Gå til innhold

Senebetennelse?

Fremhevede innlegg

Gjest fragment
Skrevet

De siste ukene har jeg hatt litt vondt i venstre håndledd (er venstrehendt), og jeg begynner å lure på om det kan være senebetennelse. Har trent mye styrke - spesielt benkpress - de siste månedene, pga. opptak til Politihøgskolen. Jeg har ikke hatt spesielt vondt under styrketreningen, men jeg kjenner jo at håndleddene får gjennomgå. I tillegg sitter jeg en del på pc, og jeg tror at bruk av touchpad med venstrehånden også må ta sin del av skylden, ettersom jeg er helt fin i høyrehånden.

Det gjør ikke veldig vondt, men jeg kjenner det når jeg gjør spesielle bevegelser og når jeg trykker litt på området rett til høyre for pulsåren (på lillefinger-siden av armen).

Er det senebetennelse, og hva gjør man eventuelt med dette? Jeg er klar over at ro og hvile er viktig, men jeg vil helst ha muligheten til å trene styrke. Kan f.eks støttebandasje være en mulighet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Chili Pepper
Skrevet

Det er ikke lett å si hva det er, men det kan jo høres ut som senebetennelse. Jeg ville gått til fysioterapeut, i tillegg til å hvile. Ja, det er noe dritt før opptak, men det er enda verre å få kronisk betennelse...

Kjøp også kremen Orudis - den er veldig god mot betennelse.

Skrevet

Senene blir saktere sterke i forhold til det musklene blir og trenger derfor lenger tid på å bygge seg opp. Dersom du trener mye, kan derfor dette være en årsak. I tillegg er bruk av pc og musehånd et kjent opphav til senebetennelse, og armen er vel bare overanstrengt. Kanskje du burde hvile hånden din når du har anledning, en støtte som fåes kjøpt på apoteket hjalp meg veldig. Verket veldig mye til tider, og gjorde veldig vondt, men med støtten hvilte armen hele tiden(sånn hard plate i bunnen av støtten). Å endre øvelser og kanskje kjøpe deg en mus isteden for touchpad kan hjelpe.

Gjest fragment
Skrevet

Takk for tips begge to. Kommer nok til å kjøpe salven på apoteket og begynne å bruke støttebandasje innimellom, så får vi se om det går over. Det er som sagt ikke så vondt ennå, men jeg er redd det kan utvikle seg.

Gjest Chili Pepper
Skrevet

Er du ferdig med opptaket? Da kan du jo hvile, men jeg skjønner at det er litt krise hvis du ikke er ferdig enda.

Skrevet

Få deg en ordentlig mus!! Fortsett treninga, men tren en del lettere vekter og flere repetisjoner, da dette gjør deg mer senesterk.

Og igjen; få deg ordentlig mus! Hvile er ikke løsningen, da det vil komme tilbake igjen med en gang du starter på'n igjen.

Hilsen ei som har fått kronisk senebetennelse..

Gjest fragment
Skrevet
Er du ferdig med opptaket? Da kan du jo hvile, men jeg skjønner at det er litt krise hvis du ikke er ferdig enda.

Ja, jeg er ferdig. Derfor har jeg mulighet til å hvile litt fremover. Ny datamus vil jeg absolutt sterkt vurdere å gå til innkjøp av.

Gjest Chili Pepper
Skrevet
Hvile er ikke løsningen, da det vil komme tilbake igjen med en gang du starter på'n igjen.

Hilsen ei som har fått kronisk senebetennelse..

Joda, hvile er absolutt løsningen så lenge man ikke har fått kronisk betennelse.

Skrevet
Joda, hvile er absolutt løsningen så lenge man ikke har fått kronisk betennelse.

Generelt ved senebetennelse, sa i alle fall fysioterapeuten og akupunktøren min...

Gjest Chili Pepper
Skrevet
Generelt ved senebetennelse, sa i alle fall fysioterapeuten og akupunktøren min...

Det motsatte har jeg lært av "mine", og det er også egen erfaring. Jeg synes det virker ganske logisk også? Hvorfor skulle man få tilbake en betennelse fordi man lar den hvile?

Gjest Gjest
Skrevet
Det motsatte har jeg lært av "mine", og det er også egen erfaring. Jeg synes det virker ganske logisk også? Hvorfor skulle man få tilbake en betennelse fordi man lar den hvile?

Hvile svekker musklene som støtter senen, så det blir enklere å skade den igjen.

(også eks-senebetennelse)

Gjest Chili Pepper
Skrevet
Hvile svekker musklene som støtter senen, så det blir enklere å skade den igjen.

(også eks-senebetennelse)

Det er da ikke snakk om å hvile i uoverskuelig fremtid, men til smertene avtar. Jeg har blitt helt frisk av alle betennelser jeg har hatt, ved å la muskelen hvile.

Skrevet

Jeg sier bare hva fysioterapeut sa til meg. Hun sa jeg skulle legge bort den skinnen jeg hadde kjøpt på apoteket, og heller unngå akkurat de tingene som gjorde vondt (pc-bruk, støvsuging).

Skrevet

Jeg hadde hatt vondt i håndleddet i ca et halvt år før jeg dro til legen, da hadde det begynt å gjøre vondt i resten av armen også..

Ble sykemeldt i to uker, fikk betennelsesdempende piller og krem. Etter to uker er jeg litt bedre, men ikke i nærheten av å være bra...

Så jeg foreslår at du drar til legen din og får noe som hjelper før det blir verre..

Som du sikkert skjønte tror jeg du har senebetennelse da...

Gjest Chili Pepper
Skrevet
Jeg sier bare hva fysioterapeut sa til meg. Hun sa jeg skulle legge bort den skinnen jeg hadde kjøpt på apoteket, og heller unngå akkurat de tingene som gjorde vondt (pc-bruk, støvsuging).

Det (at du ikke skulle bruke skinne) kan jeg skjønne, for da blir den jo helt inaktiv. Med hvile mente jeg å unngå å bruke den til akkurat ting som pc, trening - ja og f.eks. støvsuging. Så da er vi visst enige likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...