Gå til innhold

Sykemelding

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hei,

Jeg er for tiden sykemeldt pga angst og depresjon.

Får arbeidsgiver vite hvorfor jeg er sykemeldt hvis han vil det? Eller er dette noe som uansett holdes skjult?

Videoannonse
Annonse
Gjest lillebøll
Skrevet

Det står på den delen av sykemeldingen som du beholder så han får ikke vite det nei.

Gjest Gjest
Skrevet

Arbeidsgiver har ingen rett til å vite hvorfor du er sykemeldt, du har rett til privatliv.

(Men om bedriften din er en IA-bedrift (IA = inkluderende arbeidsliv) og du har aktiv sykemelding er det en fordel om de vet litt, sånn at de kan tilrettelegge best mulig for deg.)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Nei, de trenger ikke å vite noe. Jeg har selv valgt å fortelle om deler av mine problemer, fordi jeg ville arbeidsgiver skulle vite hvorfor jeg forsvant litt hvis det kom omvisninger, og hvorfor jeg har så sinnsykt mye legetimer. De kan jo fort begynne å lure på det ene og det andre, når jeg plutselig hadde legetime 4-5 ganger i mnd.

Skrevet

Kombinasjonen med å ha et godt forhold til arbeidsgiver i sykeperiode (og i ettertid) samt din vilje til informasjon henger unektelig sammen.

Du er ikke pliktig til å informere, men det er en del underforliggende omstendigheter tross alt-

Skrevet

Jeg valgte å fortelle det jeg. Stoler på mine sjefer :)

Skrevet

Jeg er også glad for at jeg har en arbeidsplass hvor jeg ville valgt å fortelle slike ting. Ikke fordi de har krav på å vite det i det hele tatt, men som en annen her sier, fordi arbeidsgiver vil få større forståelse for situasjonen og kanskje hjelpe til med å tilrettelegge bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...