Gå til innhold

Offentlig amming av store barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker ikke en ny debatt om hvor ekkelt enkelte synes amming er, men lurer på hvor deres grense går for når dere synes barna er for gamle til å ammes offentlig? Jeg synes problemsillingen er vanskelig. Foreløpig er Knerten bare 9,5 mnd og jeg ønsker å amme han enda en god stund, men tenker at etterhvert vil jeg kanskje føle det ukomfortabelt å amme han offentlig. Hva andre gjør ønsker jeg ikke å legge meg opp i, men jeg hadde nok synes det var litt rart om en 4-5 åring ble ammet på kafe f.eks.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Ønsker ikke en ny debatt om hvor ekkelt enkelte synes amming er, men lurer på hvor deres grense går for når dere synes barna er for gamle til å ammes offentlig? Jeg synes problemsillingen er vanskelig. Foreløpig er Knerten bare 9,5 mnd og jeg ønsker å amme han enda en god stund, men tenker at etterhvert vil jeg kanskje føle det ukomfortabelt å amme han offentlig. Hva andre gjør ønsker jeg ikke å legge meg opp i, men jeg hadde nok synes det var litt rart om en 4-5 åring ble ammet på kafe f.eks.

Barn over 18 måneder gamle er for store til å ammes offentlig.

Skrevet
Barn over 18 måneder gamle er for store til å ammes offentlig.

Hvorfor er 18 måneder grensen?

Skrevet

Personlig likte jeg ikke å amme offentlig etter at jenta mi var 6 måneder, det var fordi hun heller ville se på alt som skjedde rundt seg enn å spise.

Skrevet

Når ungene er gamle nok til å springe rundt og drikke av kopp, burde det ikke være nødvendig å amme ute, da er de ikke avhengig av melken for å få mat, der bør grensen gå etter mitt syn. Hva den enkelte gjør hjemme hos seg selv er opp til de, selv om jeg ikke forstår hvorfor unger over 1 1/2 til 2 år trenger å ammes....

Skrevet

Synes grensen her er litt vanskelig altså, tror jeg sluttet å amme storesøster annet enn hjemme når hun var ca 9 måneder.

Nå er lillebror nettopp 9 måneder og jeg har ingen problemer med å fortsatt amme han offentlig. Han bryr seg nemlig ikke om alt som skjer rundt så lenge han får pupp. Også er han fryktelig dårlig på å spise vanlig mat, så pupp må ofte til1

Gjest Mayamor
Skrevet

Personlig synes jeg grenser går når barnet blir mer opptatt av det som skjer rundt det enn å suge melk. Mine gutter har jeg ammet til de var rundt 7-9 mnd i offentlighet, men etter det: hodet gikk opp/ned/til siden osv; og da ammer jeg ikke - men flasher meg... :fnise:

En venninne av meg ammer sin 14 mnd gamle baby, men hun er helt oppslukt av melken/kosen og det er ikke noe problem.

Med andre ord finner jeg det vanskelig å si en alder.

Skrevet

Vanskelig å svare på. Jeg ga meg med offentlig amming når det ikke var nødvendig lenger. Da gutten min ble 10-12 mnd var det like greit å gi ham vann/kjeks/frukt/brød når vi var ute blandt folk hvis han var sulten.

Alikvel ammet jeg han på flyturer i julen da han var 1 år, for å få ham til å sove. Fly er uansett ganske "privat" inne blandt seteradene og han ble ikke forstyrret av alt som skjedde rundt ham.

Jeg vil si det er litt steds- og situasjonsbetinget.

Gjest Gjest
Skrevet
Hvorfor er 18 måneder grensen?

fordi det er der jeg synes grensen går. som er svar på ts spørsmål

Skrevet

Jeg er enig me henne som syns grensen går når barnet er 18 mnd.

Da er barnet så stort at det klarer og finne fram puppen selv, og da blir det en smule kvalmt for min del.

Skrevet

De klarer da å finne frem puppen selv lenge før de er 18 måneder. Hadde jeg fortsatt ammet datteren min hadde hun helt fint klart å finne frem.

Gjest Gjest
Skrevet
De klarer da å finne frem puppen selv lenge før de er 18 måneder. Hadde jeg fortsatt ammet datteren min hadde hun helt fint klart å finne frem.

Vel, dette gjelder ikke alle. Må ikke være så kategorisk, vet du :)

Skrevet

Nei, det er derfor jeg synes det er rart å si 18 måneder, det er jo det som er kategorisk. Da må man heller si at det er ekkelt fra den dagen de selv kan finne frem puppen ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Nei, det er derfor jeg synes det er rart å si 18 måneder, det er jo det som er kategorisk. Da må man heller si at det er ekkelt fra den dagen de selv kan finne frem puppen ;)

HVorfor synes du det er rart? Har du ikek lest ts spørsmål? Spørsmålet er hva vi synes er passe grense, JEG synes 18 måneder, og det ahr jeg svart. Hva har det med kategorisk å gjøre? :himle:

Gjest Gjest
Skrevet
men lurer på hvor deres grense går for når dere synes barna er for gamle til å ammes offentlig?

Min grense går ved 18 mnd

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Enig i den grensen på rundt 18 måneder. Synes ikke at du trenger å amme offentlig når ungen spiser og drikker selv fra kopp

Skrevet

Jeg ville nok synes det var litt rart om jeg så en unge på over 1,5 - 2 år bli ammet offentlig. Men det kommer an på ungen selvfølgelig.

Skrevet

Knerten har drukket selv fra kopp hvertfall en måneds tid og nå spiser han også selv, og enda er det over 8 mnd til han er 18 mnd. Puppen vet han også godt hvor er. Men jeg tror likevel det er minst ekkelt for andre å se han bli ammet enn å være tilskuer når han skal spise brødskive på egenhånd. :fnise:

Skrevet

Den dagen barnet kan spise fast føde så stopper det for min del...Hjemme kunne jeg ammet frem til barnet er 1 til 1 1/2 år alt ettersom....

Skrevet

Jeg syntes det begynte å bli nok da han rundet året, og løp rundt på egen hånd og kunne drikke av kopp. Men i situasjoner hvor det var nødvendig (f.eks. flytur, altfor slitent barn ++) gjorde jeg det likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...