Gjest Gjest Skrevet 16. mars 2008 #41 Del Skrevet 16. mars 2008 Tsjekkisk: Jedna Dva Tri Ctyri Pet Skal vere noen up-side-down-roofs og sånt der, men får det ikke på min data. Ser det er ganske likt serbisk-kroatisk og bosnisk:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Småsmurf Skrevet 16. mars 2008 #42 Del Skrevet 16. mars 2008 Tyrkisk: bir iki uch dört besh Får ikke skrevet det riktig her da, men det utales sånn i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_tereza_* Skrevet 17. mars 2008 #43 Del Skrevet 17. mars 2008 Ja, hvis man bare skal telle, kan man bruke "raz-dva-tri (...)", men tallordet for en er "odin". "Raz" betyr "en gang" (egentlig bare "gang", for man kan sette "odin" foran så det blir "odin raz" = en gang, men det har ingenting å si når man skal telle). Jeg snakker flytende russisk, så jeg er relativt klar over at один er tallordet. Tråden handler om å "bare" telle, så da regner jeg med at ts ønsker å få svar på nettopp dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vannmelon Skrevet 17. mars 2008 #44 Del Skrevet 17. mars 2008 Jeg snakker flytende russisk, så jeg er relativt klar over at один er tallordet. Tråden handler om å "bare" telle, så da regner jeg med at ts ønsker å få svar på nettopp dette. Alt i orden, jeg prøvde bare å komme med en forklaring på forskjellen, i og med at jeg ikke visste hva det skulle brukes til. Og hvem som snakker russisk her inne, og hvor godt, vet jeg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Firin Skrevet 30. mai 2008 #45 Del Skrevet 30. mai 2008 Tenkte jeg kunne skrive ned 1-10 på japansk, siden jeg mener man burde kunne såpass om man nå først skal lære seg å telle på et annet språk ^^ 1. Ichi 2. Ni 3. San 4. Shi/yon 5. Go 6. Roku 7. Shichi/nana 8. Hachi 9. Kyuu 10. Juu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
viviekell Skrevet 16. juni 2008 #46 Del Skrevet 16. juni 2008 Hebraisk: 1- echad 2- schtæim 3- shalosh 4- arba 5- chamesh ch uttales omtrent som en skarre-r, godt nede i halsen sh er samme lyd som i shock på engelsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Copacabana Skrevet 24. juni 2008 #47 Del Skrevet 24. juni 2008 Portugisisk 1- um 2 - dois 3 - três 4 - quatro 5 - cinco 6 - seis 7 - sete 8 - oito 9 - nove 10 - dez Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 25. juni 2008 #48 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg trenger hjelp til å telle til fem på flere ulike språk. Gjerne italiensk... Hawaiisk: Ekahi Elua Ekolu Eha Elima Hilsen The Kitten :banantroll: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BatWithACoin Skrevet 6. juli 2008 #49 Del Skrevet 6. juli 2008 Tyrkisk: bir iki üç (utsj) dört (dørt) beş (besh) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest veike Skrevet 14. juli 2008 #50 Del Skrevet 14. juli 2008 På norsk tegnspråk: 1 - pekefinger rett opp. 2 - pekefinger og langfinger. 3 - pekefinger, langefinger og lillefinger 4 - alle fingre unntatt tommel, som bøyes inn i håndflaten 5 - alle fem fingre å hånda På dansk tegnspråk: 1 - tommel ut til siden 2 - tommel og pekefinger 3 - tommel, pekefinger og langfinger 4 - alle fingre unntatt lille 5 - som på norsk tegnspråk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yabloko Skrevet 25. oktober 2010 #51 Del Skrevet 25. oktober 2010 Kannst du überhaft deutsch sprechen? Das bezweifle ich. Eh...überhaft? Mente du überhaupt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 25. oktober 2010 #52 Del Skrevet 25. oktober 2010 Eh...überhaft? Mente du überhaupt? Det var ikke dårlig, legge merke til et innlegg fra mars 2008 . Men jo, jeg ser at jeg skrev feil, det er selvfølgelig überhaupt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bernardette Skrevet 29. oktober 2010 #53 Del Skrevet 29. oktober 2010 Italiensk: Uno, due, tre, quattro, cinque, sei Fransk: Un, deux, trois, quatre, cinq Spansk: Uno, dos, tres, quatro, cinco Som en annen påpekte; det er cuatro. Quatro ville uttales katro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wombat Skrevet 1. november 2010 #54 Del Skrevet 1. november 2010 Tenkte jeg kunne skrive ned 1-10 på japansk, siden jeg mener man burde kunne såpass om man nå først skal lære seg å telle på et annet språk ^^ 1. Ichi 2. Ni 3. San 4. Shi/yon 5. Go 6. Roku 7. Shichi/nana 8. Hachi 9. Kyuu 10. Juu Jeg vet det er lenge siden denne tråden "levde", men jeg kan ikke motstå å påpeke at lærer du deg 1-10 på japansk, så kan du telle til 99 med litt trening Eks. 11 er tallet 10 og 1 - Juu-ichi 21 er 2 og 10 og 1 - ni-juu-ichi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2010 #55 Del Skrevet 2. november 2010 Jeg vet det er lenge siden denne tråden "levde", men jeg kan ikke motstå å påpeke at lærer du deg 1-10 på japansk, så kan du telle til 99 med litt trening Eks. 11 er tallet 10 og 1 - Juu-ichi 21 er 2 og 10 og 1 - ni-juu-ichi Kan også nevnes at når du bare teller oppover så bruker du ikke "yon" eller "nana". Ihvertfall ikke på tallene 1-10. Å faktisk telle noe er en del mer komplisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bella_ Skrevet 2. november 2010 #56 Del Skrevet 2. november 2010 Swahili 1-moja 2-mbili 3-tatu 4-nne 5-tano Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daniel84 Skrevet 2. november 2010 #57 Del Skrevet 2. november 2010 Thailandsk (har derimot ikke peiling på åssn det skrives, så skriver som det uttales ) 1- Nung 2 song 3 sam 4 si 5 ha 6 hok 7 jet 8 pæd 9 gao 10 zip sånn ca sånn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wombat Skrevet 3. november 2010 #58 Del Skrevet 3. november 2010 Kan også nevnes at når du bare teller oppover så bruker du ikke "yon" eller "nana". Ihvertfall ikke på tallene 1-10. Å faktisk telle noe er en del mer komplisert. Helt riktig Som med alle språk er nok japansk mye mer komplisert enn som så... Det jeg postet her kan kun brukes til å telle; 1-2-3 osv. Tell aldri mennesker med dette systemet, de har forskjellige måter å telle dyr, mennesker, ikke-levende ting osv. på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhiannon Skrevet 3. november 2010 #59 Del Skrevet 3. november 2010 Irsk: 1 - a hAon 2 - a Dó 3 - a Trí 4 - a Ceathar 5 - a Cúig Dette er når man teller. Skal man bare ha tallet, sløyfer man 'a'. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 3. november 2010 #60 Del Skrevet 3. november 2010 ...og sleng på en "hyaku" som betyr hundre på japansk, så kan man telle til 999. (og "sen" betyr tusen, og million husker jeg ikke akkurat nå) På norrønt/gammelnorsk 1. Ein 2. Tveir 3. Þrír 4. Fjórir 5. Fimm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå