Gå til innhold

Munnsår/herpessår på barn


Gjest Mullis

Anbefalte innlegg

Gjest Mullis

Min lille datter på 5 år får munnsår rundt munnen med jevne mellomrom. Det blir som regel en veskefylt blemme (eller 3-4 pittesmå), og den kommer alltid på samme sted, på underleppa. Jeg har ikke vært hos lege og testet om det er herpes virus, men det ser jo sånn ut. Jeg har brukt Prolip på henne siste året. Finn det noe annet hun kan få siden hun er såpass liten, kan jeg eventuelt ta på et sånt compede plater på henne? Eller skal jeg dra til lege og få medisiner, eller noen annen salve til henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om du går til legen er det nok lite sannsynlig at det blir testet for herpes virus. Man stiller diagnosen ut ifra utseende/beskrivelse, og ja, dette høres absolutt ut som herpesvirus.

Prolip har liten effekt, men du kan absolutt bruke compeed-plaster på henne om du ønsker det. Det finnes også antivirale salver man kan ha på, men de vil aldri stoppe utbruddene helt og kan bare hjelpe til med å forkorte utbruddet om man kommer igang med behandling tidlig nok.

Ofte er det beste å bare la utbruddet gå sin gang, og heller være flink til å bruke leppepomade med solfaktor da sterk sol ofte kan være en faktor som utløser et utbrudd.

Neste gang datteren din er hos tannlege kan du spørre mer om det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Vi har fått Zovirax til vår gutt. Smører 6 ganger første dag å kanskje en dag til så er det borte. Han fikk fra nesen, ned og rundt munnen. Kommer i forbindelse med feber, påskesol og når han blir eldre kan stress løse det ut. Legen sa at om det ble verre så hadde de noe de kunne gi han i forkant av slike situasjoner så han slapp utbrudd i det hele. Han blir 7 år snart og Zovirax funker enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...