Gå til innhold

Biler og fart


Mirepoix

Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er riktig sted å poste dette(?)

Sitter ihvertfall å ser på dr.phil som handler om ungdom som kjører streetracing..

Det blir blant annet tatt opp at mange kjører over 150-200 km.t på disse møtene, og over 230 på motorveien.. Ikke bare er det farlig for dem, men også for andre som er ute i trafikken.. Det blir også sakt at mange av bilene ikke er beregnet til å kjøre i så stor hastighet som det blir gjort..

De har helt sikkert andre regler i USA for hva som er lov å kjøre i, men her i Norge er jo max fartsgrense litt over 100? (kjører ikke bil selv, så er ikke helt sikker her).

Men hvorfor er det da mulig å få bilen opp i 240 når det både er farlig og ulovlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, det kan man jo alltids lure på. Jeg antar at bilprodusentene tjener godt på å selge raske biler til menn som synes det er særdeles viktig at bilen kan kjøre i f.eks. 280, selv om det ikke er lov.

Hørte en eller annen idrettstjerne på radio forleden som endelig hadde fått sponsoravtaler og slikt som ga ham god økonomi. Han var en nøktern fyr, men det han nok kom til å bruke noe penger på, var en rask bil. :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. jeg syns ihvertfall det er unødvendig at det skal kunne gå så fort! At det er gøy å kjøre fort tviler jeg ikke på, men er jo livsfarlig ovenfor seg selv, og andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av årsakene til at man ønsker seg så stor motoreffekt på Norske veier er nok at det er dårlige veier med liten oversikt, og da vil man gjerne ha mulighet for effektive forbikjøringer når det virkelig trengs. En annen realitet er at vi bor i et forbasket bratt land. Alle som har kjørt over Filefjell eller andre fjelloverganger i innlandet takker seg hellig for å ha noe annet enn en strikkmotor. Selvfølgelig, man kunne lagt inn fartsperrer som gjorde at man kunne ha så mye motoreffekt uten å kunne passere en viss fart, men dette blir vel et for stort tiltak for produsenter og/eller myndighetene. I tillegg er vi mer og mer et folk på farten i fjerne land. Alle som har vært på Autobahn vet at man blir forbikjørt av elektriske rullestoler hvis man holder 100km/t.

Jeg forsvarer for all del ikke fartssynding, tvert i mot. Det er menneskene det er noe galt med, ikke fartøyene de fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kan man jo alltids lure på. Jeg antar at bilprodusentene tjener godt på å selge raske biler til menn som synes det er særdeles viktig at bilen kan kjøre i f.eks. 280, selv om det ikke er lov.

Hørte en eller annen idrettstjerne på radio forleden som endelig hadde fått sponsoravtaler og slikt som ga ham god økonomi. Han var en nøktern fyr, men det han nok kom til å bruke noe penger på, var en rask bil. :klø:

Tja, det er jo en teori..

En annen vil jo være at det er fysisk umulig å effektivt begrense en bils fart utenom elektronisk å kutte bensintilførselen.

Noe som ikke går ann på veldig mange gamle biler.

Eller så kan du jo sette en moped motor i stasjonsvognen din med 2,2 unger i baksete på fei over fjellet å fortelle meg hvor bra det går.

Som nevnt er det også mange ganger nødvendig å kunne kjøre fort for å unngå en ulykke, og undertegnede har selv vært i situasjoner der bilens evne til å gå litt fort antagelig har reddet live hans.

Er mulig det bare er menn som spør etter biler som går litt, men etter min mening sier dette mye mer om damene enn det gjør om menn.

Og ikke positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...