Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Hva synes du om at foreldre kjøper jentesykkel til en gutt på 10 år (en med gir og som skal vare noen år) (når dem ikke har dårlig råd heller). Han har to yngre søsken, en på 6 og en på 1 eller 2. Sykkelen skal nok arves, regner jeg med. Ville du gjort det? Ungen kan kanskje bli mobbet, burde man tenke på det?
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Hvorfor i alle dager kjøpt jentesykkel til gutt? Mer trolig at jentene kommer til å godta en guttesykkel, enn at gutten vil kjøre rundt med en rosa sykkel. Da hadde jeg nekta hvertfall..
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Hvorfor i alle dager kjøpt jentesykkel til gutt? Mer trolig at jentene kommer til å godta en guttesykkel, enn at gutten vil kjøre rundt med en rosa sykkel. Da hadde jeg nekta hvertfall.. Det samme mener jeg. Det er en familie som bor noen hus bortenfor meg som har gjort det (var i høst da). Jeg bare synes det er så rart at noen gjør det. Men sykkelen var grønn da
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Jente sykler har gjerne også en del ting som ikke helt passer til, som kurver, brett bakpå, dusker på styret o.s.v. Tror heller gutten velger å ikke bruke sykkelen da. Ville heller valg en guttesykkel i en nøytral farge (blå/rød/grønn).
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Da gutten vår var 5 bestemte han selv hva slags sykkel han ville kjøpe. Resultatet ble en gul jentesykkel med røde striper. Han hadde bestemt seg, ferdig med det. Han fikk noen kommentarer fra kompisene, men brydde seg lite om det. Småsøstrene overtok senere sykkelen. Senere kjøpte han seg ny sykkel. Denne gangen en guttesykkel. Han ville aldri i livet kjøpt en jentesykkel. Lillesøstra bruker denne sykkelen i dag. Hun blir 9 år, og har ingen problemer med å ha guttesykkel. Kom forresten til å tenke på at da jeg var 12 år kjøpte jeg selv en guttesykkel. Syntes den var veldig tøff. Jeg tror ikke det er så lurt å kjøpe en jentesykkel til en gutt på 10 år. Lett å bli ertet. Tror det er enklere for jenter å arve guttesykler enn for gutter å ha jentesykler. Syns det var lite lurt gjort av foreldrene.
Leanne Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 er dette virkelig noe å tenke på??? Hvis gutten synes det er greit å ha en "jente sykkel" så må han vel få lov til å ha det... jeg var forresten ikke klar over at man fortsatt bruker begrepene "jente sykkel" og "gutte sykkel"... Jeg lar mine barn velge den fargen de selv vil ha når jeg kjøper ting til de... er ikke så opptatt av hva som er jente ting og hva som er gutte ting
Lurvina Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Med jentesykkel så mener du de syklene som stangen er lenger nede på sykkelen, og ikke noe med fargen? Ser ikke helt problemet, og synes at det sier mer om de som synes at det er rart enn om foreldrene som valgte å kjøpe denne sykkelen til gutten sin. Kanskje han ville ha denne sykkelen selv?
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2008 #8 Skrevet 10. mars 2008 Det er ikke en kombisykkel da? Det kan se ut som en jentesykkel for det utrenede øye, men er beregnet for begge kjønn.
Kjetil E Skrevet 11. mars 2008 #9 Skrevet 11. mars 2008 Da jeg begynte å sykle var kanskje 7-8 år brukte jeg de første åra jentesykkel. Rett og slett av den grunn at jeg fikk den stanga på guttesyklen et vist sted for å si det sånn når jeg skulle av og på og det var ikke godt.
Gjest Mayamor Skrevet 11. mars 2008 #10 Skrevet 11. mars 2008 Synes der finnes så mange kjønnsnøytrale sykler at jeg ikke ser poenget med å velge "jente" eller "gutte" sykkel dersom en snakker om at yngre søsken må arve. Kjedelig for barna da at det kun er eldstemann som får ny (som hxn muligens ikke ønsket seg engang?) og de yngre får brukt. Er økonomi eller gjenbruk tema - finnes jo masse flott, rimelig, brukt å få kjøpt.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 Synes der finnes så mange kjønnsnøytrale sykler at jeg ikke ser poenget med å velge "jente" eller "gutte" sykkel Hvordan ser de kjønnsnøytrale syklene ut? Det er jo den stangen som bestemmer om det er snakk om en jente- eller guttesykkel?
Gjest Mayamor Skrevet 11. mars 2008 #12 Skrevet 11. mars 2008 De aller minste syklene er jo utpreget råååsa med dusker på rattet, blomstret korg på til jentene eller røffe til guttene. Men vår 14 år gamle jente og 12 år gamle gutt har lik sykkel med en slags halvstang (forklarer sikkert dårlig) som verken er typisk jente eller typisk gutt.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #13 Skrevet 11. mars 2008 Mer trolig at jentene kommer til å godta en guttesykkel, enn at gutten vil kjøre rundt med en rosa sykkel. For så hvidt interessant tema. Hvorfor er gutteting ok for jenter men definitivt ikke omvendt? Jeg ser stadig små jenter med gutteklær (sko, parktress, jakker etc), men den ene gangen jeg så en gutt med jenteparktress gjorde stort intrykk. Jeg er ikke heller opptatt med jente-gutte fordeling, tvertimot, jeg synes det er ganske tullete at små barn skal ha så kjønnbestemtteklær. Men man ser forskellen veldig tydelig i 90% av klærne som finnes i butikkene.
Gjest Gjest_fil_* Skrevet 11. mars 2008 #14 Skrevet 11. mars 2008 For så hvidt interessant tema. Hvorfor er gutteting ok for jenter men definitivt ikke omvendt? Jeg ser stadig små jenter med gutteklær (sko, parktress, jakker etc), men den ene gangen jeg så en gutt med jenteparktress gjorde stort intrykk. Jeg er ikke heller opptatt med jente-gutte fordeling, tvertimot, jeg synes det er ganske tullete at små barn skal ha så kjønnbestemtteklær. Men man ser forskellen veldig tydelig i 90% av klærne som finnes i butikkene. Det lurer jeg også på. Vi har en gutt og to jenter. Selv om jentene våre er noen skikkelige jålemuser kan de godt gå med gutteklær innimellom. Jenta på ni bruker feks en blå og kakifarget pysjamas som hun har arvet etter broren. Men jeg vil aldri få gutten til å gå med rosa jenteklær. Har forresten ingen planer om å overtale han til å gjøre det, både fordi jeg syns det ser femi ut og fordi han ikke kler fargen spesielt godt. Men dersom han ytret ønske om det kunne han alltids fått det. Selv brukte jeg mye gutteklær da jeg var lita (kunne ikke fordra rosa og blonder). Men broren min brukte aldri jenteklær. Savner større utvalg i kjønnsnøytrale klær og ting.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #15 Skrevet 11. mars 2008 Dette er elementær feministisk teori om over- og underordning av kjønnene :-D Kort sagt er det ok for jenter å "klatre oppover" gjennom å bruke gutteklær, mens gutter som bruker jenteklær beveger seg "nedover". Og hvem vil vel det? Min første sykkel var en fantastisk blå metalic DBS guttesykkel som jeg plukket ut selv, og som jeg følte meg veldig tøff på
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå