Gjest Gunnis Skrevet 6. mars 2008 #1 Skrevet 6. mars 2008 Vi har en liten tass med veldig stramt tungebånd. Det ble klippet for noen få mnd. siden (han var da litt over 1/2 år), men fortsatt kan han ikke rekke tunge. Eller, han gjør jo det, men tungespissen rekker ikke lengre enn ut på leppa liksom... HS så på det sist, og sa at ja det var stramt, men hun hadde sett strammere (duh - hans ER jo faktisk klippa da!), og hun ville ikke henvise eller gjøre noe med det før man evt. skulle merke at han fikk problemer med å snakke (kan evt. være snakk om vansker med å uttale enkelte lyder sa hun - vi er heldigvis sørlendinger så han slipper å skarre på r-ene, hihi). Synes det virker rart å avvente sånn, hvis man kunne unngå problemene i utgnagspunktet? Noen som er voksne og har så stramt tungebånd som jeg beskriver her? Medfører dette i tilfelle noe problem?
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2008 #2 Skrevet 6. mars 2008 Jeg har stramt tungebånd og de eneste gangene jeg merker noe til det, er når jeg skal geipe. Ikke store geipen å skryte av der nei Har aldri falt meg inn at det kunne ha noe å si for uttale, men når du sier det høres det jo logisk ut. Jeg har forøvrig ingen talefeil overhodet, og har aldri hatt det. Så da har du i hvertfall en positiv erfaring å lene deg til
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2008 #3 Skrevet 6. mars 2008 Jeg kan heller ikke stikke tungen langt ut, stopper på leppene, har altså veldig kort tungebånd. Det har aldri ført til noe problemer i det hele tatt, jeg snakker helt normalt , og skarrer på r-ene. Uansett skjer vel skarring langt baki munnen, så akkurat det blir vel sjelden noe problem:)
Gjest Gjest Skrevet 6. mars 2008 #4 Skrevet 6. mars 2008 Jeg kan heller ikke stikke tungen langt ut, stopper på leppene, har altså veldig kort tungebånd. Det har aldri ført til noe problemer i det hele tatt, jeg snakker helt normalt , og skarrer på r-ene. Uansett skjer vel skarring langt baki munnen, så akkurat det blir vel sjelden noe problem:) Har heller aldri hatt noe problem når det kommer til fremmedspråk, har faktisk fått skryt for uttalen;) Så med mindre det er noe spesielt med din sønn, vil jeg tro at det kommer til å gå kjempeflott:) Tviler på at det er noe å bekymre seg for. Lykke til!
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 8. mars 2008 #5 Skrevet 8. mars 2008 Takk dere - det var faktisk veldig deilig å lese! Og da jeg skrev at han slapp å skarre, så mente jeg jo at han slipper å rulle - det krever nok mer tungegymnastikk tenker jeg (klarer ikke å rulle noe særlig selv jeg, enda tunga mi absolutt er lang nok ). Da er det ingen grunn til å tenke mer på dette da, tenker jeg - supert!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå