Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har hatt urinveisinfeksjon i ca. 1 uke nå, og har antibiotika liggende i fra sist jeg hadde det, som er noen mnd. siden. Jeg startet såvidt på antibiotika for noen dager siden, og brukte det da i 1 dag. Sto at urinveisinfeksjonen skulle gå over i løpet av 1 dag, men det har den altså ikke gjort.

Jeg vurderer å starte på ny antibiotikakur, da i flere dager, men er det farlig å tukle med slike medikamenter selv? Nå skal det sies at legen min har sagt at det er greit å begynne kuren selv, når man er såpass kjent med symptomene på urinveisinfeksjon. Men nå har jeg tross alt begynt en dag, sluttet også vurdere å begynne igjen....

Videoannonse
Annonse
Gjest Faerie
Skrevet

Det her med medisinske spørsmål og råd har vært et hett tema her på kg en stund.

Det heter seg vel at en antibiotikakur skal fullføres for å redusere faren for at sykdommen kommer fort tilbake, eller noe sånt. Man skal altså ikke "ha igjen noe" fra en tidligere kur. Å ta noen tabletter EN dag vil jeg tro er nesten poengløst. Begynn nå og ta disse pillene igjen, og ta helt til det er slutt, selv om symptomene opphører.

Mot UVI er det også veldig effektivt med tranebærkapsler, både forebyggende og som behandling. Selges i helsekostbutikk.

Skrevet

jeg begynner alltid på antibiotikakur selv..(min far er tannlege, han kan skrive resepter). så lenge man vet hvilken antibiotikatype man skal ha er det helt greit....

og ta en pille er helt fullstendig bortkastet og veldig dumt, for da kan du bli immun mot den antibiotikatypen. antibiotikaen da bare "ypper" litt på bakteriene.. men fjerner de ikke..

Neste gang du får uriveisinfeksjon og må ha antibiotika kjenner bakterien antibiotikaen igjen og de kan bli immune mot den... og da virker ikke antibiotikaen på deg...

jeg er ikke flink til å forklare.. :fnise:

men hvertfall... ALLTID fullfør kuren!!

Skrevet

Problemet med å starte kuren selv uten at du har tatt urinprøve, er at det er ikke sikkert at den antibiotikaen du har liggende er den rette for den/de bakterien(e) som er i urinveiene dine.

Utover det er det ikke noe særlige problemer med å starte kuren selv hvis man har tilgang på det. At UVI går over i løpet av et døgn må i så fall bety symptomene, kuren i seg selv må tas helt ut for at det ikke skal blusse opp igjen.

Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet
Jeg har hatt urinveisinfeksjon i ca. 1 uke nå, og har antibiotika liggende i fra sist jeg hadde det, som er noen mnd. siden.

Om du har antibiotika liggende betyr det jo at det er en kur du tidligere ikke har fullført.

For at en slik kur skal ha full effekt må kuren tas helt ut ellers kommer sykdommen snikende tilbake igjen.

Skrevet
Om du har antibiotika liggende betyr det jo at det er en kur du tidligere ikke har fullført.

Ikke nødvendigvis. Jeg har 12 piller igjen fra en antibiotikakur. Fikk beskjed av legen å ta 2 piller 3 ganger om dagen i 3 dager. Fikk altså beskjed om å ta 18 piller. Det selges neppe pakker med kun 18 piller så den jeg fikk på apoteket hadde 30 stk piller. Dermed har jeg 12 igjen noe som bare er irriterende for jeg har sikkert betalt en del for dem og kan ikke se at jeg skal kunne får bruk for dem noen gang...

Gjest Gjest
Skrevet

Siden du ikke tok kuren slik den skulle forrige gang er det godt mulig du må ha annen medisin.

Men jeg har tatt antibiotika mot UVI på eget iniativ før. Var hos en legevaktlege som skrev ut 4 resepter på rappen, slik at jeg skulle slippe stavre meg avgårde neste gang. Men så skal det nevnes at jeg får EKSTREME symptomer, og blir stort sett aldri dyrket.

Skrevet

Uvettig og feil bruk av antibiotika er årsaken til at resistens hos bakteriene øker voldsomt på verdensbasis. Rådfør deg alltid med lege!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...