Gå til innhold

Avføringsmiddel

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Hvor ofte kan man bruke avføringsmiddel (f.eks microlax), uten at det gjør skade? Jeg har veldig ofte forstoppelse, og bruker avføringsmiddel omtrent hver 14. dag. Er dette skadelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Microlax er ikke av de verste i så måte, men det er absolutt en fordel om man klarer å begrense bruken og at tarmen klarer jobben selv.

Du har prøvd alle vanlig kostholdsanbefalinger,mye væske, fiber, mosjon, Lactulose etc?

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Så snilt av deg å svare! :)

Brukte laktulose før, og nå klarer jeg rett og slett ikke tanken på det lenger. Den smaken og konsistensen :S Ikke at det ble noe bedre av det heller, ble bare oppblåst.

Jeg vet at jeg drikker veldig lite. Drikker kun vann, og må tvinge det ned. Er veldig glad i vann, men er aldri tørst, og drikker da ca 2 glass om dagen. Men får i meg væske gjennom grøt og slikt :)

Har et normalt sunt kosthold, med trening nesten hver dag. Så vet ikke hva annet jeg kan gjøre enn å ta avføringsmiddel.. Å drikke mer er ikke aktuelt hvertfall ;P

Skrevet

hvis du plages så mye at du må bruke avføringsmiddel hver 14. dag, så regner jeg med at du har vært hos legen å undersøkt deg slik at du vet at det ikke er en grunn til problemet?

ellers vil jeg ihvertfall anbefale på det sterkeste å gjøre akkurat det, gå til legen, snakk med ham og få sjekket ut hva det kan komme av. Kanskje det er skadelig å bruke så ofte pga årsaken, kanskje det finnes bedre løsninger og kanskje det er noe som man kan bli kvitt, dette finner du kun ut ved å gå til legen og undersøke.

Skrevet

Men det kan nok hende at det er væskeinntaket som gir problemene. Om du trener hver dag trenger du ekstra væske der også, og med for lite blir det lett hard avføring. Om man tar Lactulose er det ekstra viktig med rikelig væske, hvis ikke kan det bli mottsatt effekt, nemlig at man blir enda tregere.

Har du prøvd vann med smak? Ha en mugge med vann i kjøleskapet med f.eks neon sitronskiver, lime, agurk el. Det både ser delikat ut og gir litt smak slik at det virker litt friskere.Drikk lite, men ofte, det kan være vanskelig å "bælje" ned fulle glass på styrten.Ha vannflaske i sekken el, og drikk jevnt gjennom hele dagen.

HVa med tran? For meg har det gitt veldig god effekt også for magen , og den med sitronsmak er slettes ikke ille å få ned og med en slurk juice etterpå så er smaken borte.

Gjest Gjest_Siri_*
Skrevet

Har nok arvet dette av mamma ;P

Det har vært slik hele livet (jeg er 21 år), har ikke tatt opp dette med legen nei. Mange venninner som også sliter med forstoppelse, så tenkte det er normalt. Men ubehagelig da selvfølgelig.

Da skal jeg prøve å drikke litt mer. Må det være vann, eller kan det være te?

Takk for tips :D

Skrevet (endret)

Kan du ikke prøve Farris eller noe, da? 2 glass om dagen er for lite! Når du føler tørste er kroppen allerede litt dehydrert. Se på fargen på urinen når du er på WC, drikker du passe mye skal den se ut som vann. Grei målestokk!

Ellers kan du spise linfrø i frokostblandingen din, f.eks. Men husk at fiber binder opp vann, så ergo blir det enda viktigere å drikke når du spiser grov mat!

Endret av Sisu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...