Gå til innhold

Tantetittel ?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Søster til barnets bestemor eller bestefar kaller vi for gammeltante, likeså er dertil bror gammelonkel.. Jeg har desverre tantejenta mi langt unna og liker derfor å kalle meg for "Ærestante" til min gode venninnes barn som jeg er ekstra glad i, men ikke gumor til. ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest Frk.Uhåndterlig
Skrevet
Du blir Grand Tante

Enig med deg!

Gammeltante er vel bare et annet navn for grandtante vil jeg anta!

Sikkert noe med hvor i landet du kommer fra hva det blir kalt kanskje....

Skrevet

Inngiftede onkler/tanter er da like mye onkler og tanter? At det blir kalt filletante/onkel er noe av det teiteste jeg har hørt i alle fall...

Filletante/onkel er faktisk en av foreldrenes søskenbarn, men blir også ofte brukt om gode venner av foreldrene.

Skrevet (endret)

Du blir gammeltante eller grandtante. Det er det jeg er vant til.

Her sier vi filletante/onkel om de som er gift med ordentlig onkel/tante

Det sier vi her også. Jeg har aldri hørt om noe annet før jeg leste de andre svarene på KG. Regner med at det er ulike tradisjoner rundt i landet.

Endret av Grønt blad
Skrevet
Det sier vi her også. Jeg har aldri hørt om noe annet før jeg leste de andre svarene på KG. Regner med at det er ulike tradisjoner rundt i landet.

Er man ikke ordentlig tante/onkel om man er inngifta da? Man regner da inngifta folk som familie?

Skrevet

Dette er OT, men jeg poster likevel for å få avsluttet diskusjonen om hva som ligger i filletante og filleonkel.

Dette fant jeg i Store Norske Leksikon på nett: http://www.snl.no/article.html?id=542826

STORE NORSKE LEKSIKON

filleonkel

filleonkel, fars eller mors fetter; også brukt om fjernere (voksen) mannlig slektning i forhold til barna, eller om ektemann til fars eller mors søster. Det tilsvarende om kvinner: filletante.

Ser ut til at det er ulike tradisjoner for hva man legger i ordet.

imli: For meg har alltid ektefellen til mors/fars søster/bror vært familie, og jeg har aldri sagt filleonkel/-tante til dem, men tante og onkel. Men hos meg er de filleonkel/-tante fordi vi ikke har blodsbånd (selv om disse betegnelsene aldri brukes). Om du synes det er teit eller ikke, spiller ingen rolle, for det er det som legges i ordet hos meg. Ut i fra leksikonartikkelen ser vi at ingen av oss tar feil. Ordene kan brukes på begge måter. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...