Suzy Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Hvor mye vekt er det pr skive på et treningsapparat?? Ble innmari usikker, da jeg snakket med en bekjent om hvor mye jeg tok i beinpress i apparatet på treningssenteret - jeg vet faktisk ikke. Jeg vet hvor mange skiver jeg stiller inn på, men hvor mye veier hver enkelt? Er det 5 kg eller 10?
Mehe Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Der jeg trener står det påskrevet på skivene, og det varierer fra apparat til apparat. Men "standard"-skivene veier 5kg.
Suzy Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 5. mars 2008 På et beinpressapparat da? Hva er standard der? På skivene på studioet der jeg går står det bare tall fra 1 til 15...
Emile Skrevet 7. mars 2008 #5 Skrevet 7. mars 2008 Det hørtes da fryktelig tungvint ut å ikke merke skivene med vekt! Det er jo litt moro å følge utviklingen og se at man blir sterkere etterhvert, og vet at man klarer så og så mange kilo til den og den muskelgruppen. Hvis det er sånne apparater du mener, så begynner vel de fleste på sats på 5-10-15 kg osv, altså at hver skive økes med 5 kg. Men jeg synes å huske at noen øker med 2,5 kg og noen med 10...logisk sett så skulle man tro at de som øker med 2,5 kg gjelder for mindre muskelgrupper som biceps, triceps osv, og 10 kg for store muskelgrupper. Så det spørs om du må regne litt da..gange tallene med 5..trur eg...
Suzy Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 7. mars 2008 Det er snakk om apparater ja, ikke frivekter - får spørre neste gang jeg er der. Skulle bare hatt greie på det i forbindelslse med en diskusjon med en kompis av meg Syns det høres innmari lite ut med bare 5 kg pr skive, men det kan godt hende det er sånn. Takk for innspill
Gjest Bolledeig Skrevet 7. mars 2008 #7 Skrevet 7. mars 2008 Hvis dere diskuterer beinpress skal jeg gjøre det enda verre -> Beinpressmaskiner er ofte veldig ulike mtp tyngde fra merke til merke. Det finnes også "lettere" benpresser enn andre, selv om vekten er lik. -> En skive er stort sett 5 kg på beinpresser -> Beinpress er en dårlig øvelse for å sammenlikne styrke i forhold til andre øvelser Jeg vet at det er enkelte steder som er så hysteriske på å kun tiltrekke seg januarmosjonister at de ikke merker utstyret sitt ja. Det er tilbakestående =D Akkurat som om alle begynner på bol hvis vi finner ut at vi tar 40 kg i stedet for 5/15 =D
Suzy Skrevet 9. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 9. mars 2008 Det skal ikke være lett nei.... får kikke i morgen når jeg er der igjen. Vet ikke om det står vekt, men det står nummer på skivene som er veldig tydelig. Betyr ikke så mye for meg igrunnen, så lenge jeg tar i så det kjennes.
Supraspinatus Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 -> Beinpress er en dårlig øvelse for å sammenlikne styrke i forhold til andre øvelser hva mener du med dette egentlig? Man kan jo ikke måle styrke i en annen øvelse enn den man gjør vel? Jeg er enig at du ikke kan sammeligne 60kg beinpress, og 60kg Knebøy. Det er som å sammenligne 60kg Pec-flies med 60Kg benkpress, eller bicepscurl for den saks skyld. Men for å måle framgangen på Beinpressmaskinen så er den ypperlig til akkurat det. Og beinpress er ikke en dårlig øvelse for lår, sete og legger. Den er faktisk ganske bra. Og mye lettere å utføre riktig.
Gjest Bolledeig Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Jeg mente å sammenlikne med bøy, men jeg formulerte meg kanskje klønete. Poenget mitt var også at maskinene var så ulike fra sted til sted at det må i såfall være fremgang på en konkret maskin.
Tryllestøv Skrevet 10. mars 2008 #11 Skrevet 10. mars 2008 5 kilo er sannsynlig, men mitt tips er å spørre en som jobber på senteret
Supraspinatus Skrevet 10. mars 2008 #12 Skrevet 10. mars 2008 Jeg mente å sammenlikne med bøy, men jeg formulerte meg kanskje klønete. Poenget mitt var også at maskinene var så ulike fra sted til sted at det må i såfall være fremgang på en konkret maskin. Ja, det er ganske dumt egentlig.
Annie Skrevet 10. mars 2008 #13 Skrevet 10. mars 2008 De jeg har trent på er det 10 kg pr vekt, eller løse vekter som man kan henge på selv på siden.
Suzy Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 10. mars 2008 Hm... jeg har vært på trening i dag, men det var så innmari mye folk at jeg ikke gad å mase på vekt. Prøvde å kikke på dem, men niks - bare nummer og ikke noe annet. Makinene heter forresten Pcific fitness, om noen skulle kjenne til dem...
Kptpower Skrevet 10. mars 2008 #15 Skrevet 10. mars 2008 Hm... jeg har vært på trening i dag, men det var så innmari mye folk at jeg ikke gad å mase på vekt. Prøvde å kikke på dem, men niks - bare nummer og ikke noe annet. Makinene heter forresten Pcific fitness, om noen skulle kjenne til dem... Vært borti samme problemet jeg også! Problemet er visst i blandt at vektene faktisk ofte ikke er i kg, men i andre måleenheter. Har et slikt apperat med 15 blokker som veier totalt 64 kg, så mine veier faktisk 4.2 kg
Suzy Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #16 Skrevet 11. mars 2008 Ah, det kan jo faktisk være noe i det - at det er andre måleenheter enn kilo... La forresten merke til at beinpressapparatet, som jeg var nysgjerrig på, går til 15. Må da være mer på hver skive enn 5 kg da? Er det ikke veldig lite for en trent mann f.eks å dytte på 75 kg..? Samma f... skal spørre noen i dag, for dette var skrekkelig mystisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå