å takke nei til tilbudet om førstegangstjeneste. Hva må jeg gjøre? Svar - Førstegangstjeneste er frivillig for jenter inntil de skriver under på en villighetserklæring. Ta kontakt med Vernepliktsverket for å få innkallingen annullert. Husk at hvis du på et senere tidspunkt skulle ombestemme deg, og ønsker å avtjene førstegangstjeneste likevel, må du sjøl ta kontakt med Vernepliktsverket. http://www.mil.no/felles/vpv/start/faktabibliotek/vpv_sos/
Darksun Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 Velkommen til guttenes verden. Uansett: vernepliktsverket ordner nok opp for deg. siden du er jente og ikke har skrevet under på noe er jeg rimlig sikker på du bare kan ignorere hele greia om du vil.
Zarabi Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 11. mars 2008 (endret) Velkommen til guttenes verden. spennende...syntes så tydelig jeg skrev at det egentlig ikke hadde hatt noe imot det hvis jeg hadde visst dette fra tidenes morge..hmm..skjønner ikke..den setning må visst ha løpt forbi øynene dine, jaja..sånt som skjer det... Uansett...tusen takk for alle svar. skal ta å lese skikkelig godt gjennom disse papirene, åsså får jeg ringe å spørre eller noe hvis jeg ikke finner noe fornuftig i disse papirene.. Endret 11. mars 2008 av Zarabi
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 Det er ikke sivilforsvaret du har fått innkalling til da?
Zarabi Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 11. mars 2008 Det er ikke sivilforsvaret du har fått innkalling til da? Jo det er godt mulig..Mamma fikk det hjem..jeg studere borte skjønner du.. Hva er det for noe da??
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #10 Skrevet 11. mars 2008 Jo det er godt mulig..Mamma fikk det hjem..jeg studere borte skjønner du.. Hva er det for noe da?? Sivilforsvaret hjelper til ved store ulykker, leteaksjoner, naturkatastrofer, oljeutslipp osv. Både kvinner og menn kan pålegges å tjenestegjøre, så der er det ingen forskjell.
Gjest Gjest_Mie_* Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 Etter hva jeg har skjønt kan jenter kalles inn til såkalt "lottetjeneste" om de er over 28 og barnløse. Mulig reglene har endret seg, men da ville vi vel hørt om det gjennom nyhetene? Og må man ikke inn til sesjon før man kan kalles inn til førstegangstjeneste? Må du inn, så spør alle du ser om når dere får lov til å skyte med AG3 og kjøre stridsvogn, og virk veldig ivrig. Da sender de deg sikkert hjem raskt Nei, du trenger hverken være barnløs eller over 28, alle jenter kan bli innkalt. Men det er bare for tre uker.
Darksun Skrevet 12. mars 2008 #12 Skrevet 12. mars 2008 spennende...syntes så tydelig jeg skrev at det egentlig ikke hadde hatt noe imot det hvis jeg hadde visst dette fra tidenes morge..hmm..skjønner ikke..den setning må visst ha løpt forbi øynene dine, jaja..sånt som skjer det... Joda, jeg så det, jeg tror bare ikke noe på det. Men det var egentlig hele "hva med planene mine, jeg må jo ta et år pause nå" som jeg siktet til da jeg skrev det.
Zarabi Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 12. mars 2008 Joda, jeg så det, jeg tror bare ikke noe på det. Men det var egentlig hele "hva med planene mine, jeg må jo ta et år pause nå" som jeg siktet til da jeg skrev det. nei..men det veit du vel egentlig ikke noe om. Til din opplysning har jeg alltid vært veldig atletisk, og trent mye. Militæret har alltid sett på som spennende. masjere, krype i søla, trene...skikkelig spennende. Vurderte å søke meg til militæret, men pga en hjertefeil visste jeg at jeg ikke ville klare opptakskravene. Nå har jeg slått meg til ro med dette, og ser fram til å slå meg til ro. Jeg gleder meg til å komme ut i jobb... Ikke stoppe opp.. DU er vel ikke den rette til å dømme...du kjenner meg ikke, du veit ikke hvem jeg er..
Darksun Skrevet 12. mars 2008 #14 Skrevet 12. mars 2008 nei..men det veit du vel egentlig ikke noe om. Til din opplysning har jeg alltid vært veldig atletisk, og trent mye. Militæret har alltid sett på som spennende. masjere, krype i søla, trene...skikkelig spennende. Vurderte å søke meg til militæret, men pga en hjertefeil visste jeg at jeg ikke ville klare opptakskravene. Nå har jeg slått meg til ro med dette, og ser fram til å slå meg til ro. Jeg gleder meg til å komme ut i jobb... Ikke stoppe opp.. DU er vel ikke den rette til å dømme...du kjenner meg ikke, du veit ikke hvem jeg er.. Nei, det er jeg ikke, men jeg har lov til å tro hva jeg vil. Jeg bare antydet at det er veldig mange gutter som også gleder seg til å komme ut i jobb, og som ikke liker å miste et år av studiumet sitt, men som likevel blir kalt inn til grunnløs førstegangstjeneste fordi de er født med en utovertiss, uten at det gis noe videre sympati for dem. Det var alt jeg påpekte. Så får grunnen din til hvorfor du ønsker/ikke ønsker å avtjene førstegangstjenese være dine egne.
Minien Skrevet 12. mars 2008 #15 Skrevet 12. mars 2008 Nå er det nå en gang slik at alle gutter vet at de skal inn, så da burde man være så forutsigende at man skjønner at det skjer og planlegge deretter. Er jo litt mer vanskelig når man som jente ikke har lagt slike planer overhodet fordi man rett og slett ikke blir kalt inn.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #16 Skrevet 12. mars 2008 Jeg bare antydet at det er veldig mange gutter som også gleder seg til å komme ut i jobb, og som ikke liker å miste et år av studiumet sitt, men som likevel blir kalt inn til grunnløs førstegangstjeneste fordi de er født med en utovertiss, uten at det gis noe videre sympati for dem. I og med at man VET at man skal inn til førstegangstjeneste, så planlegger man vel slik at man får gjort unna denne før man i det hele tatt begynner å studere.. (jeg kjenner i alle fall ingen som har utsattt militæret til ut i studiet eller etter studiet.. virker lite praktisk)
Zarabi Skrevet 12. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 12. mars 2008 Nå er det nå en gang slik at alle gutter vet at de skal inn, så da burde man være så forutsigende at man skjønner at det skjer og planlegge deretter. Er jo litt mer vanskelig når man som jente ikke har lagt slike planer overhodet fordi man rett og slett ikke blir kalt inn. I og med at man VET at man skal inn til førstegangstjeneste, så planlegger man vel slik at man får gjort unna denne før man i det hele tatt begynner å studere.. (jeg kjenner i alle fall ingen som har utsattt militæret til ut i studiet eller etter studiet.. virker lite praktisk) takk var dette jeg ville fram til
Darksun Skrevet 12. mars 2008 #18 Skrevet 12. mars 2008 I og med at man VET at man skal inn til førstegangstjeneste, så planlegger man vel slik at man får gjort unna denne før man i det hele tatt begynner å studere.. (jeg kjenner i alle fall ingen som har utsattt militæret til ut i studiet eller etter studiet.. virker lite praktisk) Akkurat ja.. Du vet du skal inn og du vet du skal inn i tidsrommet mellom du er 16 og 44. Lykke til med planleggingen din. Realistisk sett blir vel de fleste kalt inn mellom 17 og 25, det er fortsatt et ganske stort spekter for å planlegge noe som helst.
Gjest Gjest Skrevet 12. mars 2008 #19 Skrevet 12. mars 2008 Men hvis det er snakk om siviltjeneste så kommer jo det like overraskende på menn som på kvinner. Det er noen få som blir plukket ut, og kjønn er irrelevant.
Gjest Chili Pepper Skrevet 12. mars 2008 #20 Skrevet 12. mars 2008 http://www.sivilforsvaret.no/presentation/index.asp
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå