sebra Skrevet 9. mars 2008 #1 Skrevet 9. mars 2008 jeg føler at jeg må på do heeele tiden. tisser lite og det svir på slutten. men det som er så rart er at det varierer helt fra dag til dag eller fra time til tie nesten. hadde ingen problemer igår og idag, men så plutselig begynner det. kan det være uvi??
Gjest Bolledeig Skrevet 9. mars 2008 #2 Skrevet 9. mars 2008 Symptomene høres skremmende kjent ut ja Men det er bare en ting å gjøre, ta en urinprøve (pass på at det er mer enn 1 time siden du urinerte sist når du tar den) og kom deg til lege. Det skal ikke mye til å påvise det, så du må bare få kommet deg til lege.
fridakah Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Det går også annå kjøpe en test, urin sticks, på apoteket, så kan du sjekke om det er det du har før du går til lege. Tingen med uvi er jo det at bakteriene mangedobler seg for hver time, hvis det er skikkelig uvi så bør det være jevn smerte som blir sterkere og sterkere (har hatt uvi flere ganger i året siden jeg var 10 - 11 år). Ellers ville jeg: - alltid gå på do og tiss før og etter sex (viktig med kraftig stråle) - kok (90C) alt undertøy - umulig å ha pent undertøy, menmen - drikk vann + juice - unngå melk, alkohol (vanndrivende) særlig øl (basisk, du trenger syre) - aldri sitt på noe vått kaldt - aldri vær kald på bena, i korsryggen og i rumpa - gå på helsekost/apotek og kjøp inn tranebærtabl - ta 2 om morgenen og 2 om kvelden høres kanskje litt ekstremt ut hvis du bare har hatt det en gang, men når man får uvi en gang får man det nesten alltid flere ganger og det blir enklere og enklere å få det...
Gjest gamlegode10na Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 For min del betyr ikke UVI svie ved vannlating. Det fortoner seg heller med store smerter. Svie/ubehag ved vannlating er etter det jeg vet ikke UVI med blærekatarr som man kan få f.eks ved å sitte på kalde underlag.
Nienna83 Skrevet 13. mars 2008 #5 Skrevet 13. mars 2008 Blærekatarr og UVI har stort sett de samme symptomene, men UVI kan i tillegg ha feber og det kan komme både i nedre og øvre urinveier, samt bli en kronisk tilstand. Jeg har vanligvis hatt blærekatarr flere ganger i året før, men siden jeg begynte å bli flinkere med hva jeg spiser og drikker har jeg ikke hatt det, ca 2 år siden nå. Tipsene er som ovenfor: -Kjøp tranebærkapsler og ta om kvelden -C-vitaminkapsler evnt. brusetabletter kan også taes -Drikk mye vann og tiss ofte -Tiss ALLTID rett etter sex -Ikke drikk brus, juice og annet søtlig. Skal du drikke juice, drikk veldig syrlig juice, som limejuice, ikke appelsinjuice. -Ikke spis mye søtt -Ikke frys rundt bekkenet -Ikke sitt på kalde underlag -Dersom du merker at det begynner å komme, hiver du i deg tranebær, c-vit, masse vann, tar på deg strømpebukse og ullsokker og tar solhatt. Så er det som regel borte til neste dag. UVI er så kjedelig å få, for som jente får du det utrolig lett igjen har du først fått det. Samtidig kan man gå rundt og være litt plaget lenge uten at det helt slår ut. Det må være en viss mengde bakterier i urinprøven din for at legen skal gi deg antibiotika. Så skal du til legen, ikke drikk så mye vann eller tiss så mye og spar bakterier
Miel Skrevet 13. mars 2008 #6 Skrevet 13. mars 2008 Blærekatarr og UVI har stort sett de samme symptomene, men UVI kan i tillegg ha feber og det kan komme både i nedre og øvre urinveier, samt bli en kronisk tilstand. Blærekatarr er UVI. (UVI = Urinveisinfeksjon. Urinveiene omfatter nyrene, urinlederne, blæren og urinrøret. Infeksjon et eller annet sted her, f.eks. blærekatarr, er en UVI...) *kverulere*
Nienna83 Skrevet 14. mars 2008 #7 Skrevet 14. mars 2008 Blærekatarr er UVI. (UVI = Urinveisinfeksjon. Urinveiene omfatter nyrene, urinlederne, blæren og urinrøret. Infeksjon et eller annet sted her, f.eks. blærekatarr, er en UVI...) *kverulere* Ja nettopp, blærekatarr er en form for UVI. Da er infeksjonen bare i blæren, og gir gjerne ikke feber. Men UVI et annet sted kan gi andre og kanskje flere symptomer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå