Gjest Ny bruker? Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Okey, nå har jeg begynt å fundere her! Det blir så mye avfall med bind og tamponger at nå trenger jeg et mer miljøvennlig alternativ, og det er jo nettopp dette. Men altså, men det fører det en del spørsmål: 1.) Hva er forskjell på alle merkene? 2.) Hvilke material er det beste å bruke om jeg er ømfintlig i underlivet? 3.) Jeg er ikke jomfru, men kan ha problem med tamponger. Er disse koppene vanskeligere å få inn? 4.) Hva er den tuppen nederst for? Takker alle som kommer med innspill!
Gjest TS Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Glemte et spm: 5.) Noen som vet hvordan disse produktene er med tanke på dyretesting?
Gjest TS Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 6.) Hvilke alternativer finnes det til lateks, som jeg er allergisk mot? 7.) Hvilken er mykest, altså lettest å plassere i vagina?
Gjest Faerie Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Jeg har snart brukt divacup (som er av silikon) i 3 år og går aldri tilbake til engangsprodukter.
Gjest Elfrida Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Jeg har bare prøvd divacup så jeg aner ikke hvordan de andre er. Tuppen nederst har jeg klippet vekk. Det står også i bruksanvisningen at den kan justeres slik man ønsker det selv. Divacup er laget av silikon, og det er flere av de andre også. Jeg syns divacupen er lettere å få inn en tamponger fordi den er glatt, men det er en teknikk og du må regne med å knote litt til å begynne med. Når det gjelder dyretesting så vil jeg gjette på at både lateksgummi og silikon i sin tid er testet på dyr av andre firmaer, og at disse firmaene derfor ikke behøver å gjøre det på nytt
Gjest itla Skrevet 11. mars 2008 #6 Skrevet 11. mars 2008 Slenger inn et par spørsmål jeg også - får man kjøpt Divacup i butikk i Norge (Oslo)? Og er det noen som vet hvordan det funker i kombinasjon med p-ring (jeg må som regel sette inn sistnevnte dagen før jeg er ferdig med mensen)?
Gjest Elfrida Skrevet 11. mars 2008 #7 Skrevet 11. mars 2008 Fra http://divacup.com/ : "Can The DivaCup® be used with the Nuvaring®? Many of our customers use The DivaCup® and the NuvaRing® and have not reported any problems. There is a possibility that the NuvaRing® can become dislodged while using any kind of internal feminine hygiene protection. Consequently, we recommend that you consult your physician before use of any kind of internal feminine hygiene product, including a menstrual cup." Det er mye billigere å bestille på nett fra USA enn å kjøpe i Norge. http://www.lunapads.com/department.aspx?DeptId=4& Her koster den ca 175,- pluss frakt, mens http://www.alvekoppen.com/ tar 600,- for akkurat den samme greia. Vet ikke om noen butikker som har det, men det er meget mulig at det fins.
Gjest itla Skrevet 11. mars 2008 #8 Skrevet 11. mars 2008 Takk, Elfrida! (Burde jo forsåvidt falt meg inn at det kunne stå noe om NuvaRing på nettsidene, men det er ikke alltid at tankevirksomhet slår inn når man trenger den. )
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #9 Skrevet 11. mars 2008 Ang kjøp i butikk: Jeg kjøpte min på Boots i England, og nå har jo Boots kommet til Norge. Kanskje de har tatt den inn her? Boots selger varianten som heter "moon cup".
Gjest Elfrida Skrevet 11. mars 2008 #10 Skrevet 11. mars 2008 I forhold til p-ring så tenker jeg at divacup (eller lignende kopper) vil være mindre forstyrrende enn tamponger, fordi koppen ligger mye lengre ned i skjeden. Divacup ligger rett innenfor skjedeinngangen, mens tamponger dyttes mye lenger opp. Men jeg har aldri brukt p-ring så det blir synsing.
Gjest itla Skrevet 11. mars 2008 #11 Skrevet 11. mars 2008 Gjest: Takk for tipset, jeg skal uansett en tur til England utpå våren. Du husker ikke tilfeldigvis omtrent hvor mye du betalte? (Mtp om det lønner seg å bestille fra USA pga dollarkursen...) Elfrida: Det høres fornuftig ut det du sier. Tror jeg kommer til å teste, ihvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 11. mars 2008 #12 Skrevet 11. mars 2008 Slenger inn et par spørsmål jeg også - får man kjøpt Divacup i butikk i Norge (Oslo)? Og er det noen som vet hvordan det funker i kombinasjon med p-ring (jeg må som regel sette inn sistnevnte dagen før jeg er ferdig med mensen)? Jeg har mooncup, og bruker også p-ring. Må sette inn p-ringen et par dager før mensen er ferdig. Det funker greit å ha begge delene inne samtidig, men er lurt å passe litt på når du tar ut begeret for å tømme det, da p-ringen har en tendens til å komme ut den også. Første gang jeg brukte dem samtidig var jeg ikke oppmerksom på dette, med det resulatet at p-ringen falt nedi doen.
Varsia Skrevet 11. mars 2008 #13 Skrevet 11. mars 2008 Det er mye billigere å bestille på nett fra USA enn å kjøpe i Norge. http://www.lunapads.com/department.aspx?DeptId=4& Her koster den ca 175,- pluss frakt, mens http://www.alvekoppen.com/ tar 600,- for akkurat den samme greia. Hvor lav er egentlig dollarkursen nå? Den koster jo 35 dollar på den siden, blir det virkelig 175 kroner? Er litt kjipt å ta risken på å bestille, for å ende opp med å betale mye mer i moms i tillegg...
Gjest itla Skrevet 11. mars 2008 #14 Skrevet 11. mars 2008 Dollaren ligger såvidt over 5 kr for tiden, så 175 stemmer nok omtrent.
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2008 #15 Skrevet 13. mars 2008 Mulig http://www.mooncup.co.uk/wc.php?u=575"" target="_blank">mooncup er billigere enn på lunapads? den er på rett under 200 med dagesns kurs (sjekket på toll.no), og er inkludert porto.
Gjest TS Skrevet 13. mars 2008 #16 Skrevet 13. mars 2008 Jeg bestilte fra - Mooncup UK - , og prisen går akkurat under 200-grensa. Og jeg mottok den i posten idag, bare 3 dager etter at jeg bestilte. MEN! Jeg har som sagt litt problemer med tamponger, og denne er hakket større, selv om man bretter den sammen. Jeg har ikke prøvd enda, men klarer ikke se åssen jeg skal klare å få plass til den i skjeden. Jeg er ikke jomfru, men har ikke hatt sex på lenge, og tror derfor ikke jeg er så vid nedentil som jeg var.. Noen tips?
Gjest Elfrida Skrevet 13. mars 2008 #17 Skrevet 13. mars 2008 Pass på at både koppen og du er våt når du skal sette den på plass- jeg syns det hjelper mye. Det kan være litt vanskelig å få den innenfor, men så fort du har fått den ytterste ringen innenfor går resten enklere. Du må så klart brette den slik det står i bruksanvisningen, men det er forskjellige måter å brette den på. Så hvis det ikke går med den 'vanlige' kan du forsøke litt andre ting. Her er noen demonstrert: http://community.livejournal.com/menstrual...3392.html?nc=58 Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 13. mars 2008 #18 Skrevet 13. mars 2008 jeg lurer veldig på hva dere som bruker dette produktet gjør hvis dere er på ett toalett som ikke har vask nærme. Altså f eks på ett offentlig toalett hvor vaskene er felles med andre. Sett bort i fra akkurat dette, så synes jeg det virker som et bra produkt. Må være veldig kjekt å bruke hvis man f eks er på stranda og vet mensen snart er på vei.
Gjest Mirina Skrevet 13. mars 2008 #19 Skrevet 13. mars 2008 jeg lurer veldig på hva dere som bruker dette produktet gjør hvis dere er på ett toalett som ikke har vask nærme. Altså f eks på ett offentlig toalett hvor vaskene er felles med andre. Sett bort i fra akkurat dette, så synes jeg det virker som et bra produkt. Må være veldig kjekt å bruke hvis man f eks er på stranda og vet mensen snart er på vei. Jeg trenger bare å tømme den morgen og kveld, så jeg har ikke noe behov for å bruke offentlige toaletter til dette.
Gjest Elfrida Skrevet 13. mars 2008 #20 Skrevet 13. mars 2008 Jeg trenger bare å tømme den morgen og kveld, så jeg har ikke noe behov for å bruke offentlige toaletter til dette.Det er det som er så utrolig greit! Morgen og kveld er man jo nesten alltid på et privat bad. Resten av dagen slipper man å tenke på mensen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå