Gå til innhold

Tilbehør til laks/ ørret?


Gjest *Mim*

Anbefalte innlegg

Gjest *Mim*

Vi skal ha laks eller ørret til middag i dag. Er lei agurksalat og gulrøtter, trenger forslag til nytt og frisk tilbehør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lagt inn denne tidligere, men gjentar den gjerne, det er min favorittoppskrift på laks:

Laks med couscous.

Ta en laksefilet og smør den med en blanding av sitronsaft, dijonsennep, salt og pepper (gjerne også litt honning). Legg den i en ildfast form og sett den i stekeovnen. Stekes ved høy varme i 10-15 minutter (har aldri tatt tiden helt presis, det varierer jo også med tykkelse på fisken).

Veldig godt tilbehør til denne laksen er couscous med sitrus og kikerter.

Man tilbereder couscousen etter oppskrift på pakken, men i stedet for vann bruker du en blanding av grønnsakbuljong og presset appelsin/sitron (gjerne litt av begge deler).

Ferdigkokte eller hermetiske kikerter varmes i den kokende buljongen før man tilsetter couscousen og lar den trekke som beskrevet på pakken.

Jeg serverer dette med woket paprika og vårløk.

Som saus kan du bruke kesam tilsmakt med salt, pepper og gjerne noen ferske urter. Den litt friske couscousen gjør seg veldig godt til den fete fisken.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurydike

Noen forslag på tilbehør fra meg også:

-Blomkålpuré og enten spinat eller grønne bønner.

-Tomat- og linsesalat.

-Potetmos med hvitløk og litt safran i (den blir gul og fin!), og grønn grønnsak (asparges, grønne bønner, brokkoli... )

Eller du kan woke laksen med masse grønnsaker, lage saus av kokosmelk, lime, fiskesaus og soyasaus, og ha ris eller nudler til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha laks eller ørret til middag i dag. Er lei agurksalat og gulrøtter, trenger forslag til nytt og frisk tilbehør. :)

Noe som er kjempegodt og lager seg selv:

legg fiskestykkene i en ildfastform (ha litt olje i bunnen). Kutt noen skiver sitron og legg over (kan fort bli for mye, så det er greit å bare ta noen få tynne skiver). Kutt opp løk og dryss over. Hell over en boks hermetiske tomater.

Jeg lager et lokk av alu.folie og setter det i ovnen på ca 225 grader til fisken er ferdig (ca 30 min ville jeg tro - men jeg tar alltid en sjekk av fisken)

Serverer med kokte poteter, litt rømme og agurksalat. Kjempegodt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blitt veldig glad i laks teriyaki. Du kan lage teriyakisaus selv, eller kjøpe ferdig. Jeg pleier å kjøpe ferdig.

Stek fisken i panne, wok eller i ovn (kan sikkert trekke den også). Damp spinat i en kjele, når det er redusert rører du inn litt teriyakisaus (prøv deg frem). Server laksen på en seng av spinaten. Strø sesamfrø over. Server med ris og mer saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg steker ørret/ laksen enten i ovnen i ildfast form eller i panne med smør. Begge variantene med sitronpepper, salt og dill.

Tilbehør 1: Fløtegratinerte poteter, slike fra pose i frossendisken, også freser jeg frisk asparges og cherrytomater (jeg tar i tomatene til slutt) i panna jeg har stekt fisken i med salt og pepper. Trenger ikke saus her da de møre cherrytomatene gir nok fukt i seg selv når man skjærer i de.

Tilbehør 2: Ovnsstekte potetbåter: Skjær poteter med skall i staver og legg på bakepapir i langpanne. Krydre med timian, chilipulver, hvitløkspulver og salt og ha over litt olivenolje. Bland sammen med hendene. stekes på 220 grader i ca 30 min.

Laks som nevnt over også lager jeg en salat av enten ruccola eller crispisalat, tomater og rødløk med balsamicodressing på (balsamico, litt olivenolje, sitronpepper og en del sennep røres sammen med gaffel i en kopp. Hell over salaten). Saus: kesam/ kesam mager eller lettrømme (kesamen er fastere enn lettrømmen) blandet med noen ss. heinz chilisaus (gjerne hotvarianten) og litt salt. evt. hvitløk også hvis ønskelig. Annet tilbehør som er godt er tomatsalat: skjær gode tomater i halve skiver eller del cherrytomater i to, bruk ferske basilikumblader i stedenfor salat, finhakk rødløk og ha i fetaost i olje med litt av oljen som dressing.

Tilbehør 3: Enten ovnsstekte poteter som nevnt over eller kokte poteter, kesam/ kesam mager/ lettrømme blandet med dill og sitronpepper som saus (varierer gjerne med litt sennep i eller med kapers i). Kokte grønnsaker (gjerne fra pose, jeg bruker blomkålblandingen ofte med erter, blomkål og gulrøtter). Eller så pleier jeg å steke grønnsakene sammen med laksen jeg for mer smak...

Til den siste oppskriften bruker jeg stort sett Dillsås til fisk fra Toro som jeg kjøper i Sverige. Har ikek sett den i norge. men den kalde rømme/ dillsausen er en grei erstatning.

Endret av kitekatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 år senere...
Den 10.3.2008 at 12.59, Nilma skrev:

Jeg har lagt inn denne tidligere, men gjentar den gjerne, det er min favorittoppskrift på laks:

 

Laks med couscous.

Ta en laksefilet og smør den med en blanding av sitronsaft, dijonsennep, salt og pepper (gjerne også litt honning). Legg den i en ildfast form og sett den i stekeovnen. Stekes ved høy varme i 10-15 minutter (har aldri tatt tiden helt presis, det varierer jo også med tykkelse på fisken).

 

Veldig godt tilbehør til denne laksen er couscous med sitrus og kikerter.

 

Man tilbereder couscousen etter oppskrift på pakken, men i stedet for vann bruker du en blanding av grønnsakbuljong og presset appelsin/sitron (gjerne litt av begge deler).

 

Ferdigkokte eller hermetiske kikerter varmes i den kokende buljongen før man tilsetter couscousen og lar den trekke som beskrevet på pakken.

 

Jeg serverer dette med woket paprika og vårløk.

Som saus kan du bruke kesam tilsmakt med salt, pepper og gjerne noen ferske urter. Den litt friske couscousen gjør seg veldig godt til den fete fisken.

:)

Dette var sykt digg😊😍😗 Brukte denne oppskriften i dag, 8 år senere🙊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, kjøttkaker skrev:

Dette var sykt digg😊😍😗 Brukte denne oppskriften i dag, 8 år senere🙊

Haha, så utrolig hyggelig da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...