Gå til innhold

Kattunge vs voksen katt?

Anbefalte innlegg

Gjest Gamne_Gode_10na
Skrevet

Hei, vurderer å få meg katt, og vil gjerne høre deres erfaringer mht det å ta til seg f.eks en 1 år gammel katt fra dyrebeskyttelsen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk en voksen katt og en kattunge med få måneders mellomrom og begge deler var morsomt. Begge var stuerene og begge måtte tilpasse seg nye omgivelser. Den gamle katt trengte litt lengre tid for å finne seg til rette.

Man kan få en katt med en del innlærte unoter - det fikk vi, og vi bare har måttet lære å leve med dem, men alt i alt har vi god erfaring med omplasseringskatt.

Gjest Dalwhinnie
Skrevet

Jeg har adoptert 3 voksne katter via FOD og privat omplassering, og kunne ikke tenke meg en kattunge istedet. Alle kattunger er søte, men med en voksen katt ser en tydeligere hvilken personlighet de har. For øvrig er min erfaring at voksne katter velger folkene sine, ikke omvendt :)

Skrevet

Alle mine katter har jeg fått som kattunger, den ene ble forlatt fire uker gammel og kom til oss. Kattunger er søte, men også slitsomme. Om jeg skulle hatt ny katt nå, tror jeg ikke jeg ville valgt en kattunge. Kattene er roligere når de er voksne, jeg blir lett stresset av løpe over gulvet og skli bortover, henge i gardinene og alle andre steder, fange absolutt alt som så vidt beveger seg osv. :fnise:

Skrevet

Jeg vil si den største forskjellen er at du vet hvilken katt du får hvis du velger en voksen katt. Kattunger kan forandre seg masse fra de er liten til de er stor.

Pluss at det er voksne katter som trenger å bli omplassert.

Jeg jobber frivillig hos Dyrebeskyttelsen, og ser hver uke kattunger som vi har hatt inne i noen uker bli valgt foran voksne herlige katter vi har hatt der mange år.

Jeg personlig hadde ikke valgt en kattunge om jeg skulle ha en katt til (har 4 nå..hehe=).

Skrevet

Jeg er og enig i at kattunger er morsomme men veldig slitsomme. Snakker av erfaring. Men på den annen side, for du den som kattunge kan du "forme" den litt mere enn hva du kan hvis du for en voksen katt. F.eks vi har av diverse grunner innekatt, å få en voksen katt til å plutselig skulle bli innekatt er veldig vannskelig. Vi har tidvis med katten på biltur, dette bør den vennes til mens den er liten.

Men en viktig ting sørg for at katten du for er stueren. Ikke morsomt med katt som flyr og tisser og bæsjer over alt.

Skrevet

Den første katten vi fikk var 2 år gammel, og den andre var 12 uker. Begge deler var akkurat like flott på hver sin måte. Kattunger forblir ikke kattunger, den tiden er over på et blunk. Så jeg synes det er veldig synd at alle disse herlige voksne kattene blir ignorert fordi alle er opptatt av de søte kattungene. Til tross for at den eldste katten vår ikke har hatt et særlig godt liv før hun kom til oss er hun en veldig kosete og kjærlig katt, har aldri oppført seg på noen negativ måte (tvert i mot har hun raskt lært seg "våre regler" og er generelt forbausende veloppdragen tatt i betraktning sin uheldige fortid).

Skrevet

Jeg har aldri hatt kattunge, men fikk en katt som er +/- ett år gammel nå for noen måneder siden og det var "behagelig" på den måten at han er var helt renslig og tydeligvis hadde noen "kjøreregler" inne allerede. Selv om han var svært leken, var det ikke snakk om noen klatring i gardiner og kloring på alt mulig. Bord og kjøkkenbenk har tydeligvis vært forbudt område der han kom fra også.

Siden han var så vidt voksen, visste vi også at han var en utpreget sosial og kosete katt. Det er det jo ikke alle katter som er og for oss, som er vant til hunder, hadde det nok blitt litt rart å skulle ha et dyr som vil ha minst mulig med oss å gjøre så vi satte pris på disse egenskapene.

Tilpasset seg raskt gjorde han også selv om vi har hund som han var livredd i begynnelsen.

Jeg har altså bare gode erfaringer med å få en relativt voksen katt i hus og skal jeg ha flere katter, blir det garantert en fra FOD/Dyrebeskyttelsen el. lign.

Gjest Gamle_gode_10na
Skrevet

Takk for konstruktive innspill.

Valget er tatt, det blir en "voksen" katt fra Dyrebeskyttelsen her i Kristiansand. Er blitt fortalt at katter med en ublid fortid ofte blir mer hengivne overfor sine nye eiere. Et annet viktig moment er at om en voksen katt er kjælen og sosial, så vil den forbli det. En har ingen garanti med en kattunge.

Så, nå blir det en ca 1år gammel omplasseringskatt (egentlig ville jeg tatt hjem hele hurven, da jeg synes det er hjerteskjærende å tenke på fortiden disse stakkars dyrene har hatt).

Skrevet

Gratulerer med valget!

Er blitt fortalt at katter med en ublid fortid ofte blir mer hengivne overfor sine nye eiere.

Det varierer sikkert, men vår hadde gått ute i flere uker med mange minusgrader og mye snø og holdt på å sulte/fryse ihjel da han ble tatt inn. Jeg innbiller meg at det er det som gjør at han nå er lydig som en hund og kommer pilende så snart jeg går ut på trappen og roper på ham. Han mjauer også ofte for å komme inn for så å snu igjen når vi åpner. Det virker nesten som om han er livredd for ikke å få komme inn igjen, hvilket ikke er så rart.

I den grad en katt kan vise "glede og takknemlighet" synes jeg også han gjør det når han får ligge på hodeputen min og kose eller får noe ekstra godt å spise. Han viser i hvert fall tydelig at han setter pris på å ha et hjem med varme og mat og er som du sier veldig hengiven.

Skrevet
Takk for konstruktive innspill.

Valget er tatt, det blir en "voksen" katt fra Dyrebeskyttelsen her i Kristiansand.

Gratulerer med et godt valg. Jeg jobber også som frivillig for Dyrebeskyttelsen og synes det er flott at du valgte å adoptere en katt!

Lykke til og enjoy :)

Skrevet
Valget er tatt, det blir en "voksen" katt fra Dyrebeskyttelsen her i Kristiansand.

Vil si gratulerer jeg også. Adopterte for en tid tilbake en halvannet år gammel katt fra FOD. Helt supert. Det har gått veldig fint. Vi vurderer å adoptere en til fra FOD, og vil ha voksen katt da også.

Gjest Gamle_Gode_10na
Skrevet

Hei igjen.

Igår ble jeg den lykkelig eier av en 8 mndr gammel hannkatt. Det er den mest troskyldige og tillitsfulle katten jeg har møtt. Det var full match fra første klapp. Da vi kom hjem var det full inspeksjon av alt, luktet og spankulerte rundt. Deretter la han seg ned midt på gulvet, rullet rundt på ryggen og lå med 4 skrevende labber og sendte meg et "kom og kos med meg" blikk. Har aldri opplevd maken til :katt:

Den følger meg som en skygge over alt, når jeg dusjer så sitter den utenfor dusjkabinettet og titter inn.

Og det beste av alt, katten har hatt en dårlig start i livet, men er nå garantert et sorgløst liv.

Så konklusjonen er; jeg gjorde det rette valget.

Igjen, takk for mange gode innspill :)

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Å nå fikk jeg tårer i øynene.

Gratulerer med det nye familiemedlemmet :)

Jeg har aldri angret ett sekund på at vi hentet en voksen katt fra kattehjemmet på Mosseveien.

Blir så glad når jeg hører om folk som adopterer voksne katter som fortjener et bedre liv enn de har hatt til nå :)

Gjest Gamle_Gode_10na
Skrevet

Pusen er fremdeles et sjarmtroll, han dilter etter hvor hen jeg går og prrr'er hele tiden.

Eneste bekymring er at han ikke spiser, men jeg antar at det har sammenheng med flyttingen å gjøre.

Gjest Gjest_Bygdedyret_*
Skrevet
jeg blir lett stresset av løpe over gulvet og skli bortover, henge i gardinene og alle andre steder, fange absolutt alt som så vidt beveger seg osv. :fnise:

Sånt blir jeg også stresset av, derfor har jeg sluttet å henge i gardinene og jakte på alt som beveger seg. :fnise: Jeg overlater det til katten min.

Vi fikk katten vår som kattunge, veldig morsomt å se utviklingen. Jeg syns hun har beholdt mye av personligheten hun hadde som kattunge. Jeg har aldri hatt en voksen katt så jeg vet ikke hvordan det er å få den som voksen mot som kattunge.

Katter er uansett bare herlige og deilige og nusselige........

Skrevet
Hei igjen.

Igår ble jeg den lykkelig eier av en 8 mndr gammel hannkatt. Det er den mest troskyldige og tillitsfulle katten jeg har møtt. Det var full match fra første klapp. Da vi kom hjem var det full inspeksjon av alt, luktet og spankulerte rundt. Deretter la han seg ned midt på gulvet, rullet rundt på ryggen og lå med 4 skrevende labber og sendte meg et "kom og kos med meg" blikk. Har aldri opplevd maken til :katt:

Den følger meg som en skygge over alt, når jeg dusjer så sitter den utenfor dusjkabinettet og titter inn.

Og det beste av alt, katten har hatt en dårlig start i livet, men er nå garantert et sorgløst liv.

Igjen, takk for mange gode innspill :)

Gratulerer med pus!

Skrevet

Høres ut som det samme som vi har opplevd med tilsvarende her! (Jeg tror dagboken min fra midten av desember og utover inneholder ganske mange historier om den katten, så du kan jo lese der hvis du har lyst!).

Jeg har vært et "hundemenneske" hele mitt liv, men etter at vi fikk vår har jeg innsett at det nok er plass til en katt eller to også! :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...