Gjest Gjest_jenta_* Skrevet 5. mars 2008 #1 Skrevet 5. mars 2008 Jeg "tåler" ikke brødvarer. Jeg blir oppblåst, føler meg ubehagelig mett etter små mengder og føler ikke sultfølelse resten av dagen. Det er akkurat som om brødmaten legger seg som en tung klump i magen og ikke går vekk før en dag uten brød (etter den dagen jeg har spist brød). Siden jeg har en sykdom å skylde på syns jeg dette er veldig vanskelig. Folk forventer at man skal spise brød.. til frokost, til lunsj, til kvelds og som tilbehør til middag. I det hele tatt veldig vanskelig å unngå i disse dager! Jeg vil mye heller bare spise speilegget mitt uten brød under og ta et knekkebrød i stedet for nybakte rundstykker. Noen andre som har det slik? Jeg har testet meg selv for cøliaki/allergi mot gluten, men det har jeg ikke.
Gjest Kick Skrevet 5. mars 2008 #2 Skrevet 5. mars 2008 Jeg har det likt. Unngår brødvarer så langt jeg klarer, og spiser 100% fullkorn rugknekkebrød istedet. Pannekaker, rundtstykker, hvitløksbrød, vanlig brød m.m forårsaker oppblåst mage og forstoppelse. Har også testet meg for glutenintoleranse, og fått vite at jeg mest sannsynlig "bare" har irritabel tarm. Får også de samme symptomene av veldig mange melkeprodukter. (Dvs at fordøyelsessystemet mitt sier klart og tydelig i fra hva som er bra for meg å spise og ikke. Noe som i og for seg er positivt. Så er det opp til meg å vurdere om det er verdt å ha smerter og ubehag som følge av lysten på sånn mat.)
Gjest Bolledeig Skrevet 8. mars 2008 #3 Skrevet 8. mars 2008 (endret) Jeg har det sånn, mtp hvitt brød og melkeprodukter. Jeg bare lar være å spise det, og tenker ikke større over det enn som så. At man blir oppblåst av raske karbohydrater er jo ikke nyheter heller da, de fleste blir jo det til større eller mindre grad. Endret 8. mars 2008 av Bolledeig
Gjest Morgan le Fay Skrevet 8. mars 2008 #4 Skrevet 8. mars 2008 Velkommen i klubben, sier jeg bare. Jeg har heldigvis funnet en brødtype jeg tåler bra i moderate mengder (et kjempegrovt brød som er bakt lokalt), men utover det unngår jeg helst brødvarer, og i tillegg også mat som inneholder melk, siden jeg også er moderat laktoseintolerant, og får skikkelig mageknip bare av å spise litt vafler. Som er så godt. "Bloated" er ikke et godt norsk ord, så hvorfor ikke bare bruke "oppblåst" i stedet?
Gjest Bolledeig Skrevet 8. mars 2008 #5 Skrevet 8. mars 2008 Fordi jeg har ikke våknet helt ennå...ordene faller ikke helt på plass ennå Jeg merker også, av en og annen merkelig grunn, at jeg reagerer sterkere på hvitt brød i utlandet enn hjemme... forstå den som kan
Emile Skrevet 8. mars 2008 #6 Skrevet 8. mars 2008 Jeg tåler heller ikke noe særlig brød, og det er så trist. Det er liksom ikke det samme med knekkebrød med laks og egg, eller med sursild... Men jeg tar meg ei skive i ny og ne likevel, og det går ganske greit med veldig små porsjoner. Rart det der, for knekkebrødene er jo også grove? Jeg baker for øvrig brød selv, av grov spelt og sammalt rug grovt. Jeg reagerer faktisk mindre på hvitt brød...bortsett fra boller og sånt, det er ikke bra.
lillemy8808 Skrevet 8. mars 2008 #8 Skrevet 8. mars 2008 Jeg som sliter med hveteallergi blir bedre av å spise spelt/rugbrød/knekkebrød osv. Har dere prøvd det? Og da mener jeg ikke "hvetebrødene med speltsmak" de selger mange steder, men EKTE speltbrød. Som ikke har hvetemel først på innholdsfortegnelsen. Spiser jeg hvete er ofte det første som skjer diare, spiser jeg hvete over flere dager så blir jeg forstoppet og VELDIG oppblåst. Så jeg også kjenner meg igjen. Men nå når jeg vet at dette er hvete så er det jo også mye "lettere" å spise brød, spelt-saker får man "overalt". Det er også spelt-grandiosa i butikken!! Rugknekkebrød får man vel de fleste steder osv.. Bare sjekk innholdsfortegnelser! Bakere selger kanskje litt mer spesielle brød, slik at dere får tak i 100 % spelt? Jeg kjøper mitt på Rema 1000 og det er visst et nasjonalt merke etter det jeg har skjønt.. (ikke tatt noen blodprøver eller lignende som sier at det er hvete, men jeg kan spise "alt annet" så legen sa at fungerer det jeg gjør nå og jeg slipper symptomer, så er det bare å kjøre på. )
Gjest Catwoman Skrevet 9. mars 2008 #9 Skrevet 9. mars 2008 Jeg har det også sånn - tror jeg - dvs jeg tror at mye hvete gjør magen min verre. Når jeg går i lange perioder uten hvete så fungerer ihvertfall magen bedre. Jeg har et fast brød som jeg tåler godt - det er hvete i det og, ifølge innholdsfortegnelsen, men vet ikke hvor mye. Men det funker ihvertfall bra å spise det. Det er et tysk fullkornsrugbrød - de selger det i dagligvarebutikker. Det ligger i en blank plastboks med gult lokk. Også spiser jeg speltknekkebrød fra dr.karg og av og til spelbrød fra sunt og godt - de er helt uten hvete. Lang tid uten vanlig brød gjør faktisk at jeg ikke synes det er så godt lenger heller - det vokser liksom i munnen.
Gjest Catwoman Skrevet 9. mars 2008 #10 Skrevet 9. mars 2008 Jeg merker også, av en og annen merkelig grunn, at jeg reagerer sterkere på hvitt brød i utlandet enn hjemme... forstå den som kan kan være at de tilsetter mer gluten i bakervarene i utlandet enn hjemme?
Gjest Morgan le Fay Skrevet 9. mars 2008 #11 Skrevet 9. mars 2008 (endret) kan være at de tilsetter mer gluten i bakervarene i utlandet enn hjemme? Det tror jeg så gjerne at de gjør; gluten hjelper jo til med å få bakverket til å heve og bli ekstra "fluffy". Jeg har forresten funnet ut at de speltknekkebrødene fra Dr. Karg har gjort at jeg har hatt vond, oppblåst mage den siste uka, så nå blir de overlatt til samboeren. Selv spiser jeg for det meste Wasa Fiber+, og det funker utmerket. Når det gjelder brød, er det viktig at det er så grovt som mulig, og at hvete ikke er først på innholdsfortegnelsen. Når jeg er hjemme, spiser jeg et lokalbakt brød som er veldig grovt, og når jeg er i nabolandet går det enten i knekkebrød, eller i rugbrød med solsikkekjerner, selv om jeg ikke egentlig er så glad i surdeigsbrød. Det aller verste for min del, er såkalte "proteinberikede" brødtyper; der tror jeg det er tilsatt ekstra melkeprotein, og de får magen umiddelbart til å begynne å rumle. Endret 9. mars 2008 av Morgan le Fay
Gjest Hvete og melkeintolerant Skrevet 9. mars 2008 #12 Skrevet 9. mars 2008 Jeg leser og kjenner meg igjen. Har problemer med begge deler selv (melk og hvete) og var ikke klar over at det var så vanlig. For meg går brød greit så lenge hvete står langt nede på ingredienslisten. Hvitt brød og boller gjør meg kjempedårlig. Ingen grøt, krem eller is kan spises uten kraftige "straffereaksjoner" fra magen. Unntaket er selvsagt sorbet og saftis.
Gjest Huldali Skrevet 9. mars 2008 #13 Skrevet 9. mars 2008 (endret) Går det an å tilsette ekstra gluten? Gluten er jo i selve kornet i hvete, rug, spelt osv. Endret 9. mars 2008 av Huldali
*Mocca* Skrevet 9. mars 2008 #14 Skrevet 9. mars 2008 Ja, går an å tilsette gluten, de skiller vel bare ut den kjernen tenker jeg... Kjøpte hvertfall glutenmel til en type brød jeg bake for flere år siden...
Gjest Catwoman Skrevet 9. mars 2008 #15 Skrevet 9. mars 2008 Jeg har forresten funnet ut at de speltknekkebrødene fra Dr. Karg har gjort at jeg har hatt vond, oppblåst mage den siste uka, så nå blir de overlatt til samboeren De inneholder jo mye sesamfrø og solsikkekjerner. Kanksje noen av frøene du reagerer på? Sesamfrø mener jeg har hørt er ganske vanlig å reagere på.
IloveNY Skrevet 9. mars 2008 #16 Skrevet 9. mars 2008 Jeg har også litt irritabel mage når det gjelder produkter med mye hvetemel og melk spesielt... Det er såpass irriterende at jeg har begynt å ta med meg hjemmelaget salat som niste med masse grønnsaker og kylling eller tunfisk... kan også bruke pasta som er svært grov eller uten gluten! Anbefales til de som har begynt å bli lei av knekkebrød!
Gjest Gjest Skrevet 9. mars 2008 #17 Skrevet 9. mars 2008 Oj! Trodde ikke det var så mange som slet med slike problemer. Har hatt problemer med magen i mange år. Gjennom videregående, og første året etterpå, hadde jeg konstant oppblåst mage og problem med forstoppelse og diare om hverandre. Da skjønte jeg ikke årsaken til problemene mine, men etterhvert fant jeg ut at det hang sammen med kostholdet mitt. Det første jeg merket var melken - hver gang jeg spiste grøt ble jeg skikkelig dårlig i magen. Da jeg kuttet ned på melkeproduktene kom det seg betraktelig. Etter en stund fant jeg ut jeg skulle prøve å kutte ned på hvete- og gjærprodukter også, fordi jeg merket at jeg ble spesielt oppblåst av slike produkter. Og da skal jeg si jeg fikk en helt ny hverdag!!! Det var så utrolig deilig å kjenne kroppen fungere normalt igjen! Nå er jeg obs. på problemet, og passer på hva jeg putter i meg. Ikke alltid det er like enkelt, men det er verdt det.
momo Skrevet 9. mars 2008 #18 Skrevet 9. mars 2008 Jeg har hvete allergi, men jeg har det så mye bedre på lavkarbo kosthold. Så her spises det bare fullkorns knekkebrød. Jeg blir skikkelig dårlig og uvel av pasta, brød og sukker. Også da pasta og brød uten hvete.
Gjest midnait Skrevet 27. juni 2008 #19 Skrevet 27. juni 2008 jøss. her søker jeg på google med stikkordene oppblåst og glutenintoleranse og finner jaggu ei samling med folk som har akkurat det samme problemet som meg..! jeg har ikke undersøkt med lege, men vurderer nå å ta en blodprøve i løpet av sommeren for å finne ut hva jeg reagerer på... så langt har jeg i løpet av de siste par månedene blitt bevisst over en irritert mage... hovedproblemet er rett og slett oppblåsthet og det gikk straks opp for meg at brød og melk var hovedårsaken... jeg sluttet å spise brød etter jul og gikk over til müsli, men det var heller fordi jeg blr intolerant ovenfor tørt brød. ikke biologisk sett da etterhvert innså jeg at en bolle müsli med melk ikke gjorde magen godt og så ingen annen utvei enn å kutte ut det også... intuitivt så jeg meg nødt til å kutte ut melka i sterk tro om at den ikke gjorde godt... pannekaker og vafler har også ført til ubehag og oppblåsthet, så alt peker på hvete og melk. melk og brød--som har vært grunnlaget for mitt kosthold i alle år gjennom oppvekseten...going down! forøvrig la jeg ikke merke til noen spesielle reaksjoner etter å ha spist kokt risengrynsgrøt fra toro forrige helg... men jeg husker fra 17. mai at en boks Diplom-Is Sans, som er melke-is vel å merke, ikke gjorde godt for magen...igjen oppblåsthet... jeg spiste ei klype rosiner for en times tid siden og skylte ned med en slurk melk, ettersom det var alt jeg fant å drikke i kjøleskapet...og jeg kjenner at magen buldrer her jeg sitter og skriver i denne stund... har tenkt å lage vaffler med potetmel nå til kvelds. har aldri prøvd det før, så det skal bli spennende for både smak og fordøyelse... jeg undres dog om jeg ikke reagerer på egg også..? noen andre som har lagt merke til noe ved egg? speilegg, eggerøre etc.? jeg mener å huske jeg ble oppblåst av eggerøre her en dag... får nesten teste ut det også i løpet av helga...
Gjest midnait Skrevet 28. juni 2008 #20 Skrevet 28. juni 2008 o m g jeg trodde så klart jeg kunne bruke potetmel som erstatning for hvetemel, inntil det gikk opp for meg at "hmm...røra blir jo ikke tykkere hvor enn mye jeg har oppi..!" og det var etter at halve pakken var tømt. så tilsatte jeg en kopp hvetemel, og plutselig oppstod magi på kjøkkenet! røra fikk tykkelse! denne oppdagelsen måtte så klart googles og stikkordene vafler + potetmel resulterte i harde vafler. på godt norsk kan det gjerne oversettes til gummivafler! jeg har faen ikke vært borti seigere kjøtt engang! haha! og magen fryder seg så trist å måtte vokse på negativ erfaring for å ikke vite bedre. :') never again!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå