Gå til innhold

Må jeg fortelle legen?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skal til legen med moren min, men hun vet ikke at jeg går på P-piller. Er det farlig om jeg ikke informerer om dette til legen? Jeg vil ikke at hun skal vite om det. Jeg skal ta blodprøver, de kan vel ikke se på disse om jeg bruker det? Hvis jeg får medisiner mot noe, skal jeg selvsagt finne ut om disse kan kombineres med p-pillene før jeg tar dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går du på p-piller uten at mor vet det så må du nesten være over 16 år? Og da må heller ikke mor være med inn til legen om du ikke vil det, for er du over 16 år så trenger kun foreldre å vite om veldig alvorlig ting.

Skulle du ha greid å få tak p-piller uten mor uten at du er 16, så skulle jeg likt å visst hvor og hvorfor. Eller har du hatt en ekstremt spesiell grunn til å få uten at hun vet det?

Så lenge du tenker slik du gjør, at du vil sjekke om p-piller og medisinene er trygge sammen, så tar du jo det ansvaret du burde. Du kan jo også stikke innom helsestasjon for ungdom eller helsesøster på skolen og spørre der, at du har begynt på sånne medisiner og om dette går bra sammen, heller enn å lete fram info som kanskje er feil på egenhånd.

Så vidt jeg vet så synes ikke p-piller på blodprøve nei, men du risikerer jo at dette står i journalen din (for det gjør vel uansett hvilke medisiner du har gått til en lege/helsesøster og fått ut?), at legen buser ut med "hvordan går det med p-pillene?" pga han kan jo ikke vite at du og mor ikke har snakket om dette.

Med mindre du har en veldig god grunn til det så synes jeg du burde si det til henne selv. Du er da over 16 år og kan gjøre som du vil, både medisinsk og seksuelt. Og hun venter vel kanskje bare på at du også begynner med sånt?

Skrevet

Ja jeg er 16 år. Men jeg vet om flere som har fått det som er under 16 år, så man må ikke være over 16 for å få det hos helsesøster. Og jeg vet at jeg har rett til å gå inn alene, men det var bare det at jeg skal bli med inn i hennes time liksom. Så virker bare som jeg skjuler noe hvis jeg ber henne gå ut, noe som jeg gjør hehe. Men hvis det står i journalen, så får jeg vel bare si til henne at jeg vil alene.

Takk for hjelpen :)

Skrevet

Vet ikke sikkert om det står i journalen, det kan du jo alltid spørre helsesøster om? Så vet du sikkert om det kan dukke opp eller ikke under en samtale.

Og i teorien så skal man egentlig ikke få p-piller under 16 år, men har man spesielle grunner til det så holder heller legen/helsesøster tett om det enn å risikere at ungene får problemer hjemme/har sex uten prevensjon. Så klart det er mulig, men mitt inntrykk er at de prøver å unngå å gi dem ut før uten god grunn.

Og er det hennes time så er det lite sansynlig at han sjekker din journal uten grunn, vil jeg tro. Men jeg ville nå sagt det selv til mora mi, enn at en lege skulle ha sagt det for meg.

Gjest Gjest
Skrevet
Og i teorien så skal man egentlig ikke få p-piller under 16 år, men har man spesielle grunner til det så holder heller legen/helsesøster tett om det enn å risikere at ungene får problemer hjemme/har sex uten prevensjon.

Om man er over 14 kan man få p-piller uten at foresatte har rett til å få vite det.

Gjest Ada Blûe
Skrevet
Og i teorien så skal man egentlig ikke få p-piller under 16 år, men har man spesielle grunner til det så holder heller legen/helsesøster tett om det enn å risikere at ungene får problemer hjemme/har sex uten prevensjon. Så klart det er mulig, men mitt inntrykk er at de prøver å unngå å gi dem ut før uten god grunn.

Det er ikke aldersgrense på p- piller i Norge, men det er en avveiningssak for lege/helsesøster/jordmor, som har lisens på å skrive ut resept på p- piller, hvis pasienten er under 16 år. Og det er da opp til dem om foresatte skal få beskjed eller ikke.

Gjest Gjest
Skrevet

http://www.dagbladet.no/dinside/2008/02/19/527347.html

Skrevet

Det er ikke akkurat uvanlig at jenter helt ned i 14 år får p-piller på helsestasjonen. Sist jeg var på innom helsestasjon for ungdom var venterommet fult av jenter som så ut til å være 14-16 år, og så vidt jeg skjønte på samtalene skulle nesten alle sammen ha p-piller.

Du trenger som regel ikke å opplyse om det hvis du bare skal ta en blodprøve (kommende litt ann på hva de skal sjekke). Hvis dette er samme lege som du du fikk p-pillene hos, så vil han uansett får det opp på skjermen, men vil sannsynligvis ikke si noe.

Hvis du iløpet av samtalen med legen får følelsen av at du burde si noe, så ville jeg ha holdt kjeft da, og heller ringt dagen etter og forklare at du "glemte" å nevne at du gikk på p-piller. Evt. vente til du får utskrevet noe, og så ringe og forklare da.

Skrevet

P-piller kan synes på blodprøve.

Skrevet
Går du på p-piller uten at mor vet det så må du nesten være over 16 år? Og da må heller ikke mor være med inn til legen om du ikke vil det, for er du over 16 år så trenger kun foreldre å vite om veldig alvorlig ting.

Skulle du ha greid å få tak p-piller uten mor uten at du er 16, så skulle jeg likt å visst hvor og hvorfor. Eller har du hatt en ekstremt spesiell grunn til å få uten at hun vet det?

Jeg synes du er utrolig bastant her. Jeg oppfordrer deg til å undersøke dette med "aldersgrense" på p-piller, før du uttaler deg.

Skrevet
Jeg synes du er utrolig bastant her. Jeg oppfordrer deg til å undersøke dette med "aldersgrense" på p-piller, før du uttaler deg.

Helt enig med deg. Man bør ikke være så skråsikker, og ordlegge seg på denne måten, om man ikke har annen grunn til å uttale seg enn at man tror!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...